کد خبر: ۹۰۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۳۵

بلومبرگ: لابي اسرائيل خود را آماده نبرد با اوباما بر سر توافق با ايران مي کند

با افزایش احتمالات درباره دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی ، لابی حامی اسرائیل خود را آماده نبرد علیه اوباما بر سر توافق با ایران می کند.

با افزایش احتمالات درباره دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی ، لابی حامی اسرائیل خود را آماده نبرد علیه اوباما بر سر توافق با ایران می کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، بلومبرگ در گزارشی به قلم الی لیک در این باره نوشت: در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی به ضرب الاجل 30 ماه ژوئن به منظور دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای نزدیک می شوند، بزرگترین لابی حامی اسرائیل در آمریکا در تلاش برای تصویب نشدن این توافق نامه کنگره است. گزارشهای منتشر شده حاکی است از ماه گذشته، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک اعضای خود را برای تحت فشار قرار دادن قانونگذاران آمریکایی به منظور تصویب پنج اصل برای توافق هسته ای، بسیج کرده است، پنج اصلی که باید در توافق نامه نهایی هسته ای گنجانده شود.

به گفته برخی افراد ، به موازات این کمپین ، بسیاری از افراد و نهادهای کمک کننده به آیپک و دیگر لابی های حامی اسرائیل در حال تشکیل یک سازمان حمایتی جدید و مستقل هستند. این منابع می گویند این سازمان جدید اقدام به انجام تبلیغات در شبکه های تلویزیونی و رادیویی و اینترنتی برای هدف قرار دادن قانونگذاران دو حزب جمهوریخواه و دموکراتی خواهد کرد که درباره تأیید یا رد توافق نامه هسته ای با ایران مردد هستند.

آیپک همچنان در حال ارزیابی توافقنامه هسته ای است ، توافقنامه ای که مذاکره کنندگان ایران و قدرتهای جهانی در حال حاضر در وین در حال گفتگو بر سر آن هستند. اما آیپک در هر صورت با این توافق مخالف است. برای نمونه، براساس اصول مورد نظر آیپک، مدت زمان یک توافقنامه هسته ای باید « چند دهه » باشد و این در حالی است که بر اساس چارچوب توافق نامه هسته ای که در ماه آوریل حاصل شد ، تحریم های اعمال شده بر ایران پس از یک دهه برداشته خواهند شد. یکی دیگر از اصول مورد نظر آیپک این است که بازرسان باید «در هر زمانی و در هر کجا» به تأسیسات مظنون دسترسی داشته باشند «از جمله همه تأسیسات نظامی» ایران. مقامات ایران بارها اعلام کرده اند اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی خود را به بازرسان نخواهند داد.

آیپک در حال حاضر از طریق تحت فشار قرار دادن قانونگذاران دموکرات برای دادن رأی منفی به دومین ابتکار عمل باراک اوباما در عرصه سیاست خارجی، خود را آماده مبارزه با کاخ سفید می کنند. این اقدام با فعالیت های گذشته آیپک کمی تفاوت دارد. در حالی که این گروه لابی از اوایل دهه 1990 کنگره آمریکا را برای اعمال تحریم هایی علیه ایران تحت فشار قرار داد ، اما به ندرت با رویکرد رئیس جمهور آمریکا این گونه مخالفت ورزیده است. بر خلاف سوء تفاهمات اولیه، کاخ سفید در سال های 2010، 2011 و 2012 از اعمال تحریم هایی علیه ایران حمایت کرد و از درگیر شدن با آیپک خودداری کرد.

در اوایل سال 2014، آیپک در مواجهه با فشار کاخ سفید بر دموکرات ها برای فراهم کردن فرصت دست یابی به توافق نامه هسته ای، از حمایت از طرح خود برای تحت فشار قرار دادن قانون گذاران آمریکایی برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران حین برگزاری مذاکرات هسته ای دست کشید .

 آیپک امسال از قانونی که به کنگره فرصت بازنگری و عدم تصویب توافق نامه هسته ای می کند، حمایت کرد. اما کاخ سفید در ابتدا با دادن چنین اختیاراتی به کنگره مخالفت کرد. اما پس از انجام تغییراتی در متن لایحه - که سبب می شود عدم تصویب توافق نامه هسته ای بسیار دشوارتر شود - دولت اوباما از مخالفت خود با کنگره در این باره دست برداشت.

کمپین به راه افتاده علیه توافق هسته ای ایران بر این رأی گیری متمرکز است. بسته به زمان ارائه متن توافقنامه هسته ای از سوی کاخ سفید به مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ، کنگره 30 یا 60 روز برای بازنگری در آن زمان در اختیار دارد . سپس قانون گذاران آمریکایی می توانند برای تأیید یا رد این توافق نامه رأی گیری برگزار کنند.

اگر کنگره بتواند موافقت دو سوم اعضای سنا و مجلس نمایندگان را در این باره به دست آورد ، در آن صورت اوباما اجازه نخواهد داشت تحریم های اعمال شده بر ایران را که کنگره آن را تصویب کرده است، مورد استثنا قرار دهد.

به دست آوردن رضایت دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا کار آسانی نخواهد بود.

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشست های خصوصی با ائتلاف جمهوریخواهان یهودی اذعان کرد جمهوریخواهان از آرای لازم برای غلبه بر حق وتوی اوباما علیه قطعنامه ای سبب تصویب نشدن توافق هسته ای با ایران می شود، برخوردار نیستند.

