کد خبر: ۹۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۱

شمخاني: ائتلاف ضدداعش آمريکا از رفتار نمايشي عبور کند

 دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاکيد بر اين که ائتلاف عليه داعش از رفتار نمايشي عبور کند؛ گفت: در اثر سياست هاي غلط آنان تمام تجهيزات و امکانات ارايه شده به گروه هاي به اصطلاح معتدل، زمينه ساز افزايش خشونت و پشتوانه اي براي رويکردهاي تروريستي شده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، علي شمخاني به تبيين شرايط منطقه و عزم کشورها براي مقابله با پديده شوم تروريسم پرداخت.

وي در پاسخ به اين سوال که درکنار توسعه اقدامات تروريستي از سوي گروه هاي تکفيري شاهد اقدامات آمريکا با همکاري برخي کشورهاي منطقه براي آموزش به اصطلاح معارضان ميانه رو هستيم، نتيجه اين اقدامات را در آينده منطقه چگونه ارزيابي مي کنيد؟، اظهارداشت: رويکرد تقسيم تروريسم به خوب و بد نشان دهنده بهره برداري سياسي از ابزار تروريسم است که مغاير اصول امنيت بين الملل و نقض صريح قوانين بين المللي در زمينه مبارزه با خشونت و تروريسم است.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان کرد: در خوش بينانه ترين رويکرد نيز نمي توان تاثير مخرب پشتيباني از گروه هاي تروريستي که تحت عنوان معارضان دولت سوريه فعاليت خود را آغاز کردند را در شکل گيري جريان تروريسم لجام گسيخته در منطقه منکر شد.

** داعش تهديدي براي همه جهان

خبرنگار ايرنا همچنين از نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي پرسيد: با گذشت حدود يک سال از اشغال شهر موصل و بخش هايي از سوريه و اعلان دولت اسلامي توسط داعش و به رغم شکل گيري ائتلاف ضد داعش به رهبري آمريکا براي مبارزه با اين جريان، در روزهاي گذشته شاهد انفجارهاي همزمان در کشورهاي کويت، تونس و فرانسه بوديم که مسووليت آن را نيز داعش بر عهده گرفته است، تحليل شما در خصوص اين حوادث و ابعاد و اهداف خشونت در منطقه چيست؟

شمخاني پاسخ داد: بسيار متاسفم که در سايه اقدامات نمايشي مدعيان مبارزه با تروريسم تداوم اين گونه اقدامات موجب کشته و زخمي شدن تعداد زيادي از افراد بي گناه و از جمله شهادت دو نفر از هم ميهنانمان شد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: هرچند اين گونه اقدامات کور به هيچ وجه نشان دهنده قابليت و توان عملياتي نيست اما به نظر مي رسد داعش در سالگرد تاسيس خود پيام واضحي به جهان مي دهد که جاي جاي جهان اهداف عملياتي آن محسوب شده و در هر کجا که حداقل ظرفيتي داشته باشد، مبادرت به عمليات خواهد کرد.

شمخاني تصريح کرد: بايد اين فهم واحد در سطح افکار عمومي، نخبگان و سياست ورزان جهاني حاکم شود که داعش تهديدي براي همه است و جهان بايد با عزمي راسخ تر و به دور از شعارهاي سياسي به مقابله با ريشه ها و عوامل تقويت کننده و پشتيبان اين جريان تروريستي بپردازد.

**ائتلاف ادعايي عليه داعش از رفتار نمايشي عبور کند

وي ادامه داد: در حال حاضر عدم انجام اقدام جدي از سوي ائتلاف ادعايي عليه داعش با انتقادات فراواني حتي از سوي کشورهايي که عضو آن هستند، مواجه است و مسوولين کشورهاي عراق و سوريه نيز بارها اعلام کرده اند که شاهد اقدام موثر و قابل دفاعي در مورد مقابله با داعش از سوي آمريکا نبوده اند.

نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: ائتلاف بايد از رفتار نمايشي عبور کرده و ريشه هاي کمک مالي و صدور نفت، جابجايي پول، تردد نيرو و انتقال سلاح به نفع گروه هاي تکفيري که تماما شناخته شده وقابل کنترل است را سد کند.

شمخاني افزود: البته واقعيت ديگري نيز در کنار موضوعات ذکرشده وجود دارد و آن ضرورت مقابله واقعي با خشونت از طريق کار فرهنگي و سياسي متشکل و يکپارچه است. به طور قطع با صرف اقدام نظامي نمي توان چالش هاي امنيتي که ريشه هاي فرهنگي دارند را مديريت کرد.

** فاجعه امنيتي در منطقه بدليل بي توجهي به هشدارهاي ايران

نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايرنا مبني بر اين که با توجه به گسترش موج فعاليت داعش در کشورهاي منطقه آيا ايران برنامه اي براي مقابله و جلوگيري از تشديد بحران منطقه اي دارد؟،اظهار داشت: اقدامات جمهوري اسلامي ايران از ابتدا در سوريه و سپس در کشور عراق تماما به نفع امنيت اين کشورها و دفاع از جان و مال مردم غير نظامي بوده است.

شمخاني گفت: زماني که ايران با تسليح معارضان و تروريست ها در سوريه مخالفت کرد و به جاي آن پيشنهاد برگزاري گفت و گوهاي فراگير و احترام به خواست مردم براي تعيين سرنوشت خودشان را داد با آگاهي نسبت به احتمال شکل گيري چنين وضعيتي بود اما کشورهاي غربي و همپيمانان منطقه اي آنان به هشدارهاي مشفقانه جمهوري اسلامي ايران توجه نکردند و موجب بروز فاجعه امنيتي در منطقه شدند.

وي يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران ثابت کرده که همواره با تروريسم و گروه هاي تکفيري مقابله جدي داشته و آماده همکاري امنيتي براي مبارزه با اين پديده شوم است.

وي ادامه داد: تداوم رفتارهاي غيرعاقلانه گذشته با ادامه دخالت نظامي در يمن، عراق و سوريه ضمن پيچيده کردن اوضاع، به تقويت جريان هاي تروريستي کمک کرده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: مقابله واقعي با زمينه هاي شکل گيري افراطي گري ،تروريسم و خشونت واقدام جدي براي مهار و نابودي اين جريان نيازمند گفت و گوي صادقانه قدرت هاي منطقه اي، قطع تسلط و احاطه کشورهاي فرامنطقه اي بر ساختارهاي سياسي و امنيتي منطقه و جايگزيني سياست همکاري و مشارکت به جاي جدال و منازعه است.

وي تاکيد کرد: بدون شک در توسعه شکاف هاي موجود فرجامي به جز رشد و تقويت گروه هاي تروريستي و حاميان آن ها وافزايش مخاطرات امنيتي، سياسي و اقتصادي براي کشورهاي منطقه و هدر رفت سرمايه هاي مادي و انساني آنان نخواهد داشت.
*ايرنا