کد خبر: ۹۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۸۸
فرانس24:

کسی از بازگشت ظریف به تهران نگران نیست، بسیاری هنوز امیدوارند‎

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد بازگشت ظریف به تهران موجب نگرانی غربی ها نشد.
 شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد بازگشت ظریف به تهران موجب نگرانی غربی ها نشد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این شبکه ضمن اشاره به گفتگوهای هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین گزارش داد دو طرف برای تمدید چند روزه مذاکرات به توافق رسیده اند. بنابراین ضرب الاجل سی ام ژوئن رعایت نخواهد شد.

جان کری و محمد جواد ظریف وزرای امور خارجه آمریکا و ایران روزگذشته چندین ساعت بایکدیگر گفتگو کردند. ظریف سپس وین را به مقصد تهران ترک کرد. این رفت و برگشت وزیر امور خارجه ایران موجب نگرانی آمریکا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشد. به نظر می رسد فدریکا موگرینی به امضاء توافق خوشبین است.

او به خبرنگاران گفت « باید موفق شویم گفتگوهای سیاسی را که چند ماه قبل در لوزان داشتیم به توافقی نهایی تبدیل کنیم. من بیشتر احساس اطمینان می کنم. مسئله اراده سیاسی مطرح است. اگر همه طرف ها اراده سیاسی نشان دهند، به هدف خود می رسیم.»

اما چندین مورد اختلاف همچنان میان گروه پنج به علاوه یک و ایران وجود دارد و به همین علت دو طرف بر سر تمدید چند روزه گفتگوها توافق کرده اند.

5+1 خواستار محدودیت پایدار ظرفیت های هسته ای ایران هستند که شامل بازرسی از همه مراکز ایران از جمله مراکز نظامی می شود.

فرانک والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت «بدون تردید باید به آنچه در لوزان برسر آن توافق کردیم، اکتفا کنیم. آنچه توافق کردیم باید قابل راستی آزمایی باشد و آنچه توافق کردیم شامل فعالیت های هسته ای فارغ از محل انجام آن می شود.»

بر سر لغو تحریم ها همچنان اختلاف نظر وجود دارد. تهران می خواهد این تحریم ها به محض اجرای توافق برداشته شود در حالیکه 1+5 خواستار لغو تدریجی و بازگشت پذیر بودن آنها هستند.