اما این بدان معنا نیست که آیپک و دیگر گروه های لابی حامی اسرائیل دستکم برای مبارزه با آن تلاش نخواهند کرد. نشست شورای ملی آیپک هفته گذشته در واشنگتن برگزار شد. به گفته برخی از مقامات کنگره - که خواستند نامشان فاش نشود - مقامات آیپک از فرصت به دست آمده برای تحمیل پنج اصل خود به اعضای کنگره استفاده کردند.

اعضای آیپک - فعالان مستقر در فلوریدا - نامه ای به دبی واسرمن شولتز نماینده دموکرات فلوریدا و رئیس کمیته ملی دموکراتیک نوشتند. در این نامه آمده است:« همچنان برای تأثیر گذاری بر دست یابی به این توافق زمان وجود دارد.» این نامه می افزاید:« ما از شما به عنوان یکی از اعضای کنگره که نماینده یکی از بزرگترین سازمان های حامی اسرائیل در آمریکا می خواهیم برای تضمین رد این توافقنامه در کنگره تلاش کنید ، توافقی که سبب هموار شدن مسیر ایران برای دستیابی به یک سلاح هسته ای می شود.»

جاش بلاک رئیس و مدیر اجرایی طرح اسرائیل و سخنگوی سابق آیپک اعلام کرد خود متن توافقنامه هسته ای ایران به کمپین برای عدم تصویب آن کمک می کند.

او همچنین گفت:« هرچه افراد بیشتری درباره این توافق نامه آگاه شوند، احتمال مخالفت آنها با متن توافق نامه بیشتر خواهد شد. »

بلاک از این حیث گفت اعضای سازمان زیر نظرش برای انجام مذاکراتی به وین سفر خواهند کرد و علیه آن چه که آن را توافقی بد می دانند در پایگاه اینترنتی که درباره برنامه هسته ای ایران ایجاد کرده اند، کمپینی دیجیتال در رسانه های اجتماعی به راه خواهند انداخت.

یکی از فعالان می گوید گروه موسوم به 501(c)(4) که از سوی آیپک تأمین مالی می شود بر چند بازار در رسانه های اجتماعی متمرکز خواهد شد که بیشتر فعالان در آن یهودی هستند و در آنجا علیه توافق هسته ای ایران تبلیغ خواهند کرد و قانون گذاران جمهوری خواه و دموکرات را هدف قرار خواهند داد. برخی گروه های دیگر حامی اسرائیل نیز این گونه اقدامات را آغاز کرده اند.

یکی از این گروهها « آمریکا را اکنون نجات دهید » ، نام دارد که تبلیغی در یوتیوب درباره خانمی به نام ماریا قرار داده است ، که پدرش در عراق بر اثر انفجار مواد منفجره تأمین شده از سوی ایران کشته شد. در این تبلیغ، ماریا در مقابل دوربین می گوید « و اکنون باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا توافقی را امضا خواهد کرد که به ایران اجازه می دهد یک سلاح هسته ای بسازد.»

نوآ پولاک مدیر اجرایی کمیته امور اضطراری اسرائیل اعلام کرد این کمیته نیز در حال بررسی تبلیغی علیه توافقنامه هسته ای ایران در چندین رسانه اجتماعی است.

دیگر گروه های حامی اسرائیل نیز قصد دارند در برخی فضاهای حساس سیاسی تبلیغات به راه بیندازند. کریس مالونی سخنگوی گروه راهکار ابتکارعمل امنیتی آمریکا - که چهار سناتور سابق آمریکایی نیز در آن عضویت دارند - اعلام کرد این گروه قصد دارد تبلیغی به ارزش یک میلیون و 400 هزار دلار برای تحت تأثیر قرار دادن هشت سناتور جمهوریخواه و دموکرات به راه بیندازد.

مالونی اعلام کرد سناتور چاک شومر - سناتور دموکرات از نیویورک - یکی از افراد هدف در این تبلیغات محسوب می شود. شومر هنوز اعلام نکرده است آیا از توافقنامه هسته ای با ایران حمایت می کند یا خیر. اما او در سخنرانی های اخیر خود در جمع گروه های یهودی اعلام کرد در حال بررسی این موضوع است.

معیار شومر دقیقا همان معیارهای آیپک نیست اما او با برخی از نگرانی های آیپک موافق است.

شومر در سخنرانی خود در روز 18 ماه ژوئن در نشستی که در نیویورک به ابتکار آیپک برگزار شد، گفت ندادن مجوز به بازرسان برای بازرسی از تأسیسات نظامی غیر قابل قبول است.

او گفت:« بازرسان باید به هر مکانی که می خواهند دسترسی داشته باشند. آنها باید سریع باشند و به صورت یکجانبه و به نیابت از آمریکا عمل کنند.»

از آنجایی که شومر موضع خود را در قبال توافق هسته ای ایران آشکارا اعلام نکرده است، گروه های لابی یهودی در تلاشند بر رویکردهای او تأثیر بگذارند و او را با خود همراه کنند.

یکی از افرادی که دیدگاه شومر را زیر نظر گرفته ویلیام کریستول سردبیر ویکلی استاندارد و رئیس کمیته امور اضطراری اسرائیل است. او می گوید:« چه توافقنامه هسته ای ایران تصویب یا رد شود ، مبارزه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادامه خواهد یافت و اعضای کنگره باید به سبب رأی خود به این توافقنامه پاسخگو باشند و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید به سبب موضع گیری ها خود در این ارتباط جواب پس دهند. » او همچنین گفت :« رأی مثبت به یک توافق نامه بد در واقع رأی مثبت به یک رسوایی است.»