کد خبر: ۹۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۱۱

مصباح: برخی را هر چه نصیحت می کنیم، اثری از تغییرات در آنها نمی بینیم؛ پس باید آن ها را مواخذه کنیم / این ها راه هدایت را بر دیگران می بندد

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اساس زندگی دنیا بر امتحان است، گفت: اصل وجود سختی ها در زندگی نقش آفرینش است، انسان با انتخاب به تکامل می رسد و این انتخاب باید بر اساس خوشی ها و ناخوشی ها باشد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اساس زندگی دنیا بر امتحان است، گفت: اصل وجود سختی ها در زندگی نقش آفرینش است، انسان با انتخاب به تکامل می رسد و این انتخاب باید بر اساس خوشی ها و ناخوشی ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برخی به اندازه ای عصیان می کنند که راه هدایت را برای دیگران نیز می بندند.


وی افزود: این افراد بارها مورد نصیحت و پند قرار می گیرند اما در آنها اثری ندارد، در این زمان است که حکمت الهی اقتضا می کند چنین افرادی را مؤاخذه کرده و در نتیجه این افراد در دنیا مزه عذاب را می شناسند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند بر کارهای زشت انسان پرده می اندازد تا انسان رسوا نشود، اظهار داشت: برخی افراد کفران نعمت کرده و از نعمت های الهی سوء استفاده می کنند، اگر خداوند می خواست می توانست آنها را محروم کند چون سزاوار رسوایی هستند اما خداوند چنین کاری انجام نمی دهد.


وی ادامه داد: بنای خداوند برخورد با تفضل با انسان ها بوده و با آنها از روی استحقاق برخورد نمی کند، از همین رو می بینیم شخصی استحقاق عقاب و جزا دارد اما خداوند از روی تفضل با او برخورد کرده و به او فرصت بازگشت می دهد.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که جریان قدرت خداوند بر اساس گذشت بوده و بر اساس لیاقت اشخاص نیست، ابراز داشت: کسی که در مقام عصیان و نافرمانی خداوند بر می آید خداوند با حلم و بردباری با او برخورد می کند.


وی عنوان کرد: اگر کسی در مقام گناه باشد و به خود ظلم کند خداوند متعال با رویکردی هدایتی با او روبه رو می شود، کسانی که مرتکب گناه می شوند در واقع به خود ظلم می کنند؛ خداوند با گناهکاران مدارا کرده و مؤاخذه را به تأخیر می اندازد تا شاید انابه کنند و بازگشت داشته باشند.


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که خداوند به جای این که انسان ها را زود مؤاخذه کند به آنان مهلت توبه می دهد، خاطرنشان کرد: طبیعتا کسانی راه نادرست را انتخاب کرده و به هلاکت می رسند در این صورت خداوند به گونه ای رفتار می کند تا هلاکت برخی بر عهده او گذاشته نشود از همین رو تا جایی که می شود مدارا می کند.


وی اضافه کرد: خداوند متعال تا جایی که خلاف حکمت نباشد انسان را به زودی مؤاخذه نمی کند و به افراد فرصت می دهد، این گونه نیست که کسی ادعا کند مسائل را نمی دانستم بلکه خداوند حجت های لازم را برای انسان بیان کرده است.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند در عقاب کردن نسبت به گناهکاران تعجیل نمی کند تا شاید برگردند و توبه کنند، این نوع برخورد رحمت بی پایان الهی است.


وی افزود: از مجموع تدبیرهای الهی نسبت به بندگان این سؤال پدید می آید که چه می شد که خداوند متعال در این عالم سختی نمی آفرید تا همه خوش باشند، چگونه رحمت واسعه الهی چنین اقتضایی ندارد که همه عالم در خوشی باشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن می فرماید انسان در رنج آفریده شده است، اظهار داشت: وجود نعمت وسایل راحتی به برکت نعمت عقل است؛ تدبیر الهی این است که درکنار خوشی ها، غم و غصه را نیز برای انسان قرار دهد.


وی ادامه داد: هرگاه به نعمت های انسان افزوده می شود وسایل غم برای انسان نیز افزایش پیدا می کند تا تعادل رعایت شود، در دنیا شادی وغم توأم هستند؛ گاهی رفتارهای انسان برای او سختی و مشکل می آفریند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که سر وجود سختی ها برای بشر حکمت عمومی است که خداوند فرموده است، ابراز داشت: آنچه که برای همه انسان ها وجود دارد آزمایش است، برای آزمایش باید خوشی و نا خوشی داشته باشد تا میزان معرفت و خداپرستی انسان ها سنجیده شود.


وی عنوان کرد: اگر همه زندگی انسان بر اساس خوبی بود هیچگاه معلوم نمی شد چه کسی چه اندازه حاضر است هستی خود را برای خداوند فدا کند، همچنین میزان دلسوزی و فداکاری افراد نیز نامشخص می شد؛ آزمایش ها از زندگی فردی آغاز شده و در زندگی اجتماعی و خانوادگی نیز ادامه پیدا می کند.


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اساس زندگی دنیا بر امتحان است، خاطرنشان کرد: اصل وجود سختی ها در زندگی نقش آفرینش است، انسان با انتخاب به تکامل می رسد و این انتخاب باید بر اساس خوشی ها و ناخوشی ها باشد.


وی اضافه کرد: انسان ها نیاز به راهنمایی دارند زمانی که انبیا می آیند به دلیل این که انسان ها با مسائل مادی سرگرم هستند گوششان به حق بدهکار نیست، در این زمان خداوند از رحمت واسعه الهی برای دعوت انسان ها به سوی خود استفاده می کند.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که خداوند امت های پیامبران را به سوی سختی حرکت می دهد تا در آن زمان به یاد خدا باشند و وسیله برای پذیرفتن راه سعادت فراهم شود، گفت: سختی های جامعه از رحمت خداوند است تا مردم از دام شیطان رهایی پیدا کنند و راه سعادت را در پیش بگیرند.


وی افزود: گاهی خداوند با ایجاد سختی ها برخی مسائل عینی را به انسان می چشاند تا به او شوک وارد کرده و وی را متنبه سازد تا به جهنم ابدی وارد نشود؛ اگر برای بهبودی برخی امیدی نباشد شامل عذاب استثنایی می شود البته این عذاب استثنایی به معنای عذاب کامل نیست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این عالم ظرفیت پاداش و کیفر تمام را ندارد، اظهار داشت: اگر قرار بود کیفرکارهای انسان در دنیا باشد لازمه آن از بین رفتن تمامی موجودات بود؛ رحمت بی نهایت الهی بدان معنا نیست که سختی وجود نداشته باشد