کد خبر: ۹۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۸
رويترز:

پررنگ شدن نقش کردها در سوريه

 کردهاي سوريه با يکسري پيروزي‌ها بر شورشيان داعش در تلاش براي تبديل خود به همپيماني قابل اتکا براي آمريکا در مبارزه به رهبري واشنگتن عليه شورشيان داعش هستند. کردها همچنين در حال اعتمادسازي هستند که مي‌تواند آنها را به نيرويي در عرصه سياست‌هاي خاورميانه تبديل کند. يگان‌هاي مدافع خلق با کمک حملات هوايي به رهبري آمريکا با تصرف شهر تل‌ابيض در مرز ترکيه احتمالا بدترين شکست را تاکنون به شورشيان داعش تحميل کرده‌اند زيرا با تصرف الابيض مسير اصلي ارتباطي با شهر رقه - پايتخت شورشيان داعش - قطع شده است. کردها در شمال سوريه در حال حاضر کنترل منطقه‌اي به درازاي 400 کيلومتر را در مرز ترکيه در دست گرفته‌اند. اين شرايط به آنها کمک مي‌کند به تأمين امنيت منطقه‌اي کمک کنند؛ آمريکا مي‌گويد براي متوقف کردن روند ورود جنگجويان براي پيوستن به شورشيان داعش بايد اقدامات بيشتري انجام شود. افزايش فعاليت‌هاي کردها سبب خشنودي ترکيه نيست زيرا آنکارا درباره خطر افزايش احساسات جدايي‌طلبانه در ميان کردهاي ساکن ترکيه نگران است.
آنکارا تقويت کردها را تهديدي احتمالي براي مرزهاي خود مي‌داند و يگان‌هاي حفاظت از خلق کمي بيشتر از يک شاخه صرف گروه پ‌ک‌ک هستند که شورش‌هاي چند دهه‌اي را براي گرفتن حق کردها در ترکيه به راه انداخته‌اند. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه هفته گذشته، غرب را به کمک به «تروريست‌ها» متهم کرد.
اما در حال حاضر، به نظر مي‌رسد آمريکا قصد دارد خطر نااميد کردن ناتو را براي پيشبرد هدف به عقب راندن شورشيان داعش در نيمي از خاک سوريه - که ادعاي خلافت بر آن را دارد - به جان بپذيرد. در حالي که شهر رقه درست در 80کيلومتري جنوب سوريه واقع شده است، برخي تحليلگران اين سوال را مطرح مي‌کنند که آيا واشنگتن در حال حاضر قصد دارد با تجهيز بيش از پيش يگان‌هاي حفاظت از خلق به اين گروه براي به راه انداختن جنگي شديد‌تر با شورشيان داعش و مسدود کردن مرز استفاده کند يا خير. آمريکا و همپيمانانش در حال بمباران مواضع شورشيان داعش در سوريه و عراق هستند. ائتلاف از دولت بغداد حمايت مي‌کند اما با دولت دمشق دشمن است و همين موضوع سبب شده است ائتلاف در نبرد زميني در سوريه همپيمانان کمي براي خود داشته باشد. با اينکه اين بدان معناست که يگان‌هاي حفاظت از خلق تنها شريک مهم براي ائتلاف به رهبري آمريکا در سوريه هستند، اما کردها مي‌گويند به درخواست‌هاي‌شان براي مسلح شدن تاکنون پاسخي داده نشده است.
نقش روزافزون يگان‌هاي حفاظت از خلق - چه تسليحات جديد دريافت کنند چه دريافت نکنند - سبب تقويت موضع آنها در سطح بين‌المللي و تأثيرشان در جنگ سوريه و پس از آن مي‌شود.
«هنري بارکي» استاد روابط بين‌الملل در دانشگاه لي‌هاي (Lehigh) آمريکا مي‌گويد: «اين شرايط به کردها مشروعيت مي‌بخشد و موضع چانه‌زني آنها را تقويت مي‌کند.» کردهاي سوريه بخشي از گروهي هستند که در سوريه، ترکيه، ايران و عراق پراکنده هستند. با آغاز شورش در سوريه در سال 2011، کردهاي سوريه دولت خود را در 3 منطقه جداگانه در شمال سوريه تشکيل دادند و در تلاش براي گسترش حيطه خود در مناطقي هستند که داعش از آنجا عقب‌نشيني کرده است. تصرف شهر الابيض بدين معناست که اين دو منطقه تحت کنترل آنها در سوريه از نظر جغرافيايي به يکديگر متصل شده است.
کردهاي سوريه مي‌گويند قصد تشکيل کشوري مستقل را ندارند اما در پي خودمختاري منطقه‌اي هستند. اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه کردهاي سوري را به بي‌خانمان کردن اعراب و ساکنان ترکمن از برخي مناطقي متهم کرد که کردها به تصرف خود درآورده‌اند. برخي پناهجويان عرب نيز در حال فرار از اين مناطق هستند و از بدرفتاري با خود شکايت دارند. يگان‌هاي حفاظت از خلق اتهامات در ارتباط با نسل‌کشي قومي را رد مي‌کنند.

