کد خبر: ۹۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۴۷

آملی لاریجانی: می‌گویند اگر ما مجوز دادیم دیگر کسی حق ندارد لغو کند، این حرف غلطی است

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه مردم به قوه قضاییه اعتماد دارند، تصریح کرد، تلاش می کنیم دسترسی مردم به دستگاه قضا را آسان کنیم.
  رییس دستگاه قضا با بیان اینکه مردم به قوه قضاییه اعتماد دارند، تصریح کرد، تلاش می کنیم دسترسی مردم به دستگاه قضا را آسان کنیم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک»، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز یکشنبه این مطلب را در همایش سراسری هفته قوه قضاییه در سالن اجلاس سران بیان کرد.

وی تاکید کرد: تلاش قوه قضایه برای دسترسی همگانی به عدالت است به این معنی که کسانی که گمان می کنند مورد تعدی قرار گرفته اند، بتوانند به آسانی مراجعه کنند و عدالت هم برآورده شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به تفاوت های نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم سالاری دینی با دیگر نظامات گفت: مسوولیت های قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران را ارزش های نظام مشخص می کند.

آیت الله لاریجانی افزود: باید استقلال، مسیر حرکت و اعمال قوه قضاییه را در چارچوب های جمهوری اسلامی ایران ببینیم.

وی ادامه داد: مطرح شدن حرف های لیبرال در رسانه ها و حرف های برخی مدیران خطا است؛ باید چرچوب نظام اسلامی که شاخصه های آن نقش بنیادی وحی الهی است، پذیرفته باشیم.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی دستگاه قضا مستقل و مسوول تحقق بخشیدن به عدالت است، گفت: اصحاب ثروت و قدرت حتما تلاش می کنند بر دستگاه قضا فشار وارد کنند اما قوه قضاییه تلاش بسیار خوبی داشته است و مسوولان دستگاه استقامت کرده اند؛ باید در این امور پایمردی کرد و از هیچ چیز نهراسید.



** وجود 15 میلیون پرونده قضایی

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه استقال عمل به معنی اجحاف نیست، افزود: مجموعه پرونده های تشکیل شده به علاوه آنچه در شواری حل اختلاف و اجرای احکام وجود دارد، نزدیک به 15 میلیون پرونده است که نیاز به نیروی بسیار دارد.

وی رسیدگی به این حجم عظیم از پرونده را افتخاری برای قوه قضاییه دانست و گفت: این وسعت رسیدگی به پرونده ها به معنی اعتماد مردم به قوه قضایبه است.

رییس دستگاه قضا عنوان کرد: بر اساس معیارهایی که در دنیا مطرح است با کمبود نیرو مواجه هستیم؛ در برخی کشورها به ازای هر صد نفر بیست و چند قاضی وجود دارد اما این آمار در کشور بین 8 تا 9 قاضی است.

آیت الله املی لاریجانی با تشکر از قضات و کارمندان قوه قضاییه گفت: آمار پرونده هایی که کد یکتا دارند کمتر از 15 میلیون و حدود 9 میلیون است، اما این پرونده دستگاه قضایی را در 15 میلیون نقطه درگیر می کنند.

وی از دولت و مجلس خواست که برای بهبود بخشیدن وضعیت دستگاه قضا کمک کنند.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: بسیاری از قضات ما بعد از زمان اداری نیز مشغول رسیدگی به پرونده ها هستند؛ قضات ما با این فشار کاری فرسوده می شوند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دستگاه قضا نیازمند جذب نیروی جدید است گفت: طی پنج سال چهار هزار قاضی به دستگاه قضای وارد کرده ایم.

وی افزود: تا سال گذشته بیش از دو هزار و امسال یکهزار و صد نفر وارد کار در دستگاه قضا کرده ایم که تحول خوبی در نوسازی دستگاه قضایی ایجاد خواهد کرد.

رییس دستگاه قضا عنوان کرد: این آمار علاوه اخذ مجوز از رهبری برای به کار گرفتن قضات بازنشسته است.

آیت الله آملی لاریجانی تلاش برای جلوگیری از تبعیض، تلاش برای حل مشکلات دستگاه قضا، اسنتفاده از فناوری های نوین و ارشاد مراجعین از طریق مرکز 129 را از دیگر اقدامات این دستگاه عنوان کرد.

