کد خبر: ۹۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۳

آیا سرانجام دیدگاه های ظریف و کری به یکدیگر نزدیک می شود؟‎

سی ان ان تصریح کرد هفت روز آینده زمان بررسی امکان نزدیک شدن دیدگاههای هسته ای ایران و آمریکا است.
سی ان ان تصریح کرد هفت روز آینده زمان بررسی امکان نزدیک شدن دیدگاههای هسته ای ایران و آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» به نقل از سی ان ان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به وین بازگشته است تا مذاکرات هسته ای ادامه پیدا کند. این در حالی است که گفتگوهای هسته ای یک هفته دیگر تمدید شده است. ظریف گفته است رسیدن به توافق نهایی امکان پذیر است. قرار است تا چند ساعت دیگر ظریف با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کند. تمدید مذاکرات تعجب آور نبود.

نیک رابرتسون خبرنگار ارشد بین المللی شبکه در گزارشی از وین گفت:« شواهد تمدید هفت روزه مذاکرات در ساعات اولیه دیروز مشخص شد و آن زمانی بود که ظریف پس از مشورت با مقامات ایرانی از تهران بازگشت. او بیست و چهار ساعت از وین دور بود.

او پس از رسیدن به وین به ملاقات جان کری رفت و دیدار این دو نفر حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه به طول انجامید. بخش اعظم این گفتگوها به صورت دو نفره و بین ظریف و جان کری بوده است. ظریف پیش از رفتن به ملاقات با جان کری، شرایطی را برای رسیدن به توافق نهایی مطرح کرد و گفت هر گونه توافقی که حاصل می شود باید منصفانه و متوازن باشد.

یکی از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است می توان به توافق دست یافت البته پارامترهای این توافق باید مبتنی بر توافق (بیانیه) لوزان باشد که حدود سه ماه پیش حاصل شد. به هر حال، مقامات مذکور می گویند می توانند راهی برای رسیدن به توافق پیدا کنند.

سؤال مطرح این است که آیا مسیر مد نظر وزارت امور خارجه آمریکا و مسیر مد نظر مقامات ایران می تواند به هم برسد یا خیر؟ بی تردید، تمدید مذاکرات برای هفت روز می تواند فرصتی به وجود بیاورد تا برخی از جزئیات باقیمانده مشخص شود. ظریف روز گذشته با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی یا دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد نیز دیدار کرد. شاید این ملاقات برای بررسی فرایند بازرسی بوده است.

این مسئله بسیار پرمناقشه است زیرا موضوع دسترسی به مراکز نظامی مطرح است که در یک هفته گذشته بسیار جنجال آفرین شده است. در یک هفته آینده جزئیات مسائل مربوط به این موضوع نیز مشخص خواهد شد.

 روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز حدود دو ساعت با جان کری دیدار کرد. بخشی از این ملاقات به بررسی مسائل کلی تری فراتر از گفتگوهای هسته ای مربوط بود. به هر حال، این امیدواری وجود دارد که در هفت روز تمدید شده برای این مذاکرات، بتوان به توافقی دست یافت.»