کد خبر: ۹۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۳۶

20 ميلياردر برتر جهان تا به امروز

  فهرست 500 تن از ميلياردهاي برتر جهان تا ماه گذشته ميلادي توسط نشريه مشهور فوربس منتشر شد. در اين ليست، همچون روال سال هاي گذشته، بيل گيتس، مؤسس غول نرم افزار دنيا، مايکروسافت، همچنان با سرمايه نجومي حدود 80 ميليارد دلار، در صدر فهرست ميلياردهاي جهان قرار دارد و وارن بافت، پير دنياي بورس بازان وال استريت، با چند ميليارد دلار اختلاف، رده سوم برترين ميلياردهاي جهان را به خود اختصاص داده است. کارلوس اسليم و خانواده‌اش که که شرکت تلکام را در اختيار دارند، با 77 ميليارد دلار سرمايه، دومين ميلياردر جهان هستند.

نکته اي که در فهرست ميلياردهاي جهان قابل توجه است، حضور صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان صنعتي پيش رو، پول ساز، ارزش آفرين و مؤثر در کسب و کار امروز جهان است که سبب شده است تا 2 ميلياردر اول دنيا، از طريق کسب و کارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات، صاحب سرمايه اي نجومي شوند. البته پس از اين 2 تن، وارن بافت معروف قرار دارد که سرمايه او، از طريق صبوري و تحليل در بازار سرمايه آمريکا کسب شده است و به همين خاطر، سبک کسب و کار و مدل تجاري و سرمايه گذاري وي را به عنوان سمبلي در اقتصاد بازار سرمايه و مثالي از يک بورس باز موفق و روايي بر مي شمرند که قابل توجه است. حتي در رتبه پنجم برترين ميلياردهاي جهان، مانند روال سال هاي گذشته، لري اليسون، رهبر اوراکل را داريم که او نيز از طريق فناوري اطلاعات، به ثروت افسانه اي 55 ميليارد دلاري دست يافته است. 2 تن از اعضاي خانواده وال مارت که صاحب فروشگاه هاي زنجيره اي در سراسر قاره آمريکا هستند، با 50 ميليارد دلار سرمايه، در انتهاي فهرست 10 ميليارد برتر جهان در سال 2015 ميلادي قرار دارند. براي آشنايي خوانندگان محترم سايت با ميلياردهاي امروز دنيا، 20 تن از اين افراد در زير ارائه شده‌اند.

1- بيل گيتس
مؤسس و مديرعامل سابق شرکت مايکروسافت که سال‌هاست، در صدر باشگاه ميلياردهاي جهان قرار دارد. او مليندا، همسرش، از سال 2000 ميلادي، موسسه خيريه بيل و مليندا گيتس را راه اندازي کرده‌اند که در زمينه فعاليت هاي بشردوستانه، ميلياردها دلار از ثروت گيتس را به کارهاي صلح طلبانه و کمک به توسعه علم و بهداشت در جهان به ويژه مناطق کم تر توسعه يافته جهان، اختصاص داده‌اند. کاري که بيل گيتس با خلق مايکروسافت و اراده صدها محصول مختلف و متنوع اين شرکت به دنياي نرم افزار کرد، هيچ شرکتي نتوانست تکرار کند و اين خدمت، بستر خلق دنياي ديجيتالي اينترنت را فراهم نمود.
دارايي خالص: 79.2 ميليارد دلار
وب سايت: microsoft.com

2- کارلوس اسليم و خانواده
مؤسس شرکت تلمکس و صاحب گروه تجاري عظيم کارسو مکزيک است. وي، کارآفرين، بازرگان و سرمايه‌دار مکزيکي لبناني‌تبار است، که بر پايه رتبه‌بندي وال استريت ژورنال، همچنين مجلهٔ فرچون و فوربز، از ماه اوت سال ۲۰۰۷ به‌عنوان يکي از ثروتمندترين مردان جهان شناخته مي‌شود. اسليم نقش عمده‌اي در صنايع ارتباطي در مکزيک و آمريکاي لاتين دارد. وي مالک شرکت‌هاي گروپو کارسو، آمريکا موويل، تلمکس، Telmex، América Móvil. سانبورنز و تل‌سل محسوب مي‌شود.
دارايي خالص: 77 ميليارد دلار
وب سايت: www.carlosslim.com

