کد خبر: ۹۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۲

رویترز: توافق هسته ای «بسیار خوب» با ایران ممکن است / باید هنوز منتظر بمانیم

یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکره کنندگان آمریکایی، مسیر دستیابی به یک توافق هسته ای بسیار خوب را با ایران، ممکن می دانند و در این خصوص امیدوار هستند
 یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکره کنندگان آمریکایی، مسیر دستیابی به یک توافق هسته ای بسیار خوب را با ایران، ممکن می دانند و در این خصوص امیدوار هستند. وی افزود با این وجود، هنوز باید منتظر بود و دید که آیا توافق حاصل می شود یا نه.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»؛ این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود افزود همه هفت کشور شرکت کننده در مذاکرات، خود را به ضرب الاجل تعیین شده سی ام ماه ژوئن متعهد می دانند، اما عقیده دارند این ضرب الاجل در صورت لزوم می تواند «اندکی» تغییر کند تا بدین ترتیب، موارد اصلی هر گونه موافقتنامه به درستی رعایت شود. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وین می رود تا به دیگر مذاکره کنندگان با ایران بپیوندد.

دو موضوع بسیار مهم و مورد اختلاف در گفتگوها، زمان بندی و گستره کاهش تحریم ها و همچنین نظارت و راستی آزمایی لازم برای تضمین جلوگیری از تقلب ایران در موافقتنامه است.

این مقام ارشد آمریکایی در کنفرانس تلفنی خود به خبرنگاران گفت: «با وجود این مشکلات دشوار، به واقع می توانیم شاهد مسیری رو به جلو باشیم که ما را به یک موافقتنامه بسیار خوب خواهد رساند. من در این خصوص امیدوار هستم، اما هنوز باید منتظر باشیم و ببینیم آیا می توانیم به این هدف دست پیدا کنیم یا نه.»

شماری از مشاوران مهم امنیتی در آمریکا از جمله پنج تن از مشاورانی که در دوره نخست ریاست جمهوری اوباما دارای سمت بودند، روز چهارشنبه در نامه ای هشدار دادند که توافق مورد گفتگو با ایران، ممکن است نتواند پادمان های کافی را تامین کند.

این نامه در حالی منتشر شد که مراحل نهایی بالقوه مذاکرات هسته ای ایران در پیش رو است. به نظر می رسد هدف از انتشار این نامه، وارد آوردن فشار به کاخ سفید به منظور مذاکره درباره یک موافقتنامه قوی تر است.

این در حالی است که بنا به عقیده برخی کارشناسان، انتشار این نامه به جای تضعیف موضع مذاکره کنندگان آمریکایی می تواند باعث تقویت موضع آنها شود، زیرا چالش هایی را نشان می دهد که کاخ سفید ممکن است در کسب مقبولیت این موافقتنامه در آمریکا با آن روبرو شود. از جمله مهمترین این چالش ها می توان به مخالفت های احتمالی کنگره این کشور اشاره کرد که تحت سلطه جمهوریخواهان قرار دارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وین پرواز می کند تا به همراه سایر اعضای گروه پنج بعلاوه یک، در گفتگوهای روز شنبه با ایران شرکت کند.