کد خبر: ۹۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۰۴

پولتیکو: دیگر جای تعلل وجود ندارد، باید با ایران توافق کنیم

یکی از سناتورهای آمریکایی با اذعان به چاره نداشتن آمریکا برای توافق با ایران خواستار برهم زدن توافق به اصطلاح بد شد و تصریح کرد امیدوارم دولت آمریکا جسارت توضیح در این باره را داشته باشد که چرا توافقی که سبب تضعیف امنیت ملی کشور می شود بدتر از توافق نکردن است.
 یکی از سناتورهای آمریکایی با اذعان به چاره نداشتن آمریکا برای توافق با ایران خواستار برهم زدن توافق به اصطلاح بد شد و تصریح کرد امیدوارم دولت آمریکا جسارت توضیح در این باره را داشته باشد که چرا توافقی که سبب تضعیف امنیت ملی کشور می شود بدتر از توافق نکردن است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»؛ نشریه پلتیکو در گزارشی به قلم میچ مک کانل سناتور ایالت کنتاکی و رهبر اکثریت سنا با عنوان « اکنون زمان توقف مذاکرات با ایران است »،‌ نوشت: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اخیرا بار دیگر از تمدید مذاکرات هسته ای با ایران خبر داد.

در پی ناکامی طرف های مذاکره کننده در دست یابی به توافقنامه جامع هسته ای تا ضرب الاجل 30 ژوئن ، این مذاکرات به مدت یک هفته دیگر تمدید شد. اوباما و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا باید فرصت را غنیمت بشمارند و مذاکرات را متوقف کنند ، یک گام به عقب بردارند و بار دیگر به ارزیابی مذاکرات بپردازند. زیرا همان گونه که یک سناتور بلندپایه دموکرات اخیرا اعلام کرد « مذاکرات هسته ای ایران به شدت نگران کننده است » و « خطوط قرمز ما به خطوط سبز تغییر یافته اند.»

 این توقف زمان بیشتری در اختیار گروه پنج بعلاوه یک قرار خواهد داد تا بر سر اهداف اساسی دست یابی به یک توافق، توافقی کامل بر سر موضوع دسترسی به تأسیسات ایران در هر زمان و هر مکان ، تکمیل افشاگری ها در ارتباط با تحقیقات هسته ای با مسائل نظامی ایران ( از جمله دسترسی به اسناد ، تأسیسات ، دانشمندان و مقامات این کشور ) موافقت کنند و بر سر کاهش تدریجی و مرحله به مرحله تحریم ها و موضوع پایبندی ایران به مفاد توافق نامه هسته ای نیز توافق کنند.

رسیدن به بهترین توافق و در عین حال توافق مورد پذیرش ایران - توافقی که فقط شامل هدف ما در پایان دادن به برنامه هسته ای ایران نمی شود - توافقی ناقص خواهد بود. ایجاد برنامه هسته ای ایران که مورد پذیرش جامعه بین المللی باشد به نفع مردم آمریکا نیست. اما در حال حاضر به نظر می رسد این همان فرضیه ای است که دولت اوباما در این مذاکرات در حال دست یابی به آن است یعنی به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته ای از سوی جامعه بین المللی.

از این حیث می توانیم به ارزیابی توافق (بیانیه) موقت هسته ای ماه آوریل بپردازیم که در نوع خود نگران کننده است.

توافق(بیانیه) موقت هسته ای شامل دادن امتیازاتی به ایران می شود و سبب خواهد شد این کشور در آستانه هسته ای شدن و دست یابی به سلاح هسته ای قرار گیرد . ایران همچنین می تواند تحقیقات ده ساله هسته ای انجام دهد . توافق (بیانیه) موقت هسته ای همچنین به ایران اجازه خواهد داد به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد ، هزاران سانتریفوژ را حفظ کند و در پی توسعه حتی سانتریفوژ های بیشتر بر آید.

آن توافق(بیانیه) در نوع خود به اندازه کافی بد بود اما ظاهرا چاره دیگری نبود زیرا هر روزه خبرهایی درباره تضعیف موقعیت دولت اوباما و ترغیب تندروها در تهران بر گرفتن امتیازات بیشتر شنیده می شد.

این منبع ادعا کرد ایران در عین حال تلاش می کند نفوذ منطقه ای خود را گسترش دهد و موقعیت آمریکا را در غرب آسیا تضعیف کند. تهران فراتر از برنامه هسته ای خود همچنین در تلاش برای گسترش قابلیت های نظامی متعارف و موشک های بالستیک خود و حمایت از گروه های تروریستی همانند حزب الله ، رژیم بشار اسد و انصار الله در یمن است.

در حال حاضر دستیابی به توافقی بد با ایران تنها سبب بدتر شدن این مشکلات می شود و به نظر می رسد دولت اوباما تمایل دارد چنین کاری انجام دهد. به نظر می رسد دولت آمریکا در حال دست یابی به توافقی غیر قابل قبول با تهران به جای توقف مذاکرات و بازنگری در این روند است. این موضوع همچنین به ایران اجازه می دهد طرف مقابل را برای گرفتن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد .

امیدوارم دولت اوباما در حال حاضر تصمیم درستی اتخاذ کند و قبل از حرکت به سوی دست یابی به توافقی بد با ایران روند مذاکرات را متوقف کند. امیدوارم دولت آمریکا جسارت توضیح در این باره را داشته باشد که چرا توافقی که سبب تضعیف امنیت ملی کشور می شود بدتر از توافق نکردن است.

اما اگر این گونه نباشد در آن صورت، کنگره آمریکا باید دست بکار شود زیرا توافق هسته ای باید سبب کاهش فشارها بر کشوری پیشرو در جهان در زمینه حمایت از تروریسم شود. ما در این پارامترها بازنگری خواهیم کرد و بر اساس قانون اقدام به تأیید یا عدم تأیید توافق هسته ای ایران می کنیم.

باید به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا توافق هسته ای سبب خواهد شد آمریکا و هم پیمانانش احساس امنیت بیشتری کنند یا خیر. در هر صورت ما آماده کمک به رئیس جمهور در ارتباط با برنامه هسته ای ایران هستیم.

ما قصد داریم سیاست ها و برنامه هایی را دنبال کنیم که برای بازسازی ارتش ما برای مقابله با تهدید های بی شماری که آمریکا را در حال حاضر و در آینده به چالش می کشند ، لازم است. این تهدیدها شامل طالبان، القاعده و شورشیان داعش در خاورمیانه ( غرب آسیا ) و همچنین رژیم های به شدت تهاجمی همانند مسکو و پکن می شود.

ایران تنها کشوری نیست که ما را تهدید می کند اما یکی از بزرگترین تهدید ها محسوب می شود. کاخ سفید باید این موضوع را مد نظر قرار دهد که این موضوع یکی از جدی ترین موضوعات در حال حاضر محسوب می شود.

باید به خاطر داشته باشیم که پیامدهای یک توافق هسته ای بد ممکن است شامل تصمیم گیری درباره اقدام نظامی توسط رئیس جمهور بعدی آمریکا شود. همچنین باید بدانیم که کنگره آماده انجام هر کاری برای امنیت بیشتر آمریکایی هاست. چه این امر به معنای تلاش جمعی با رئیس جمهور برای پیشبرد این هدف باشد و چه به معنای تلاش علیه سنی بد باشد که آمریکا و هم پیمانانش را تهدید می کند.