کنترل مرزي
«ردور خليل»، سخنگوي کردها مي‌گويد يگان حفاظت از خلق اطمينان دارد مي‌تواند مناطق جديدي را در مرزهاي نزديک تل ابيض به تصرف خود درآورد و دولت کرد در شمال شرقي سوريه توانسته است از زمان آغاز بحران، امنيت مناطق بيشتري از مرز سوريه را تأمين کند. او گفت: «ما به حفاظت از اين مرزها متعهد هستيم زيرا اين تنها راه حفاظت از موجوديت ماست.» او افزود: «بايد با ارائه تسليحات و تجهيزات از ما حفاظت شود زيرا يگان حفاظت از خلق بيشتر از هر گروه ديگري عزم خود را براي بيرون راندن داعش نشان داده است.»
يگان حفاظت از خلق و آمريکا براي نخستين بار سال گذشته براي بيرون راندن شورشيان داعش از شهر کوباني به يکديگر پيوستند. از آن زمان به بعد اين همکاري بيشتر شده است. يگان حفاظت از خلق تحت حمايت حملات هوايي به رهبري آمريکا، شورشيان داعش را از مناطقي در استان حسکه در شمال شرقي سوريه بيرون راند. حسکه منطقه‌اي مهم در جنگ با شورشيان داعش محسوب مي‌شود زيرا مناطق مرزي آن تحت کنترل داعش در عراق قرار دارد.
«توماس ويدلي»، رئيس ستاد فرماندهي ائتلاف ضدداعش از عملکرد يگان حفاظت از خلق تقدير کرد. او در صفحه فيسبوک خود نوشت: «از پاييز سال 2014، نيروهاي کرد هم در عراق و هم در سوريه با کمک ائتلاف توانسته‌اند مناطقي را از داعش بازپس گيرند و کنترل هيچ منطقه‌اي را از دست نداده‌اند.»
اما کردهاي سوريه از اين موضوع شکايت دارند که حمايت ائتلاف از آنها بسيار ناچيزتر از کمکي است که کردهاي عراق دريافت مي‌کنند.
بارکي، استاد دانشگاه لي‌هاي گفت: «اگر قرار باشد بر شهر رقه فشارهايي وارد شود، به نظر من يگان‌هاي حفاظت از خلق بايد تسليحات بيشتري از آمريکا دريافت کنند.»
او همچنين گفت: اما تاکنون چنين اتفاقي رخ نداده است و احتمالا مقامات آمريکايي در حال برنامه‌ريزي براي چنين سناريويي هستند. او افزود: «از نظر من از نظر منطقي اين اقدام در گام بعدي رخ خواهد داد».

تنش‌ها با دمشق
در حالي که آنها ثابت کرده‌اند مي‌توانند در جنگ با داعش به موفقيت‌هايي برسند اما سوال باقيمانده در ارتباط با چگونگي عملکرد يگان حفاظت از خلق در بخش‌هاي عرب‌نشين سوريه است.
حمله آنها به تل ابيض با کمک گروه کوچکي از شورشيان عرب سوري انجام شد که بخشي از مخالفان بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه محسوب مي‌شوند.
در استان حسکه، کردهاي سوريه همچنان کنترل 2 شهر را مشترکا با دولت سوريه در اختيار دارند. همپيماني کردها با واشنگتن سبب افزايش گمانه‌زني‌ها در دمشق در ارتباط با توطئه تجزيه سوريه شده است و اين در حالي است که کردها از تلاش‌هاي دولت براي احياي نفوذ از دست رفته‌اش در منطقه خشمگين هستند.

*وطن امروز