3- وارن بافت
بورس باز شهير وال استريت نيويورک و مالک شرکت Berkshire Hathaway مي‌باشد. وي کارآفرين، بازرگان، سرمايه‌گذار و نيکوکار آمريکايي است، که به‌عنوان موفق‌ترين سرمايه‌گذار قرن بيستم شناخته مي‌شود. او هم‌اکنون به‌عنوان مدير عامل اجرايي و رييس هيئت مديره شرکت برکشاير هاتاوي فعاليت مي‌کند. بافت از سيستم شناور براي سرمايه‌گذاري بر روي شرکتش استفاده کرده است. او در ابتداي کارش در برکشاير بر روي سرمايه‌گذاري بلند مدت در بازار بورس متمرکز شده بود، ولي به تازگي تصميم به خريد تمامي سهام شرکت را دارد. بافت با استفاده از اين استراتژي و فعاليت مداوم در حوزه مبادلات سهام اختصاصي، امروزه از طريق شرکت برکشاير هاتاوي، کنترل و مديريت شرکت‌هاي تابعه، زيرمجموعه و فرعي فراواني را بر عهده دارد، که به‌عنوان نمونه مي‌توان به گايکو، ديري کوئين، هاينز و مارس اينکورپوريتد اشاره نمود. وي همچنين داراي سهام قابل‌توجهي در شمار زيادي از شرکت‌ها مي‌باشد، که مشهورترين آن‌ها عبارت‌اند از: ولز فارگو، شرکت کوکاکولا، آمريکن اکسپرس و آي‌بي‌ام
دارايي خالص: 72 ميليارد دلار
سايت: www.berkshirehathaway.com

4- آمانچيو اورتگا
همه دنيا، موفقيت خارق العاده او را با برند مشهور زارا مي‌شناسند. آقاي Amancio Ortega Gaona يک اسپانيايي فعال و خلاق در صنعت مد و لباس اروپا و جهان است که ثروت افسانه اي خود را در صنعت فشن به دست آورده است و توانسته است، در فهرست 10 ثروتمند اول دنيا جاي بگيرد. وي، متولد لاکرونياي اسپانيا در 1936 ميلادي مي‌باشد و مؤسس شرکت اينديتکس است و مغازه ها و برندهاي زيادي در سطح جهان دارد. وي، ثروتمندترين اسپانيايي جهان محسوب مي‌شود.
وب سايت: www.zara.com
دارايي خالص: 64 ميليارد دلار

5- لري اليسون
يکي از بزرگان دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌باشد که مالک شرکت اوراکل (بانک اطلاعاتي) است. وي برنامه نويس و کارآفرين در عرصه ديجيتال است و تا کنون توانسته است، محصولات و خدمات زيادي را در عرصه هاي تخصصي آي تي ارائه کند. اليسون، با تحولي که در دنياي بانک هاي اطلاعات (داده) ايجاد کرد، توانست کسب و کار موفقي را سامان دهد که او را تا فهرست 10 ثروتمند اول دنيا رساند. اليسون در 1944 به دنيا آمد و با لاني کرافت، نويسنده کتاب هاي مربوط به داستان هاي عاشقانه ازدواج کرد.
دارايي خالص: 54 ميليارد دلار
وب سايت: http://www.oracle.com

6- چارلز جي کوک
چارلز کوک، ميلياردري است که فعاليت خود را در عرصه هاي مختلف تجاري و صنعتي، تست کرده است و توانسته است با مديريت موفق و صحيح، بيش از 40 ميليارد دلار سرمايه اندوخته کند. بر خلاف 5 ميليارد قبلي، خيلي نام شناخته شده اي در باشگاه ميلياردهاي جهان نيست. او از مالکان شرکت صنايع وک مي‌باشد. فعاليت اصلي آن‌ها، کار بر روي پالايش بنزين است. شرکت صنايع کوک، در حال حاضر دومين شرکت خصوصي بزرگ آمريکا محسوب مي‌شود و داراي دارايي هاي زيادي در صنايع توليدي، تجارت، سرمايه گذاري و انرژي مي‌باشد. در سال 2008 ميلادي، درامد اين شرکت به 98 ميليارد دلار بالغ شد.
وب سايت: www.kochind.com
دارايي خالص: 43 ميليارد دلار