وی عنوان کرد: در تلاشیم که دسترسی مردم به دستگاه قضایی را سهل کنیم و اطمینان بخشی را ارتقا دهیم؛ مردم اطمینان داشته باشد که دستگاه قضا در حد معقول عادلانه برخورد می کند.

رییس قوه قضاییه بر تشدید نظارت به عنوان خواسته بر حق مردم و رهبری اشاره کرد و گفت: مساله سلامت در دستگاه قضایی را باید جدی بگیریم؛ البته نظارت مرتب انجام می شود، اما تشدید نظارت ها بحثی جدی است که از دادسرای قضات و حفاظت اطلاعات قوه خواسته ایم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: من دستگاه قضایی، قضات و کارکنان آن را شریف و پاک دست می دانم اما همچون دیگر دستگاه ها امکان دارد تخلفی رخ دهد.

وی با بیان اینکه از قوه قضاییه توقع تخلف نمی رود، گفت: قوه قضاییه باید خود پیش قدم باشد، از همه دستگاه می خواهم که نظارت و با جدیت برخورد کنند.

رییس قوه قضاییه به تحول در ساختارهای این قوه اشاره کرد و افزود: بنا بر نیاز ما تحولات جدیدی از جمله ایجاد معاونت های راهبردی، نیروی انسانی، فرهنگی و پیشگیری از جرم و مراکز فناوری اطلاعات، رسانه و علوم پزشکی ایجاد کردیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر امکانات مادی اجازه می داد، تحولات بسیار خوبی در سطح کلان انجام می شد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه افرادی که گمان می کنند مورد تعدی قرار گرفته اند یا پرونده حقوقی دارند باید به آسانی و سهولت به قوه قضاییه مراجعه کنند و توقع عدالت آنها نیز برآورده شود، گفت: این کار ساده ای نیست و ایجاد چنین وضعیتی به مولفه های متعدد بستگی دارد.

آیت الله آملی لاریجانی از جمله این مولفه ها را جذب نیروی جدید در دستگاه قضایی، استفاده از قضات بازنشسته، اتقان رسیدگی ها، عدم تبعیض در برخورد، حفظ سلامت دستگاه قضا و استفاده از فناوری های نوین و پیشخوان های خدمت عنوان کرد.

رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: با بکارگیری مکانیزم های مختلف در تلاش هستیم دسترسی مردم را به قوه قضاییه تسهیل کرده و اطمینان بخشی آنها را به این دستگاه ارتقا ببخشیم.

تشدید نظارت ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که آیت الله آملی لاریجانی به آن اشاره کرد و گفت: مساله سلامت و ارتقای سلامت اداری یکی از خواسته های به حق مردم و رهبری و است و دستگاه نظارتی نیز به صورت منظم نظارت را در قوه قضاییه دنبال می کند و از دادسرای نظامی قضات و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نیز در این راستا کمک خواسته ایم.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه بدنه دستگاه قضا را قضات و کارکنان پاک دست تشکیل می دهند، گفت: در قوه قضاییه همانند دیگر دستگاه ها تخلفات وجود دارد اما از دستگاه های نظارتی خواسته شده تا با جدیت موارد را دنبال و در صورت لزوم برخورد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی به بحث تحول ساختاری در قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: براساس نیازهای متعدد دستگاه قضایی تحولاتی در قالب تشکیلات جدید ایجاد شد که از جمله آنها معاونت راهبردی، معاونت منابع انسانی، معاونت فرهنگی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم و همچنین مراکز آمار و فناوری اطلاعات و رسانه است.

وی با بیان اینکه قانون آیین دادرسی جدید بسیار نکات جدیدی را دربرگرفته است گفت: این قانون باید در صحنه عمل تجربه شود تا ببینیم آیا پاسخ می دهد یا نه؟

رییس قوه قضاییه ادامه داد: البته ابهامات از پیش مشخص شده ای در این قانون وجود داشت که با کمک مجلس و بویژه کمیسیون حقوقی ـ قضایی تلاش کردیم این ابهامات را رفع کنیم و یکی از این ابهامات که با انتقاداتی نیز مواجه شده، اصلاحیه ماده 48 بوده است.



