کد خبر: ۹۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۱

آمریکا محافظ سعودی بن لادن را آزاد کرد


مقامات آمریکا عبدالرحمن الشلبی محافظ شخصی اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده را آزاد و تاکید کردند الشلبی اکنون بعد از نه سال اعتصاب غذای نامحدود، می تواند به زادگاه خود عربستان بازگردد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه الحیات نوشت: عبدالرحمن الشلبی 39 ساله محافظ شخصی بن لادن بود و با خالد شیخ محمد فرمانده عملیات خارجی القاعده ارتباط داشت. خالد شیخ محمد هنوز در حال گذراندن حبس در زندان آمریکایی گوانتانامو است. شورای بازنگری پرونده های دهها نفر از زندانیان گوانتانامو را که در گذشته بسیار خطرناک محسوب می شدند قبل از آزادی، ارزیابی می کند.  

این شورا در بیانیه ای اعلام کرد: عبدالرحمن الشلبی عربستانی از جمله اولین زندانیانی بود که در ژانویه سال 2002 به گوانتانامو منتقل شد و هیچ اتهامی علیه او مطرح نشد اما دولت آمریکا گفت وی ارتباط قوی با سران القاعده به ویژه بن لادن داشته است.

شورایی که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در چارچوب تلاش های خود برای بستن گوانتانامو تشکیل داده بود، تاکید کرد که الشلبی از ارتکاب هیچ جرمی تبرئه نشده و به فعالیت های مرتبط با تروریسم اعتراف کرده است.

الشلبی در سال 2005 اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. براساس گزارش های دادگاه، الشلبی گاهی غذا خورده ولی 46 کیلوگرم وزن کم کرده است. مسوولان زندان در طول نه سال هر روز از طریق لوله های مخصوص به وی غذا می خوراندند.

آمریکا هم اکنون 116 نفر را در گوانتانامو زندانی کرده و مقامات این کشور به 52 نفر از آن ها اجازه انتقال یا آزادی داده اند.

واشنگتن زندان گوانتانامو را در سال 2002 و به بهانه نگه‌داری بازداشت‌شدگان جنگ افغانستان و بعدها جنگ عراق راه‌اندازی کرد. در سالهای بعد مستنداتی درباره استفاده از روشهای ضد بشری شکنجه مانند غرق مصنوعی و ... در این زندان افشا شد که با واکنش محافل حقوق بشری در جهان مواجه شد.

پس از افشای شکنجه زندانیان در گوانتانامو، مسوول حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به این‌که بازداشت نامحدود عده زیادی زندانی بدون تفهیم اتهام یا محاکمه بر خلاف قوانین بین‌المللی است، از امریکا خواست زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

به دنبال رسوایی آمریکا در قضیه زندان گوانتانامو باراک اوباما در تبلیغات انتخاباتی خود همواره از تعطیلی زندان مخوف گوانتانامو سخن گفت اما پس از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا و روی کار آمدن در سال 2008 به خاطر عمل نکردن به وعده انتخاباتی‌اش برای تعطیلی این زندان بارها با انتقاد روبرو شد و تا کنون نیز به این وعده پر هیاهو عمل نکرده است.

*العالم