کد خبر: ۹۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۰

داعش يک سال پس از خلافت؛ سرطان همچنان ريشه مي‌دواند

 يک سال از اعلام "خلافت" داعش گذشته است حال آنکه اين گروه تروريستي همچنان به پيشروي در عراق و سوريه ادامه داده و حتي دست به عمليات‌هاي تروريستي در ديگر نقاط جهان مي‌زند، در واقع سرطان داعش هر روز درحال گسترش است و به گفته خود اين گروه بلندپروازي‌هاي آن براي نفوذ در تمامي نقاط جهان هيچ حدو و مرزي نمي‌شناسد و متوقف نخواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل ازشبکه خبري روسيا اليوم، داعش 29 ژوئن 2014 "اعلام خلافت" کرد اما بذر اين گروه تروريستي در واقع از طريق گروه "توحيد و جهاد" در سال 1999 در عراق کاشته شد که بعد در سال 2004 با القاعده بيعت کرد. اين گروه در 13 اکتبر 2013 "دولت اسلامي در عراق" را تشکيل داد و در سه ماه اول سال 2013 مناطقي در سوريه را به اشغال خود درآورد. سوم فوريه 2014 از القاعده جدا شد تا اينکه در عراق و سوريه "خلافت" اعلام کرد و پرچم خود را در شهرهاي مختلف از شمال سوريه تا شرق عراق برافراشت.

داعش امروزه کنترل بيش از نيمي از خاک سوريه و يک سوم خاک عراق را در دست دارد که مجموع مساحت آن به حدود 195 هزار کيلومتر مربع مي‌رسد. تروريست‌هاي داعش با استفاده از ارعاب و دست زدن به اقدامات تروريستي قوانين سخت خود را براي اجراي شريعت مورد نظرشان بر ساکنان مناطق تحت سيطره خود در سوريه و عراق تحميل مي‌کنند.

داعش طي يک سال از اعلام "خلافت" خود شنيع‌ترين روش‌ها و ابزارها را براي ايجاد رعب و وحشت در ميان ساکنان مناطق تحت سيطره خود و حتي جهان به طور کلي و تقويت وجهه خود در ريختن خون افراد به کار برد. جنايت‌هاي زيادي را در حق غيرنظاميان انجام داد، دست به ربودن زنان و تجارت انسان زد، عمليات اعدام دسته جمعي به راه انداخت، بناهاي تاريخي و آثار باستاني را به طور آشکار ويران کرد و از اينترنت براي انتشار فرهنگ ويرانگرش استفاده کرد.

در نخستين سالروز اعلام "خلافت" داعش اين گروه به رغم عمليات هوايي "ائتلاف ضد داعش" به رهبري آمريکا عمليات خود در عراق و سوريه را براي گسترش دامنه نفوذش همچنان ادامه مي‌دهد و حتي دامنه آن را به ديگر کشورها نيز کشانده است.

آخرين عمليات خونين اين گروه روز جمعه گذشته در تونس و کويت انجام شد که نزديک به 70 تن قرباني گرفت. وي حتي در همان روز رد پاي خود را در عملياتي در فرانسه بجا گذاشت.

براساس گزارشي که اواخر مه گذشته به شوراي امنيت ارائه شد تعداد نيروهاي داعش 25 تا 30 هزار تن برآورد شده که بيشترشان خارجي هستند. در اين گزارش آمده است که تعداد افراد مسلح داعش طي چند ماه گذشته 70 درصد افزايش يافته است و تندروهاي جديد از بيش از 100 کشور جهان به داعش پيوسته‌اند.

در سايه ناتواني ائتلاف بين‌المللي در پايان دادن به جنايت‌هاي داعش و توقف پيشروي آن روسيه خواهان افزايش تلاش‌ها براي مقابله با داعش است. کرملين معتقد است که حملات هوايي براي از بين بردن داعش به تنهايي کافي نيست براي همين همواره از جامعه جهاني مي‌خواهد تا براي مقابله با تروريسم با دمشق همکاري کنند اما کشورهاي غربي که معتقدند نبايد مبارزه با داعش را به تعامل با دولت سوريه مرتبط کنند، با اين مساله مخالف مي‌کنند.

همين تناقض در مواضع است که مانع در پيش گرفتن استراتژي بين‌المللي يکپارچه‌اي مي‌شود که بتواند جلوي پيشروي داعش را بگيرد و در واقع از گسترش سرطان داعش در جهان پيشگيري به عمل آورد؛ سرطاني که درحال سرايت به خارج از خاورميانه و شمال آفريقاست.

*ايسنا