کد خبر: ۹۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۶
المیادین:

آیا ایران و آمریکا بر سر مسئله بازدید از مراکز نظامی به توافق رسیدند؟

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد توافقی در خصوص بازرسی از برخی از مراکز و پایگاه های نظامی ایران حاصل شده است.
 شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد توافقی در خصوص بازرسی از برخی از مراکز و پایگاه های نظامی ایران حاصل شده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک»، ایران هنوز این اطلاعات را تایید نکرده و آن را طرح و پیشنهاد آمریکایی توصیف کرده است.

علی هاشم گزارش داد آسمان وین ابری است و در پس ابرهای آن پاسخ به این سوال بزرگ که آیا راهی برای توافق ( بین ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای این کشور ) وجود دارد مخفی شده ، سوالی که خواب را از چشمان همه زدوده است. درها برای دستیابی به توافق به روی هیچ یک از طرف ها بسته نیست.

عباس اصلانی خبرنگار و روزنامه نگار ایرانی گفت مذاکرات ادامه دارد و بر اساس اظهارات مقامات دو طرف مذاکره کننده هیچ نشانه های منفی وجود ندارد. همچنین در این مذاکرات اراده سیاسی لازم و ضروری است که دو طرف از آن برخوردار هستند و به نظر می رسد که همه خواستار دستیابی به توافق در نهایت امر هستند.

در ادامه موسی عاصی خبرنگار المیادین در وین در این باره گفت: درباره خبر ( توافق بر سر بازرسی از برخی از مراکز نظامی ایران ) بزرگنمایی شده است. توافقی صورت نگرفته است. تاکنون درباره نظارت بر تاسیسات هسته ای حساس و غیر حساس و هیچ چیز دیگری توافقی حاصل نشده است.

 چیزی که اکنون می توانیم بگوییم این است که طی دو روز گذشته پیشنهادهایی مطرح و روی میز مذاکره قرار داده شده است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این پیشنهادها را به تهران منتقل کرد و اکنون با مقامات ایران بررسی می کند.

تاکنون هیچ پاسخ قطعی داده نشده است. ما باید منتظر تماس ها و رایزنی هایی که بین جان کری وزیر امور خارجه ، ارنست مونیز وزیر انرژی و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا صورت می گیرد باشیم. تاکنون نیز درباره این تماس ها و رایزنی ها خبری منتشر نشده است.

 ناظران و منابع آگاه می گویند خبری که خبرگزاری فرانسه درباره توافق بر سر بازدید از برخی از پایگاه های نظامی ایران منتشر کرده ، مبالغه آمیز است. هیچ توافقی حاصل نشده است. طرحی پیشنهاد شده است. بر اساس آن به طرف ایرانی پیشنهاد شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات حساس این کشور بازدید و بازرسی کند.

 این توصیف ( تاسیسات حساس ) بسیار کلی و عمومی است. باید دید منظور از تاسیسات حساس چیست؟ آیا تاسیسات نظامی است؟ آیا تاسیسات هسته ای است؟ طرف ایرانی اصرار دارد به این که مراکز نظامی ایران نباید مورد بازدید و بازرسی قرار بگیرد. بنابراین آن چه خبرگزاری فرانسه منتشر کرده است خبر دقیقی نیست.