** اصلاحیه ماده 48 با اصل 35 قانون اساسی منافاتی ندارد

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اصلاحیه ماده 48 به موارد بحث های امنیتی بازمی گردد، گفت: قبل از اصلاحیه تبصره ماده 48 بدین صورت بود که قوه قضاییه تا ظرف یک هفته می تواند در دادسرا و غیره وکیل احضار نکند و این کار الزامی ندارد.

وی افزود: پیشنهاد کردند در بحث امنیتی خصوصا امنیت خارجی اگر هر وکیلی حضور یابد نمی تواند برخی مواردی که نباید انتشار پیدا کند ممکن است منتشر شود، از این رو در اصلاحیه مدت یک هفته را حذف کرده و گفته شده در همه موارد متهم می تواند وکیل داشته باشد.

به گفته رییس قوه قضاییه، این مطلب به تبصره اضافه شد که در خصوص جرایم امنیتی داخلی و خارجی وکلایی باید حضور یابند که رییس قوه قضاییه تجویز می کند که این با وجود انتقادات به تصویب رسید و در شورای نگهبان نیز تایید شد.

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: اکثر وکلا گفته اند این اصلاحیه با اصل 35 قانون اساسی که به همه متهمان حق می دهد وکیل داشته باشند منافات دارد و باید بگویم در اصل 35 قانون اساسی که آورده شده است در دادگاه ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و حتی اگر توانایی نداشته باشند باید امکان تهیه وکیل برای آنها فراهم شود، در این اصل الزاما عنوان نشده که وکیل باید جزو کانون وکلا یا مرکز مشاوران باشد.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: از آنجا که مهمترین اسرار در پرونده های امنیتی مطرح است، دستگاه قضا حق دارد وکیلی را برگزیند که مطمئن باشد و مسایل به جای دیگر منتقل نمی شود.

وی با بیان اینکه برخی گفته اند اصل بر برائت است و وکیل را بی جهت متهم نکنیم ادامه داد: وکیل را بی جهت متهم نمی کنیم اما در اسرار نظام، اصل بر برائت نیست بلکه اصل بر احتیاط است، در این صورت اصلاحیه کاملا بی مورد بوده است.

رییس دستگاه قضا تاکید کرد: انتخاب وکیل به معنای عدم اعتماد نیست بلکه اعتماد است، چه بسا برخی وکلا برخلاف نظام اقدامات عملی انجام داده اند و در جریان فتنه نیز علیه نظام گفتند و نوشتند.

رییس قوه قضاییه یکی دیگر از انتقادات بر اصلاحیه ماده 48 را این موضوع اعلام کرد که گفته شده ماده 48 و تبصره ذیل آن با اطلاق و عموم ماده همین قانون آیین دادرسی کیفری و دو تبصره آن معارض است و تعجب می کنم که این چه تفسیری است.

وی افزود: اینکه عموم و اطلاق با هم باشد حرفی کاملا غیر فنی و غیر دقیق است و تعارضی وجود ندارد.

اطلاع رسانی با رسانه های موضوع دیگری بود که آیت الله آملی لاریجانی به آن اشاره کرد و گفت: در قوه قضاییه نقیصه ای وجود دارد که بطور روشن و فراگیر نتوانسته جلسات دادگاه ها را اطلاع رسانی و اعتباری فراهم کند.

به گفته وی، برای حل خلاء اطلاع رسانی، مرکز رسانه قوه قضاییه آغاز به کار کرد که تا پر کردن نقیصه فاصله زیادی دارد.

رییس قوه قضاییه آگاهی های حقوقی و قضایی مردم را مساله مهمی عنوان کرد و گفت: بسیاری از مشکلات مردم به همین عدم آگاهی از قانون باز می گردد که برای ارتقا آگاهی آنها به رسانه ها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه رسانه ها بویژه رسانه ملی تلاش بسیار خوبی در این زمینه ها داشته اند، افزود: البته گلایه هایی نیز از مسوولان در خصوص نحوه انعکاس اخبار قضایی در رسانه ملی مطرح شده که گاهی هتک آمیز است.



