کد خبر: ۹۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۵۷

داعش در میان زنان چگونه عضو گیری می کند؟

آمارها حاکی از آن است که تا کنون بیش از ۱۰۰ زن جوان از آلمان برای پیوستن به گروه تروریستی "دولت اسلامی" کشور را ترک کرده‌اند. این دختران به طور هدفمند برای ازدواج با نیروهای جوان عضو داعش در نظر گرفته می‌شوند. وظیفه آنها به دنیا آوردن فرزند و فراهم کردن خانه‌ای دلخواه برای جنگجویان داعش است.
 سفری طولانی از میان صفحات فیس‌بوک، از لابه‌لای سیم‌های ‌خاردار در مرز ترکیه و سوریه، از بین نام‌های جعلی و مدارک تقلبی تا خانه‌های مسکونی آدمهایی معمولی در کلان‌شهرهای آلمان می‌گذرد؛ سفری به امید یافتن رد پایی از زنانی که برای حضور در "جنگ مقدس" به گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش سابق) پیوسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»؛ یک تیم تحقیقاتی شامل خبرنگاران فرستنده‌های خبری WDR، NDR و روزنامه "زوددویچه" چندین ماه صرف کردند تا دریابند چه چیز موجب می‌‌شود که زنان جوان آلمانی از زندگی راحت و عادی در شهرهای مونیخ، فرانکفورت یا هامبورگ دست بشویند تا به عضویت گروه‌های افراطی جهادگرا در آیند.

آنها به دنبال این بودند که جوابی برای پرسش والدین سرگردان و در بهت فرورفته پیدا کنند که از خود و دیگران می‌پرسند: چرا؟

خبرنگاران آلمانی در جستجوهای خود متوجه شدند که جهادگرایان برای جذب زنان جوانان شبکه‌ای سازمان‌یافته در سراسر آلمان ایجاد کرده‌اند؛ شبکه‌ای که حتی پلیس فدرال آلمان و مأموران اطلاعاتی سازمان حفاظت از قانون اساسی، هم در برابر آن ناتوان هستند.

خبرنگاران گروه تحقیق در گزارشی که در سایت آلمانی "تاگس شاو" منتشر شده، از سندی نوشته‌اند که سازمان‌های اطلاعاتی آلمان تهیه کرده‌اند و در آن از یک "شبکه دختران" سخن رفته است.

مروان ابوطعام، اسلام‌شناسی که با اداره جنایی استان رایلند فالز همکاری دارد، سیستمی که جهادگران برای جذب دختران جوان به کار می‌برند، را بسیار پیشرفته‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت، توصیف می‌کند.

او بر این باور است که ساختار این سیستم کیفیت تازه‌ای پیدا کرده است. وی به خبرنگاران آلمانی می‌گوید: «سیستم جذب دختران به گونه‌ای متفاوت با سیستم جذب مردان جوان عمل می‌کند. بسیاری از مردان جوان که به سوریه می‌روند، آنگونه که زنان جوان با یکدیگر ارتباط دارند، با هم مرتبط نیستند.»

آمارها حاکی از آن است که تا کنون بیش از ۱۰۰ زن جوان از آلمان برای پیوستن به گروه تروریستی "دولت اسلامی" کشور را ترک کرده‌اند. این دختران به طور هدفمند برای ازدواج با نیروهای جوان عضو داعش در نظر گرفته می‌شوند. وظیفه آنها به دنیا آوردن فرزند و فراهم کردن خانه‌ای دلخواه برای جنگجویان داعش است. پس از مدتی همین زنان که روزی خود توسط زنان دیگر جذب گروه شده‌اند، به تبلیغ و جذب دختران جوان‌تر در کشورهای دیگر دست می‌زنند.

زندگی "رویایی" در قلمرو داعش

شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک نقشی اساسی در جذب زنان جوان ایفا می‌کنند. طبق یافته‌های این تیم تحقیقاتی هر زن مبلغ اغلب با ۲۰ زن جوانی که آماده ترک خانه و پیوستن به گروه‌های جهادگرا هستند، در ارتباط است.

به گفته مروان ابوطعام زنان بسیجنده به خوبی با رؤیاها و حقایق زندگی این دختران جوان آشنا هستند و تلاش می‌کنند که دقیقا در تبلیغات خود روی این نکات انگشت بگذارند.

تیم تحقیقاتی WDR، NDR و روزنامه "زوددویچه" پروتکل صحبت‌های رد و بدل شده در فروم‌های چت اینترنتی میان زنان مبلغ و دختران جوان را مشاهده کرده‌اند و از برخوردهای ظریف و ماهرانه‌ای روایت می‌کنند که برای شستشوی مغزی دختران جوان به کار می‌رود.

برای نمونه یک زن تبلیغ‌گر ۲۱ ساله در گفت‌وگو با دختری جوان که قصد داشته او را به داعش جذب کند، "دولت اسلامی" را جهانی مقدس توصیف کرده که در آن کیک‌های خانگی، غروب‌های رومانتیک و غذاهای خوش‌طعم حرف اول را می‌زنند. روشن است که این خانم در صحبت‌های خود از بمباران‌های هرروزه هیچ نگفته است.

ارتباط تنگاتنگ با واسطه‌ها

در این میان رابط‌های مختلفی در آلمان فعالیت دارند که ارتباط تنگاتنگی با زنانی که پیش‌تر به سوریه و عراق رفته‌اند، دارند. این واسطه‌ها به زنان جوانی که از آلمان قصد پیوستن به داعش را دارند، برای سفر به سوریه کمک می‌کنند.

تحقیقات خبرنگاران آلمانی نشان می‌دهد که مقدمات استقبال از این زنان در سوریه از پیش آماده شده است. داعش در پایتخت خود، شهر رقه، اقامتگاهی مخصوص زنان درست کرده است که به شدت تحت حفاظت قرار دارد. خبرنگاران اقامتگاه مورد نظر را بیشتر به "زندان زنان" تشبیه می‌کنند. زنان تازه‌وارد پس از مدتی اقامت در این خانه، به همسران آینده‌شان معرفی می‌شوند.

بیش از نیمی از زنانی که آلمان را برای پیوستن به گروه تروریستی داعش ترک کرده‌اند، کمتر از ۲۵ سال سن داشته‌اند. از هر ۶ زن، یکی از آنان هنوز به سن قانونی نرسیده است.

آمارها حکایت از آن دارند که این ارقام در حال افزایش است.