کد خبر: ۹۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۴۸
نشنال اینترست آنلاین:

آیا جان کری با لوران فابیوس در مورد ایران هم نظر است؟

یک سال و نیم مذاکرات هسته ای با ایران یک دوره راحت مذاکره برای آمریکا نبوده است. اما حتی با معیارهای نسبتا سطح پایین دیپلماسی آمریکا تا به امروز و کوتاه آمدن واشنگتن برسر برخی مسائل هنوز شاهد تحولی خارق العاده نبوده ایم.
نشنال اینترست آنلاین نوشت: یک سال و نیم مذاکرات هسته ای با ایران یک دوره راحت مذاکره برای آمریکا نبوده است. اما حتی با معیارهای نسبتا سطح پایین دیپلماسی آمریکا تا به امروز و کوتاه آمدن واشنگتن برسر برخی مسائل هنوز شاهد تحولی خارق العاده نبوده ایم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این نشریه در ادامه آورده است: تقریبا یک هفته قبل کاخ سفید عقب نشینی برسر مسئله « ابعاد نظامی احتمالی » برنامه هسته ای ایران را آغاز کرد. این موضوع سالها مورد بحث بوده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی حدود 12 فعالیت احتمالی در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران را شناسایی کرده است.

تا همین اخیرا این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. همین بهار امسال بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنان تاکید داشت شفاف سازی ایران در مورد فعالیت های هسته ای گذشته خود که گمان می رود اهداف نظامی داشته عاملی مهم در آماده سازی مقدمات برای امضا هرگونه موافقتنامه با تهران است. اما اکنون این دیپلمات ارشد آمریکایی لحنی کاملا متفاوتی در پیش گرفته است.

کری اخیرا در اظهاراتی در مصاحبه با خبرنگاران گفت :« ذهن ما درگیر این نیست که ایران در یک زمان خاص چه کاری انجام داده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا اکنون تاکید دارد دولت آمریکا در مورد آنچه از فعالیت های هسته ای گذشته ایران می داند آسوده خاطر است و در حال حاضر نگران فعالیت های هسته ای تهران در آینده است.
علاوه بر این، کری می گوید :« هر نگرانی که ما در مورد این مسئله داشته ایم بی مورد بوده است. موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران در برخی بحث ها تا حدودی تحریف شده است.»

اما این تغییر در رویکرد یک مسئله اتفاقی نیست.

مسئله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران در گذشته - و شاید در حال حاضر - بخش مهمی از نگرانی های غرب را در مورد نیات هسته ای تهران تشکیل می دهد.

این موضوع به ویژه با توجه به شکاف احتمالی در نظارت بر موافقتنامه در حال شکل گیری مهم به نظر می رسد. آمریکا و دیگر اعضای گروه پنج به اضافه یک یعنی روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه و آلمان اعلام کرده اند برنامه هسته ای ایران باید تحت بازرسی های گسترده و رژیم نظارت قرار گیرد. اما مقامات ایران چنین چیزی را رد و یک « دسترسی مدیریت شده » را پیشنهاد کرده اند که بر اساس آن بازرسان تنها می توانند به تاسیسات خاص که مورد موافقت ایران باشد دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این بسیاری از مقامات ایرانی آشکارا احتمال اینکه به بازرسان غربی اجازه داده شود از مراکز نظامی ایران بازدید کنند ، رد کرده اند. اینها همگی حاکی از مانعی بزرگ برسر راه نظارت است زیرا برآورد می شود یک سوم یا بخش بیشتری از برنامه هسته ای ایران در درون تاسیسات نظامی این کشور جای داده شده باشد.

اکنون باید دید آیا گروه پنج به اضافه یک با این مدل کاهش یافته موافقت خواهد کرد یا خیر. به عنوان مثال ، فرانسه پیشاپیش اعلام کرده است بدون دسترسی غرب به تاسیسات نظامی ایران ، دستیابی به موافقتنامه امکانپذیر نخواهد بود. اما مشخص نیست کاخ سفید از دولت فرانسه در این خصوص حمایت کند.

در حالی که تنها چند روز به ضرب الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به موافقتنامه ای جامع درباره برنامه هسته ای ایران باقی مانده است ، مذاکره کنندگان غربی تحت فشار شدید قرار دارند تا به نوعی مصالحه با ایران دست یابند.