** لغو کنسرت ها تابع قانون است

رییس دستگاه قضا مطالبی در خصوص لغو کنسرت ها گفت: در مجلسی یک روحانی گفته لغو کنسرت ها خلاف حقوق مردم است اما آنان باید بدانند حقوق مردم این است که بر خلاف موازین شرعی نباشد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: از 300 کنسرت مجوز داده شده در کشور فقط 9 کنسرت لغو شد و آیا این تعداد نیاز به سر و صدا داشت؟

وی تصریح کرد: نکته مهمتر این است که فکر نادرستی در ذهن برخی مسوولان است که اگر ما مجوز دادیم دیگر کسی حق ندارد لغو کند، اما این حرف غلطی است و این حرف ها را تکرار نکنید که اگر به عنوان مثال وزارت ارشاد دستور برگزاری کنسرت را داد دیگر کسی آن را لغو نکند.

رییس قوه قضاییه گفت: لغو کنسرت ها تابع قانون است و کاری به بحث کنسرت و موسیقی نداریم اما اینکه اجازه دهند کنسرتی زمینه رقص مشترک جوانان باشد این کار درست نیست.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: بحث دستگاه قضایی در این زمینه این موضوع بوده که فضا ابهام آمیز نباشد، بنابراین اگر فضا ابهام آمیز بوده لغو از این جهت صورت گرفته است و در برخی مواقع نیز با همکاری دستگاه های امنیتی و شورای تامین لغو کنسرت ها انجام می شود.



** انتقاد از قوه قضاییه در موضوع برخورد با فتنه 88 قابل قبول نیست

رییس دستگاه قضا در ادامه مبحثی مبنی بر دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی در چارچوب قانون اساسی ارایه کرد و گفت: با جرایم برخورد می کنیم اما برخی جرایم مربوط به امنیت کشور می شود که نمونه آن فتنه سال 88 است.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: قوه قضاییه پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی به عنوان یکی از وظایفش است اما در خصوص فتنه سال 88 انتقادهایی در راستای برخورد با جریان فتنه به این دستگاه شد که این موضوع قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: همچنان که رییس جمهوری کشورمان فرمودند خط سیاسی و جناح ها نباید تاثیری در بحث رسیدگی قضایی داشته باشد، جریان فتنه جریانی بود که واقعا فتنه بود.

رییس دستگاه قضا افزود: جریان فتنه به نحوی شبیه شبه کودتا بود، آنهایی که اعتراض داشتند نمی گویم قصد کودتا یا براندازی داشتند اما بستری فراهم کردند که علیه نظام و ولایت فقیه بود.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: اینها کشور را در معرض خطرات مهمی قرار دادند البته خیال باطل و اشتباهی داشتند و در واقع دنبال انقلاب مخملی بودند، البته انتخاباتی برگزار شد و برخی اعتراضاتی داشتند اما باید رسیدگی توسط نهادها صورت می گرفت نه اینکه با زور حرف خود را به کرسی بنشاندند و این اسمش کودتا است.

رییس قوه قضاییه گفت: نمی خواهم اتهام را متوجه کسانی بدانم که اعتراض کردند اما دیدید که روی اعتراض آنها یک جریان فاسد کشور را به آشوب کشاند و مساجد و پایگاه های بسیج را آتش زدند، عده ای را کشتند و این یک بستر بسیار فتنه انگیز بود.

وی افزود: اوباما رییس جمهوری آمریکا بزمی را راه انداخت که نظام ایران در حال عوض شدن است اما نمی دانستند که یک پیوند عمیق دینی بین ملت ایران و ولایت فقیه وجود داشته و دارد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: انتقادها به قوه قضاییه را باید در پرتو تحلیل ببینیم زیرا برخورد قوه قضاییه در این زمینه معقول بوده و اگر اکنون نیز هر کسی بخواهد ترویج فتنه کند، قوه قضاییه نمی گذارد.

رییس دستگاه قضا گفت: نباید جهت گیری خاصی داشته باشیم، گرچه قوه قضاییه مسیرش درست بود و از این بعد هم چنین است.

وی ادامه داد: برخی به ما می گویند فتنه جنبه تاریخی داشت و دیگر تمام شده اما این فتنه یک جنبه سیاسی مهم دارد اینکه این افراد این جریان را به راه انداختند و متاسفانه برخی بر موضع خود باقی مانده اند، در این زمینه جای تعارف با کسی وجود ندارد چون بحث کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح است و نباید اجازه دهیم این موضوع ادامه داشته باشد و غربی ها سوار بر مساله شوند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: به نظر من اگر تحلیل حقیقی داشته باشیم آن جریانی که راه انداخته شد هنوز هم هست بویژه در بحث انتخابات سال جاری دستگاه های نظارتی باید بیشتر مراقب باشند.

