کد خبر: ۹۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۳

موسویان: دو طرف راهی پیدا می‌کنند

 سید حسین موسویان در گفتگو با رادیو ملی آمریکا گفت: مشکل رهبری ایران با زیاده خواهیهای بیمورد آمریکاست مثل بازرسی هر زمان از هر مکان.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، سید حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای و سفیر اسبق کشورمان در آلمان در گفتگو با شبکه رادیویی تیک ا وی Takeaway Radio گفت که نهایتا دو طرف راهی را برای عبور از این بخش هم پیدا خواهند کرد زیرا برای تهران و واشینگتن فقط یک انتخاب وجود دارد و آنهم دیپلماسی است.

لازم به یادآوری است که شبکه رادیویی تیک ا وی از شرکای رسانه ای نیویورک تایمز است و 250 ایستگاه در سراسر آمریکا با دو میلیون شنونده دارد.

موسویان در پاسخ به سوال مجری پیرامون وضع فعلی مذاکرات گفت: دو دولت در تهران و واشینگتن با اراده و جدیت تمام روند حصول توافق نهایی را دنبال کرده اند و تا کنون به پیشرفتهای مهمی دست یافته اند.

اول اینکه در مورد تمام اقدامات در چهارچوب معاهده ان پی تی و مقررات آژانس از جمله پروتکل الحاقی توافق کرده اند. بدین ترتیب ایران حداکثر شفافیت در قالب مقررات موجود بین المللی را در برنامه هسته ای خود پذیرفته است.

دوم اینکه در مورد تمام اقدامات اعتماد ساز در مورد عدم ساخت بمب هسته ای از طریق غنی سازی یا آب سنگین نیز توافق حاصل شده است.

بخش سوم موارد زیاده خواهی فراتر از معاهدات و مقررات بین امللی است که گمان من این است جان کری این موارد را به خاطر فشارهای کنگره و لابیهای فشار داخل واشینگتن بر سر میز مذاکرات مطرح و اصرار میکند. من معتقدم که نهایتا دو طرف راهی را برای عبور از این بخش هم پیدا خواهند کرد زیرا برای تهران و واشینگتن فقط یک انتخاب وجود دارد و آنهم دیپلماسی است.

سفیر پیشین کشورمان درباره چگونگی برداشته شدن تحریمها افزود:

اگر توافق تا مهلت فعلی یعنی 9 جولای حاصل شود، 30- تا 60 روز باید منتظر کنگره آمریکا بود. مرحله بعد توافق باید به شورای امنیت برود و قطعنامه شورای امنیت صادر شود. در مرحله بعد مراحل اجرا شروع میشود. در این مرحله اقدامات ایران باید با برداشته شدن تحریمها متناظر باشد. این چیزی است که دو طرف در این دور از مذاکرات باید روی آن توافق کنند.

موسویان در پاسخ به این سوال که:" آیا رهبر ایران همان نقش کنگره را بازی میکند که توافق انجام نشود یا اینکه مواضع سخت میگیرد تا مذاکرات را به نفع ایران هدایت کند؟"

گفت: من معتقدم که رهبر ایران بازی سیاسی نمی کند. ببیند ایران با تمام اقدامات حداکثری در چهارچوب معاهده ان پی تی توافق کرده است و رهبر ایران هم موافقت کرده است. رهبر ایران با همه اقداماتی که میتواند به جامعه جهانی اطمینان بدهد که برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت بمب نخواهد رفت نیز موافقت کرده اند با وجودیکه برخی از این موارد فراتر از ان پی تی است. مشکل رهبری ایران با زیاده خواهیهای بیمورد آمریکاست مثل بازرسی هر زمان از هرمکان. هیچ کشور دیگری چنین چیزی را نپذیرفته است. مورد دیگر از زیاده خواهیها مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران است. تعداد زیادی از دانشمندان هسته ای ایران ترور شده اند. اینگونه مواردیست که رهبری ایران خط قرمز کشیده اند.

*خبرآنلاین