کد خبر: ۹۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۰۹

آمانو به تهران می‌آید ؛ چرا؟‎

پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت همزمان با سرعت گرفتن مذاکرات هسته ای رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به ایران سفر کند.
 پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت همزمان با سرعت گرفتن مذاکرات هسته ای رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به ایران سفر کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، بلومبرگ در مطلبی به قلم جاناتان تیرون و کامبیز فروهر نوشت یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز پنج شنبه با رئیس جمهور ایران به منظور بررسی راههای موجود برای سرعت بخشیدن به تحقیقات مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته این کشور دیدار کند.

 آمانو همچنین قرار است با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کند. طبق توافق احتمالی برای برداشته شدن همه تحریم ها آژانس بین المللی انرژی اتمی باید فعالیت های هسته ای گذشته ایران را که جنبه های نظامی احتمالی در آنها وجود داشته است ارزیابی کند.

 آژانس همچنین باید بر اجرای توافق نظارت داشته باشد و صحت آن را تائید کند.دیدار آمانو با شمخانی حائز اهمیت است چرا که آژانس به دنبال اطلاعاتی درباره ارتباط تشکیلات نظامی ایران با برنامه هسته ای صلح آمیز این کشور است.

آژانس مدت هاست که می خواهد از مجتمع نظامی پارچین مجددا بازدید کند. اما چون در بازرسی سال 2005 از پارچین بازرسان هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات ایران پیدا نکردند ایران با درخواست بازرسی مجدد آنها مخالفت کرده است.

شمخانی قبلا فرمانده ارتش بوده و تا سال 2005 وزیر دفاع ایران بوده است و شاید بتواند به تکمیل شدن تحقیقات آژانس کمک کند. وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان هم قرار است روز پنج شنبه برای شرکت در مذاکرات به وین بروند.