رییس قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه چنین کاری را نخواهد داد و قوه قضاییه نیز در این زمینه ورود پیدا می کند زیرا مسایل امنیتی و کلان کشور یک وظیفه عمومی برای همه دستگاه ها است.



** اخبار قوه قضاییه نباید بی اهمیت محسوب شود

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه همه دستگاه ها باید به بحث قرآن اهمیت ویژه دهند، گفت: این دستگاه یک برنامه قرآنی داشت که انعکاس درستی پیدا نکرد و متاسفانه در یکی از شبکه ها بعد از اخبار تکدی گری در تهران، خبر رییس قوه قضاییه در آن جلسه قرآنی منتشر شد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی باید محترم شمرده شود، افزود: همچنین جلسه مسوولان عالی قضایی به عنوان یک جلسه رسمی و مهم محسوب می شود که این جلسه نیز بعد از بیش 20 خبر در یکی از شبکه ها انعکاس داده شد و باید بگوییم که نباید این گونه هتک آمیز برخورد شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: نمی خواهیم چالش با صدا وسیما راه بیاندازیم اما در کنار اهتمام به سریال ها به جهات دیگر هم توجه کنند.

وی همچنین در خصوص اهتمام به مساله محیط زیست و زمین خواری نیز گفت: اگر ورود قضایی قوه قضاییه، هوای پاک تحویل مردم می دهد ما وارد می شویم اما این گونه نیست، ما می توانیم با متخلفان برخورد کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی از تغییر کاربری اراضی در شمال کشور انتقاد کرد و افزود: اراضی که برای کشت شالیزار ما است تبدیل به ساختمان می شود و این کار اشتباهی است زیرا ممکن است در طول سال فقط چند بار از این ساختمان ها استفاده شود اما به همین منظور باید سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه دست به دست هم دهند تا این مشکل بیشتر نشود.

رییس قوه قضاییه گفت: دستگاه های اجرایی باید قبل از رسیدن جرم جلوی آن را بگیرند و چرا باید تخریبی صورت بگیرد و مجوزهایی داده شود و با آسودگی خیال ساختمان سازی شود آن وقت قوه قضاییه کار تخریب آن را انجام دهد که این درست نیست.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر دستگاه های اجرایی در این زمینه کاری انجام ندهند، دادستان ها به عنوان مدعی العموم باید ورود کنند اما قوه قضاییه دارای محدودیت هایی در زمینه نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر در تهران بیش از دو هزار مورد تخریب و رفع تصرف صورت گرفته اما باید بگوییم که مساله تخریب منابع طبیعی و محیط زیست فراتر از این ارقام است که اعلام می شود پس باید ریشه ای با این مساله برخورد کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی در زمینه فساد اقتصادی نیز مطالبی را ارائه کرد و گفت: در بحث معوقات بانکی معتقدیم باید به نظام بانکی برای استیفای معوقات کمک کنیم همانطور که قوه قضاییه تفکیک معوقات مدنظرش بود و آن را انجام داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه نظارت های بانک کافی نیست و دنبال سرمنشا فساد هستیم، معوقاتی که ناشی از وثیقه های ناکافی بوده، اینها مسایلی است که باید گزارش شود تا ما با صلابت برخورد کنیم.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: من نگفتم که 6500 میلیارد تومان اختلاس است بلکه معوقه است اما بدون نظارت کافی صورت گرفته و چرا به چنین کسی تسهیلات پشت سر هم داده می شود.

ایت الله آملی لاریجانی گفت: این شخص بازداشت شد و راهی برای استیفای معوقاتش به وجود آمد و همکاری خوبی با ما داشت اما به ما گفتند چون این فرد دستگیر شده چرخه تولیدش خوابیده و این امر یک مشکل است که از یک طرف تبلیغات وسیع صورت می گیرد که چرا قوه قضاییه ورود پیدا نمی کند و از طرفی مطرح می کنند که قوه قضاییه باعث خوابیدن چرخه تولید شده است.

رییس قوه قضاییه افزود: حمایت از سرمایه گذاری سالم همیشه مدنظر مسوولان قوه قضاییه بوده و برنامه ما این است که برای تشویق تولید به سرمایه گذاری سالم احترام بگذاریم و از آنها حمایت کنیم.