7- ديويد کوش
برادر چارلز جي کوک است و از مالکان شرکت صنايع و سرمايه گذاري کوک مي‌باشد. وي علاوه بران که کارآفرين است، يک فعال سياسي هم محسوب مي‌شود. او با مشارکت برادرش، به عنوان يک کارآفرين مطرح است. ديويد، يکي از بازماندگان پرواز 1493 يو اس اير مي‌باشد که در سال 1991 سقوط کرد.
دارايي خالص: 42 ميليارد دلار

8- کريستي والتون و خانواده
همه آمريکايي ها، همسر وي را به خاطر شرکت فروشگاه هاي زنجيره اي وال مارت، مي‌شناسند. امپراطوري وال مارت، يکي از برترين اقتصاد هاي دنيا را در عرصه خرده فروشي تشکيل داده است که کالاهاي ارزان قيمت را در اقصي نقاط اين کشور و حتي قاره آمريکا در اختيار مخاطبان خود قرار مي‌دهد. خانم کريستي، اولين زن ثروتمند جهان است که در فهرست 10 ثروتمند اول فوربس قرار دارد. وي، بيوه جانتي والتون مي‌باشد که در واقع اين ثروت را به ارث برده است. وي هم اکنون با پسرش لوکاس زندگي مي‌کند. وي اکنون در فعاليت هاي خيرخواهانه فعاليت دارد.
وب سايت: walmart1percent.org
دارايي خالص: 41 ميليارد دلار

9- جيم والتون
جيم کار والتون، جوان‌ترين پسر مؤسس شرکت والتون مي‌باشد که هم اکنون، رييس هيات مديره شرکت آروست بانک مي‌باشد. وي در دانشگاه آرکانزاس آمريکا، بازرگاني خواند. ثروت او به دليل ارثي بود که از پدرش به وي رسيده است.
دارايي خالص: 40 ميليارد دلار

10- ليليان بتونکورت و خانواده
خانم Liliane Bettencourt، در دنياي صنايع آرايشي و بهداشتي، نام مطرحي است. وي مؤسس و مالک شرکت لورآل مي‌باشد که و تنها فرزند اوژن شولز، مؤسس اين شرکت هست. وي ثروتمندترين زن فرانسه است و ثروت خود را از طريق پدرش کسب کرده است.
وب سايت: loreal.com
دارايي خالص: 40 ميليارد دلار

11- آليس والتون
خانم والتون، از بازماندگان مؤسس شرکت فروشگاه هاي زنجيره اي والتون است که به دليل ارث، در فهرست يازدهمين ثروتمند برتر جهان قرار گرفته است. دختري که اکنون، از ثروتمندان امريکا محسوب مي‌شود.
دارايي خالص: 39 ميليارد دلار

12- رابسون والتون
آقاي رابسون، بزرگ‌ترين فرزند هلن و سام والتون است که به عنوان رييس هيات مديره شرکت فعال مي‌باشد. وي به دليل ارثي که دارد، از ثروتمندان آمريکا و جهان محسوب مي‌شود.
دارايي خالص: 38 ميليارد دلار

13- برنارد آرنو و خانواده
برنادر آرنو،Bernard Jean Étienne Arnault تاجر، کارآفرين و کليکسيونر آثار هنري مي‌باشد که در زمينه کالاهاي لوکس فعاليت دارد و از ثروتمندان فرانسه و جهان است. وي از مالکان شرکت مشهور کريستين ديور مي‌باشد که در زمينه لوازم آرايشي و بهداشتي، از مطرح‌ترين و موفق‌ترين برندهاي جهان است. وي اکنون در شرکت آل وي‌ام اچ به عنوان مالک شناخته مي‌شود. ارزش برند گروه لويي ويتون، بالغ بر 30 ميليارد دلار برآورد شده است. طراحي و عرضه کالاهاي لوکس از جواهرآلات گرفته تا موارد آرايشي و بهداشتي و حتي صنعت مد، در زمره فعاليت هاي موفق آقاي آرنو مي‌باشد.
وب سايت: www.lvmh.com
دارايي خالص: 37 ميليارد دلار

