کد خبر: ۹۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۱

بازی خطر در شهربازی های لرستان!

استقبال از مجموعه های تفریحی، هرساله با آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان افزایش می یابد که بهره مندی و استفاده بهینه از این مراکز نیازمند توجه ویژه مسوولان در بخش استانداردسازی تجهیزات و وسایل موجود در این اماکن است.

به گزارش تیک تو در این ایام بیشتر خانواده ها برای داشتن اوقاتی مفرح و پرهیجان، شهربازی ها را به عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریح در زمان بیکاری و اوقات فراغت انتخاب می کنند.

حضور گسترده مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در این مکان ها برای بازی و تفریح، ضرورت توجه به اصل استانداردسازی و ارتقای سطح کیفی در این مراکز تفریحی را دوچندان کرده است چرا که بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها و مکان های تفریحی به عنوان یک تهدید می تواند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.

کم توجهی از جانب متولیان و صاحبان این مراکز و عدم بکارگیری تجهیزات مناسب و استاندارد و کیفی سازی لوازم تفریحی و بازی موجود در این مراکز، تهدیدی برای خانواده ها در هنگام حضور در شهربازی ها و استفاده کودکان و نوجوانان از وسایل بازی می شود.

البته شکل و ظاهر برخی وسایل بازی در شهربازی ها به واقع نمایانگر خطرات این وسایل است، اما افراد به ویژه کودکان و نوجوانان چنان غرق در هیجان ناشی از استفاده از این لوازم تفریحی هستند که توجه به موارد ایمنی و استاندارد بودن این وسایل را کمتر مورد توجه قرار می دهند و از حضور در این مکان ها لذت می برند.

این در حالی است که در حال حاضر شهر بازی های لرستان و تجهیزات تفریحی این مکان ها غیر استاندارد هستند و این موضوع توسط مدیر کل استاندارد لرستان اعلام شده است .

نتایج بازرسی از تجهیزات تفریحی مستقر در پارک های بازی و شهربازی های استان لرستان، در سال جاری حاکی از مغایرت با استاندارد ملی مربوطه است.

مدیر کل استاندارد لرستان در این باره می گوید:29 مرکز بازی و 196 وسیله بازی در این استان مورد بازرسی قرار گرفت که بنا بر گزارش شرکت بازرسی، برخی از این وسایل باید جمع آوری شوند.

مرضیه قنبریان افزود: در نشست بیست و سوم خرداد ماه سال جاری که با حضور رابطین شهرداری ها در محل این اداره کل برگزار شد، نتایج بازرسی ها به تفکیک شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی در این ارتباط تا پایان تیرماه امسال به بهره برداران و مالکان تجهیزات بازی فرصت داده شد تا نسبت به رفع نواقص و یا جمع آوری تجهیزات خارج از استاندارد اقدام کنند.

وی همچنین افزود : گزارش مصور بازرسی های تجهیزات تفریحی به استاندار لرستان، شهرداران و شورای شهر اعلام شده است.

وی اظهار کرد : تجهیزات تفریحی مشمول مقررات استاندارد اجباری است و استانداردسازی آن ها به منظور حفظ ایمنی و سلامت استفاده کنندگان به ویژه کودکان، در دستور کار اداره کل قرار دارد.

قنبریان با بیان اینکه گزارشی در خصوص شهربازی کیو خرم آباد به شهرداری این شهر ابلاغ شده است افزود: در صورت عدم توجه به این موضوع مجبور هستیم اقدامات قانونی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد طرح هماهنگ اجرای استاندارد طاها در استان در حال اجراست که در آن تمامی اقلامی که مشمول استاندارد اجباری هستند کنترل می شوند و در این زمینه سه شرکت بازرسی در سطح استان فعالیت می کنند.