کد خبر: ۹۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۰۴
المانيتور:

ظريف براي مشورت و گرفتن راهنمايي بيشتر به ايران بازگشت

بازگشت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کشورش تنها یک روز پس از مذاکره با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجی اروپایی، باعث شده است خبرهای ضد و نقیضی درباره روند این مذاکرات مخابره شود. ظریف اعلام کرد سی ام ژوئن برای ادامه مذاکرات به وین بازمی گردد. دیپلمات ها از تمدید چند روزه ضرب الاجل مذاکرات خبر داده اند.

المانیتور نوشت وزیر امور خارجه ایران برای گرفتن مشورت و دستورالعمل های بیشتر به تهران بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»؛ بازگشت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کشورش تنها یک روز پس از مذاکره با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجی اروپایی، باعث شده است خبرهای ضد و نقیضی درباره روند این مذاکرات مخابره شود. ظریف اعلام کرد سی ام ژوئن برای ادامه مذاکرات به وین بازمی گردد. دیپلمات ها از تمدید چند روزه ضرب الاجل مذاکرات خبر داده اند.

المانیتور نوشت،مقامات آمریکایی معتقدند ظریف برای گرفتن راهنمایی و دستورالعمل های بیشتر از رؤسای خود به ایران بازگشته است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای امور خارجه اروپایی می گویند ظریف در سی ام ژوئن به وین بازخواهد گشت. همانطور که دیپلمات های ایرانی و غربی اعلام کرده اند، دست یابی به توافق هسته ای نهایی چند روز دیگر طول خواهد کشید.

مقامات ایرانی گفتند ظریف از قبل برای بازگشت یک یا دو روزه به تهران در بیست و هشتم ژوئن برنامه ریزی کرده بود چرا که روشن بود مذاکرات برای دست یابی به توافق نهایی چند روز بیشتر از سی ام ژوئن ضرب الاجل تعیین شده، طول خواهد کشید.

مقامات آمریکایی معتقدند ظریف برای مشورت و گرفتن دستورالعمل های بیشتر به تهران بازگشته است.

به نوشته این پایگاه خبری، توضیح متفاوت ایرانی ها درباره هدف ظریف از بازگشت به تهران به این علت است که هدف اصلی را که برای همه روشن است، مخفی کنند: این که ظریف با رهبر معظم ایران درباره پیشنهاد یا پیشنهادهایی که کری و وزرای پنج بعلاوه یک و دیپلمات ها درباره چگونگی حل مسائل باقی مانده برای دست یابی به توافق نهایی ارائه کرده اند، مشورت و از وی دستورالعمل های بیشتری را درخواست خواهد کرد.

 این دستورالعمل ها عبارتند از این که ایران با چه گام هایی برای پاسخ دادن به نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه گذشته هسته ای اش - به ویژه موضوع حساس درخواست آژانس برای دست یابی به دانشمندان و دانشمندان نظامی به منظور داشتن درک بهتر از برنامه هسته ای ایران؛ میزان دسترسی که ایران به آژانس اجازه خواهد داد تا مطمئن شود برنامه هسته ای آن کاملا صلح آمیز است؛ تحقیقات و توسعه ای که ایران می تواند یازده تا پانزده سال پس از امضای توافق درباره سانترفیوژهای پیشرفته انجام دهد، موافقت کند.

مقامات آمریکایی معتقدند حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران- که به علت انجام عمل جراحی در این دور از مذاکرات غایب بود- در حل موضوع تحقیق و توسعه سانتریفیوژها کمک بسیاری می کرد.

مقامات اروپایی معتقدند مسائل باقی مانده که باید برای تکمیل توافق نهایی حل و فصل شوند به پی ام دی(ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای) و سطح دسترسی ها محدود می شود.