14- مايکل بلومبرگ
مايکل بلومبرگف از شناخته شده ترين ميلياردهاي جهان به شمار مي‌رود. وي مالک شرکت رسانه اي و تجاري بلومبرگ و شهردار نيويورک مي‌باشد که رسانه هاي تلويزيوني و تبليغاتي بسيار زياد و مطرحي را مديريت مي‌کند. وي، صد و هشتمين شهردار نيويورک است که براي نامزدي در انتخابات سال آينده رياست جمهوري ايالات متحده، قصد فعاليت دارد. کمک 300 ميليون دلاري وي به دانشگاه جان هاپکينز، او را يکي از افراد مطرح در زمينه خيريه در دانشگاه هاي آمريکا کرده است.
دارايي خالص: 35 ميليارد دلار
وب سايت: www.mikebloomberg.com

15- جف بزوس
از مطرح‌تريم کارآفرينان ديجيتال جهان است که با کمک همسرش، سايت آمازون را راه اندازي کرد و هم اکنون، از مطرح‌ترين سايت ها و برندهاي دنياي آنلاين محسوب مي‌شود. آقاي بزوس، در کسب و کار خلاقانه‌اش، روش‌هايي را در معرفي و فروش کالاها به ويژه کتاب ارائه کرد که در دنياي آي تي بي نظير است. دستگاه کتاب خوان الکترونيکي کيندل آمازون، هم اکنون ميليون ها نسخه به فروش رفته است. وي هم اکنون، مديرعامل آمازون مي‌باشد.
دارايي خالص: 34 ميليارد دلار
وب سايت: www.amazon.com

16- مارک زوکربرگ
شايد، مطرح ترين جوان ميلياردر روزگار ما باشد که با خلق کشور ديجيتالي فيسبوک، نسل جديدي از شبکه هاي اجتماعي و فضاي فعاليت و حتي کسب و کار را در دنياي تور جهان گستر ايجاد کرد. زاکربرگ جوان، فارغ التحصيل هاروارد بود اما پرتالي که در سال 2004 ميلادي ايجاد کرد، اکنون، بيش از 1 ميليارد کاربر ثبت شده دارد و از مطرح‌ترين برندهاي دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات محسوب مي‌شود. زوکربرگ، اخيراً وارد دنياي واقعيت مجازي شده است و محصول اوکلوس را عرضه کرده است. وي اکنون، مديرعامل فيسبوک است و 28 درصد از کل سهام اين شرکت را در اختيار دارد.
دارايي خالص: 33 ميليارد دلار

17- لي کيا شينگ
آقاي لي کيا شينگ، از تاجران و کارآفرينان مطرح هنگ کنگ است وي اکنون از مالکان شرکت Hutchison Whampoa Limited مي‌باشد که که در زمينه تخليه بار و بارگيري در اسکله ها و بنادر و صنايع مد و زيبايي فعاليت گسترده دارد. وي را ثروتمندترين فرد آسيا مي‌دانند. وي، بنيادي به نام خود نيز در اختيار دارد که کارهاي بشردوستانه انجام مي‌دهد. وي را يکي از ثروتمندان خندان جهان مي‌دانند.
وب سايت: www.lksf.org
دارايي خالص: 33 ميليارد دلار

