کد خبر: ۹۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۴۲
رویترز گزارش داد:

جان کری در مقابل مذاکره کنندگان ایران چگونه ظاهر می شود؟

چنانچه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بتواند به توافق هسته ای با ایران دست یابد ، موفقیتی بزرگ در زندگی حرفه ای وی پس از شکست های متوالی رقم خواهد خود.
رویترز نوشت: چنانچه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بتواند به توافق هسته ای با ایران دست یابد ، موفقیتی بزرگ در زندگی حرفه ای وی پس از شکست های متوالی رقم خواهد خود.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، شکست جان کری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 میلادی ، نقش کمرنگ وی در سنا به رغم 28 سال فعالیت وی در این نهاد و شکست در برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها همگی نشان از آن دارد که وی می کوشد موفقیت های بزرگی از خود به جا بگذارد.

جان کری 71 ساله انرژی قابل توجهی را برای دنبال کردن آنچه توافق تاریخی با ایران خواهد بود صرف کرده است و دهها هزار مایل پرواز و دهها نشست با همتایان ایرانی خود برگزار کرده است.

وی قصد دارد در آخرین مرحله احتمالی مذاکرات هسته ای در وین که در آستانه ضرب الاجل 30 ژوئن برگزار می شود شرکت کند . این در حالی است که پای وی اواخر ماه گذشته شکسته است.

یک مقام شرکت کننده در گفتگوها می گوید سبک مذاکرات کری با ایران آمیزه ای از انرژی بی حد و مرز ، انعطاف پذیری تاکتیکی و توسل گاه و بی‌گاه به ترفندهای سیاسی است.

منتقدان می گویند کری برخی اصول کلاسیک مذاکرات را نقض کرده است و با تحت شعاع قرار دادن نقش وندی شرمن به عنوان مذاکره کننده ارشد آمریکا مرتب با ایرانی ها دیدار می کند و خود را مشتاق به دستیابی به توافق هسته ای نشان می دهد.

حامیان جان کری نیز بر این باورند که هیچ کس به اندازه وی برای دستیابی به توافق تلاش نخواهد کرد و تلاش های ناموفق وی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه یا مناقشه اسرائیل و فلسطین نشان می دهد که وی تمایل دارد در حین مواجهه با سخت ترین مشکلات ریسک شکست را بپذیرد.

عزم جان کری برای به عهده گرفتن نقش اصلی در مذاکرات از برنامه سفرهای وی مشخص است.

وی در شش ماه گذشته با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در شهرهای مختلف از ژنو ، پاریس ، داووس ، لوزان ، مونترو و مونیخ گرفته تا نیویورک سیتی دیدار و گفتگو کرده است.

مذاکره کنندگان کهنه کار بر این باورند که تمایل کری برای دیدار با ایرانی ها نشان از آن دارد که وی بیشتر از آنکه به دنبال مداخله برای حل و فصل سخت ترین مسائل باقیمانده باشد ، برای دستیابی به توافق مصمم است.

ریچارد آرمیتاژ معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش می گوید دولت آمریکا بسیار مشتاق است . ایرانی ها می توانند این مسئله را احساس کنند و چنانچه وزیر امور خارجه قصد دارد هر بار خود را درگیر یازده ساعت و نیم پرواز کند چه انگیزه ای برای ایرانی ها خواهد ماند.

آرمیتاژ بر لزوم بازرسی های سرزده از تاسیسات ایران به منظور اطمینان از اینکه این کشور به دنبال تقلب نیست تاکید کرد.

در چارچوب توافق نهایی ، ایران فعالیت هسته ای خود را در ازای کاهش تحریم ها علیه این کشور محدود خواهد کرد.

این در حالی است که اختلافات اساسی میان شش قدرت بزرگ و ایران حتی پس از چارچوب توافق دوم آوریل همچنان باقی است.

مقامات بلندپایه آمریکا این مسئله را که کری موجب تضعیف جایگاه وندی شرمن شده است به چالش کشیده اند. آنها می گویند کری و شرمن با یکدیگر بسیار خوب همکاری می کنند و برخی مسائل می تواند در بالاترین سطوح حل و فصل شود.

آنها همچنین اعلام کردند کری خود را به گونه ای نشان داده است که تمایل دارد به هر ترفندی متوسل شود.

مقامات اعلام کردند همزمان با نزدیک شدن ضرب الاجل 27 مارس در لوزان سوئیس کری آخر شب به دیدار ظریف در اتاقش رفت تا به وی بگوید چنانچه ایرانی ها انعطاف پذیری نشان نمی دادند وی از وزرای امور خارجه ای که برای نهایی کردن توافق موقت عازم لوزان بودند درخواست می کرد که در مذاکرات حاضر نشوند.

جان کری سال 2013 به دنبال فعالیت طولانی در سنای آمریکا وزیر امور خارجه این کشور شد.

وی با کمک به عادی سازی مناسبات آمریکا با ویتنام و تحقیق درباره بانک کردیت اند کامرس اینترنشنال اعتبار کسب کرده بود و نهایت تلاش خود را برای تصویب قانون مقابله با تغییرات آب و هوایی به کار گرفت که سال 2010 به شکست انجامید.

برخی که کری را از نزدیک می شناسند وی را سناتوری توصیف می کنند که تمایل دارد مسائل پیچیده و گهگاه محرمانه را متقبل شود و سرسختانه آنها را دنبال کند
.
برخی مقامات می گویند جان کری در آخرین تلاش ها برای چارچوب توافقنامه آوریل، اتاق مذاکرات را برای دریافت تماسی از کاخ سفید ترک کرد و با موضعی سر سختانه تر به محل مذاکرات بازگشت.

این مقامات می گویند این رفتار کری نشان می دهد که وی تحت کنترل کاخ سفید قرار دارد.

یک مقام بلندپایه آمریکا اعلام کرد کری از اینکه کاخ سفید از وی خواهد خواست تا موضع سخت تری در پیش گیرد اطلاع نداشت و اگر این اتفاق افتاد احتمالا ترفندی برای تحت فشار قرار دادن ایران بود.

منتقدان و حامیان کری بر این مسئله اتفاق نظر دارند که توافق ایران میراث جان کری را به رغم شکست های وی در گذشته رقم خواهد زد.