کد خبر: ۸۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۸۸

آيا کسي مي‌تواند جلوي لغو کنسرت‌ها را بگيرد؟

خبرآنلاين: زنجيره کنسرت‌هايي که لغو مي‌شوند همچنان ادامه دارند، هر چند ورود رييس‌جمهور به اين مسئله ماجراي لغو کنسرت‌ها را وارد فاز جديدي کرده است.
دو سال گذشته است و همچنان سريال لغو کنسرت‌ها ادامه دارد. کنسرت‌هايي که از وزارت ارشاد مجوز مي‌گيرند و در آستانه برگزاري لغو مي‌شوند. وقتي بليت‌ها فروخته شده و جماعتي مهياي رفتن و شرکت کردن در يک اتفاق فرهنگي هستند.

ابعاد ماجرا البته بسيار گسترده است. اين ماجراي لغو آنقدر تکرار شد که به يکي از بزرگترين اتفاقات حاشيه‌ساز سال ۹۳ تبديل گشت.

برخوردي که با هنرمندان اين عرصه در رابطه با لغو کنسرت‌ها هم مي‌شد برخورد عجيب و غريبي بود. مثلا سالار عقيلي که درست روي صحنه شاهد پايين آوردن همسر نوازنده‌اش از سن بود يا عليرضا قرباني که نه تنها کنسرتش لغو شد، که با حاشيه‌هاي عجيب و غريبي هم مواجه گشت. حاشيه‌هايي که نه تنها کنسرت او در مشهد را لغو کردند که پاي‌شان به تهران هم کشيده شد تا برنامه اين خواننده در دانشگاه شهيد بهشتي هم کنسل شود.

کاربران خبرآنلاين هم در يک نظرسنجي بدترين اتفاق سال ۹۳ را لغو کنسرت‌ها دانستند و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

ماجراي لغو کنسرت‌ها فقط محدود به هنرمندان ايراني نشد. چندي پيش اداره اماکن اجازه ورود گروه «جيپسي کينگ» را به ايران نداد.هر چند قربانيان اين ماجرا بيش از هميشه هنرمندان داخلي بودند.

وقتي کنسرت کيهان کلهر هم لغو شد ديگر صداي خيلي‌ها درآمد. او هم در واکنش به اين اتفاق گفت که ديگر در ايران برنامه نخواهد داشت. چند روز بعد نيز علاقمندان پرواز هماي که بليط کنسرت او را تهيه کرده بودند با پيامکي روبرو شدند که مي‌گفت اين کنسرت لغو شده و پول‌شان طي هفت روز کاري به آنها برگشت داده مي‌شود.

علي مرادخاني معاون هنري وزير ارشاد هم در واکنش به اين اتفاق گفت که کنسرت هماي را نامه دادستان لغو کرده است. او همچنين گفته بود که براي رفع اين مشکل وزارت ارشاد به دنبال تعامل با ساير نهادهاست و اين پرسش را که چرا ساير نهادها بايد در تصميم‌گيري ارشاد دخالت کنند را بي‌پاسخ گذاشته بود.

با اين حال وقتي حسن روحاني در نشست مطبوعاتي خود به شکلي مستقيم به لغو کنسرت‌ها اشاره کرد ماجرا رنگ و بوي ديگري به خود گرفت. روحاني گفت: «فضا را بايد کاملا به گونه‌اي ترسيم کنيم که فضا هم براي آنها که مي‌خواهند از کالاهاي فرهنگي استفاده کنند و هم آنهايي که مي‌خواهند اين آثار را توليد کنند فضاي مناسب و امني باشد.»

او لغو کنسرت‌ها را تضييع حقوق مردم دانست و افزود:‌«آنهايي که بليت يک برنامه را خريداري کرده و خود را براي ديدن آن آماده کرده‌اند با اين راه حقوق‌شان ناديده گرفته مي‌شودو به شکل کلي هر نوع دخالت خارج از قانون در امور فرهنگي، تضييع حقوق مردم است.»

رييس جمهور تنها مرجع را قانون دانست و گفت: «وقتي دستگاهي به عنوان مرجع قانوني براي مجوز تعيين شده دخالت ديگران در اين امور شايسته نيست و بايد بگذاريم قانون عملياتي و اجرايي شود. اينکه تصور مي‌شود که اين کار خوب است يا بد و آثارش مثبت است يا منفي، به خاطر عدم التزام به قانون به وجود مي‌آيد. در حالي که همه ما بايد به قانون عمل کنيمو دنبال اجتهاد شخصي نباشيم اجتهاد را براي حوزه‌هاي علميه بگذاريم.»

حسن روحاني ادامه داد:‌«مجوزي که صادر مي‌شود بايد مورد احترام باشد. علاوه بر آن بايد يادمان باشد که وقتي در يک چارچوب، مجوزي براي يک کنسرت داده مي‌شود و از مردم دعوت مي‌شود و بليت مي‌خرند اين گونه دخالت‌ها تضييع حقوق مردم است، از اين که تضييع حقوق اصحاب فرهنگ باشد.»

همين ماجراي مجوز بود که بعد از سخنان روحاني معاون هنري وزير ارشاد را هم به واکنش واداشت. او ورود رييس جمهور به قضيه لغو کنسرت‌ها را وسيله‌اي دانست براي که جريان‌هاي مختلف به اين فکر کنند که چرا بايد يک گروه مجوز صادر کند و گروه ديگر آن را لغو کند و هر کس کار خودش را بکند.

مرادخاني از برگزاري جلساتي در آينده خبر داد تا مشکلات حل شود و گفت تا کنون تمام تلاش ارشاد براي همفکري و همکاري بوده ولي متاسفانه بعضي ناهماهنگي‌هايي به وجود مي‌آيد که بايد به نحوي ‌آن‌ها برطرف شود.

او اظهار اميدواري کرد که ورود رييس‌جمهور اين امر خير را ايجاد کند که لااقل کساني که در اين زمينه ورود پيدا مي‌کنند و نظر مي‌دهند با دغدغه بيشتري به اين موضوع نگاه کنند و با کمک هم بتوانيم مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کنيم.

با اين حال سخنگوي نيروي انتظامي در واکنش به سخنان سخنگوي وزارت ارشاد که گفته بود نيروي انتظامي حق لغو هيچ کنسرتي را ندارد گفت که ماده ۲۰ آيين نامه مصوب هيات وزيران صراحتا اشعار مي‌دارد که برگزاري هرگونه برنامه هنري و نمايشي مستلزم تحصيل اجازه مخصوص از نيروي انتظامي است.»

او همچنين گفته بود که ناجا به وظيفه ذاتي خود عمل مي‌کند و حتما براي انجام ماموريت‌هاي خود مصلحت انديشي و سياسي کاري نخواهد کرد.

با اين حال کلاف سر در گم لغو کنسرت‌ها همچنان اهالي موسيقي را در وضعيت عجيبي قرار داده است. گرهي که زماني مي‌شد با دست باز کرد حالا با دندان هم باز نمي‌شود و در اين ميان تنها چيزي که قرباني مي‌شود حق مردم و هنرمنداني است که مي‌خواهند در چارچوب قانون فعاليت فرهنگي داشته باشند.