18- شلدون ادلسون
شلدون ادلسون، از ثروتمندان جهان است که فعاليت خود را بر خلاف ساير ثروتمندان قبلي، از راه کسب و کار در زمينه گردشگري و کازينو و فعاليت هاي مربوط به اين حوزه به دست آورده است. وي صاحب شرکت لاس وگاس سندز، مالک بسياري از هتل ها و سالن هاي همايش مي‌باشد که حامي سازمان هاي يهودي نيز در دنيا مي‌باشد. وي هيچ تحصيلات دانشگاهي ندارد. اظهارت ضد ايراني وي در سال هاي اخير، در حوزه مسائل هسته اي، وي را خبر ساز کرده است.
وب سايت: www.adelsonfoundation.org
دارايي خالص: 31 ميليارد دلار

19- لري پيج
آقاي لري پيج، در دنياي فناوري اطلاعات، نام شناخته شده اي هست. وي به همراه دوستش سرگئي، خالق سرزمين گوگل است که امروزه، خيلي ها آن را برابر اينترنت مي‌دانند و اينترنت بدون گوگل را غير قابل تحمل مي‌دانند! کسب و کاري که آقاي لري پيج راه اندازي کرده است، وي را در فهرست 20 ميليارد جهان قرار داده است. گوگل، هم اکنون از برترين برندهاي اينترنت و جهان است و آقاي پيج، اخيراً به عنوان برترين مديرعامل آمريکا نيز شناخته شد. درباره گوگل، و کسب و کار خلاقانه اين شرکت، صحبت زياد شده است. خودروهاي بدون راننده گوگل، محصول جديد اين شرکت است.
دارايي خالص: 29 ميليارد دلار

20- سرگئي برين
وي نيز از مالکان و موسسان اوليه شرکت گوگل بود که کسب و کارش، اکنون دنيا را تسخير خود در آورده است. سرگئي برين، در توسعه گوگل نقش زيادي داشته است و به اين خاطر، اکنون از کارآفرينيان ديجيتال و ثروتمندان جهان محسوب مي‌شود.
دارايي خالص: 28.5 ميليارد دلار

همان طور که در فهرست 20 ميلياردر اول دنيا مشاهده کرديد، نام بزرگان فناوري اطلاعات جهان، از مايکروسافت و آمازون گرفته تا اوراکل و فيس بوک و گوگل، مشاهده شد. اگر 100 ميلياردر ديگر را نيز که در فهرست فوربس 500 هستند نيز ليست مي‌کرديم، باز شاهد ظهور نام‌هايي از بزرگان آي تي جهان در فهرست ميلياردها هستيم. شايد اين براي اولين بار در تاريخ باشد که ميلياردرهاي جوان جهان، جز دانش، سلاح و ارث ديگري ندارند. کلامي که لستر تارو، اقتصاد دان بزرگ آمريکايي در کتاب مشهورش "رويارويي بزرگ" نيز به آن اشاره کرد.
بايد پذيرفت که رمز موفقيت در هر کسب و کاري در دنياي امروز، مسلح شدن به فناوري اطلاعات و ارتباطت هوشمند است که هر کسب و کاري را، به خوبي راهبري و هدايت مي‌کند. کارآفريناني که توانستند با خلاقيت و نبوغ خود، استارت آپ هاي کوچکي را هدايت کنند، امروزه برخي از آن‌ها، دنيا را به تسخير خود درآورده‌اند. سرزمين فيسبوک، يکي از پرجمعيت‌ترين کشورهاي دنيا، البته در دنياي وب است. کسب و کار گوگل، اينترنت را بدون خود تقريباً غير ممکن کرده است.پ
دنيايي که جف بزوس ميلياردر در آمازون دات کام به راه انداخته است، شيوه نوآورانه و جديدي را در خريد و فروش اجناس وب در ايجاد کرد که مدل موفقي براي ده ها هزار سايت ديگر شد. اکنون رمز موفقيت بسياري از ميلياردرها و شرکت‌هاي مشهور دنيا، در عرصه کسب و ادغام است. يعني خريد فناوري و شرکت‌هاي موفق. همان کاري که گوگل با يوتيوب کرد و فيس بوک با اينستاگرام و واتس آپ. خريد شرکت هاي رقيب و گسترش فعاليت هاي خود. به هر حال، موفقيت، برنامه مي‌خواهد و اين برنامه بايد هوشمندانه و بر اساس تمرکز بر روي ضعف رقبا دنبال شود.