کد خبر: ۹۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

تلاش اوباما براي تغيير قانون اسلحه در آمريکا

  رئيس‌جمهوري آمريکا اين عقيده را که تيراندازي‌هاي گسترده دائمي به مساله عادي جديدي در آمريکا تبديل شده، نپذيرفت اما انتظار هم ندارد کنگره به خاطر نفوذ «انجمن ملي سلاح» نسبت به اين مساله واکنش نشان دهد با اين حال بار ديگر خواهان تصويب قانوني در جهت محدود ساختن شرايط استفاده از اسلحه از سوي شهروندان اين کشور شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از آسوشيتدپرس، باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا گفت، اظهارات اوليه‌اش درخصوص تيراندازي در کليساي کاروليناي جنوبي مبني بر اينکه واقعيت‌هاي سياسي مانع عکس‌العمل کنگره است، توسط برخي‌ها بد تعبير شده چرا که نشان مي‌دهد وي کنار کشيده و هيچ کاري درخصوص مساله داشتن سلاح انجام نمي‌دهد.

اوباما در کنفرانس شهرداران آمريکا گفت: من کنار نکشيده‌ام. من باور دارم که نهايتاً کار درست را انجام خواهيم داد.

رئيس‌جمهور آمريکا افزود: گفت‌وگوهايي منطقي بايد درباره اين موضوع صورت گيرد بدون اينکه اين پيش‌فرض‌ها وجود داشته باشد که تمام دارندگان سلاح که از قوانين کاملاً پيروي مي‌کنند، شيطاني هستند يا اينکه تمام وقايع اخير توطئه‌اي براي گرفتن سلاح از دست مردم است.

اوباما سپس ابراز اميدواري کرد که اين بحث‌ها سرانجام به تغيير عقيده‌ي شهروندان اين کشور در جهت تحديد شرايط استفاده از اسلحه بيانجامد. او گفت که آمريکا، "قدرت تغيير" دارد و تنها بايد به "اهميت و فوريت اين موضوع" پي ببرد.

وي ادامه داد: آمريکا بايد راهي پيدا کند تا همزمان با احترام گذاشتن به سنت‌هاي شکار و جوانمردي مانع جوان 21 ساله‌اي شود که نژادپرست است يا با حالتي پريشان وارد اسلحه‌فروشي شده و ناگهان کنترل خود را از دست داده و دست به اقدامات خطرناک و مرگباري مي‌زند.

اوباما گفت: متاسفانه نفوذ انجمن ملي سلاح بر کنگره بسيار شديد است. من هيچ اقدام قانوني از سوي اين کنگره درخصوص اين مساله پيش‌بيني نمي‌کنم و فکر نمي‌کنم تا زماني که مردم آمريکا احساس اضطرار و فوريت کنند و به خودشان بگويند که "اين مساله عادي نيست و مي‌توانيم آن را تغيير دهيم"، اقدام واقعي صورت گيرد و اگر شما چنين جامعه و فشار مردم را نداشته باشيد، خود به خود چيزي تغيير نمي‌کند.

وي افزود: نمي‌توانم بگويم قانون کنترل سلاحي که اوايل رياست‌جمهوري‌ام به کنگره ارائه کردم و ناموفق بود مي‌توانست مانع تيراندازي‌هاي «چارلستون» شود اما هنوز خيلي از مردم آمريکا با ما هم‌عقيده هستند.

وي از شهرداران خواست تا به کنگره درخصوص اين مساله فشارآورند.

طرح قانوني باراک اوباما که از سوي نمايندگان جمهوري‌خواه و نيز دموکرات مجلس سناي آمريکا رد شد، مواردي مانند تهيه ‌و گسترش سيستمي در جهت ذخيره و بررسي پيشينه‌ خريداران و صاحبان اسلحه و هم‌چنين لغو ممنوعيت‌هاي پژوهشي درباره‌ي خشونت‌هاي ناشي از تملک سلاح را در بر مي‌گرفت.

رييس جمهور آمريکا، هم‌چنين از فاجعه‌ي تيراندازي در کليساي سياهپوستان چارلستون به عنوان "عملي نژادپرستانه" ياد کرد و آن را ميراث "عصر تاريکي در تاريخ آمريکا" خواند و گفت که ابراز تاسف همگاني در مورد اين رويداد خونين، نشان مي‌دهد که مي‌توان بر بقاياي نفرت به‌جا مانده از آن، غلبه کرد.
*ايسنا