کد خبر: ۹۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۵۷

در افطاری‌های اشرافی چه می‌گذرد؟/ منوی شیکِ 180 هزار تومانی

 مشهد و تهران و شیراز ندارد. پایتخت و غیر پایتخت نمی‌شناسد. چند سالی است که مسابقه تجمل و ریخت و پاش و اسراف و تبذیر، در همه جای کشور، در قالبِ جشن‌ها و مهمانی‌های آنچنانی، با پذیرایی و خدمات و سرویس‌ها و حواشی عجیب و غریب به راه افتاده و حتی دامنِ ضیافت‌های افطاری ماه مبارک رمضان را هم گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از روزنامه خراسان، این آفت دامنگیر بسیاری از ما شده و برایش توجیه هایی مثل احترام به شان مهمان و اکرامِ روزه داران سر هم می کنیم. در ادامه، نگاهی داریم به حال و هوای چند افطاری پر زرق و برق در هتل ها و باغ ها و رستوران های معروفی که معمولا از سوی خانواده های ثروتمند، کل ماه رمضان رزرو هستند و به سختی، جای خالی در جدول زمانبندی شان پیدا می شود.

منوی ۱۵۰ هزارتومانی در مشهد

مهمانی در یکی از لوکس ترین هتل های مشهد است. مهمانیِ افطار برای اطعامِ تعداد زیادی روزه دار از افرادِ یک فامیلِ متمول و سرشناس. یک مهمانیِ لوکس با یک منوی پر و پیمان و گران قیمت از انواع پیش غذاها، غذاها، مخلفات، نوشیدنی ها و دسرهای ایرانی. روی میزها پر است از دیس های کباب مثل جوجه کباب، جوجه چینی، کوبیده، برگ، شیشلیک، چنجه ترش و دیس های پلوی ساده، باقالی پلو، عدس پلو، شیرین پلو، پلومکزیکی و لوبیا پلو. سالادهای متنوع مثل سالاد فصل، سزار، الویه و چیکن پاستا روی میز خودنمایی می کند و انواعِ نوشیدنی های طبیعی مثل آب پرتقال، آب توت فرنگی، لیمونعناع و انبه و آناناس، در دسترس است. انواع دسر مثل ژله، حلوا، مسقطی، تیرامیسو، ترافل شکلاتی و کارامل، روی میز مجزایی در انتظار مهمانان است و این ها همه غیر از پیش غذاهای متنوعی مثل نان و پنیر و گردو، شله زرد و شیربرنج، سوپ جو و سوپ قارچ، زولبیابامیه، رنگینک، آش، حلیم، ماست، زیتون و چای نبات است که لحظه اذان سرو شده و تازه به جز این ها، دو بره بزرگِ بریان هم که با فرمول خاصی طبخ شده، وسط میز می درخشد. مهمانانِ این افطاری که از قبل ماه مبارکِ رمضان با کارت های زرکوبِ گران قیمت به این ضیافتِ پر زرق و برق دعوت شده اند، به شکلی پیوسته مشغول خوردن و آشامیدن و گفتن و خندیدن هستند و برای افطاری های فردا شب و شب های بعد در همین هتل و با منوهای مشابه که هزینه اش برای هر فرد، حدودِ صد و پنجاه هزار تومان در می آید، برنامه ریزی می کنند. با یک حساب سرانگشتی، صاحب مهمانی برای یک مهمانی افطار صدنفره، فارغ از حواشی، فقط برای غذای مهمانان، پانزده میلیون تومان خرج کرده است.

بوفه آزاد صدهزار تومانی در رستوران های شیراز

یک مهمانی افطار به شکل بوفه آزاد در یکی از رستوران های بسیار لوکسِ شیراز. جلوی در رستوران که در یکی از خیابان های شمالی و اعیان نشین واقع شده، بنز و مازراتی و بوگاتی، صف کشیده و مدعوین با کت و شلوارها و روسری و چادرهای گران قیمت، روی تخت های سفید ده نفره که با پرده های سفید به شکلِ چشم نوازی دکور شده، نشسته اند و مشغولِ صرف افطاری هستند. افطاری به شکل بوفه آزاد است و شامل انواع پیش غذا، غذاهای دریایی و سنتی، مخلفات، نوشیدنی ها و دسرهای ایرانی و فرنگی است. مهمانان می توانند به بوفه رنگارنگ و بسیار متنوع سالن مراجعه کنند و هر آنچه می خواهند بردارند و میل کنند. انواع پیش غذا مثل کشک بادمجان، حلیم بادمجان، دلمه، کوکو سبزی و سیب زمینی و میگو، پیراشکی و رولت، انواع کرپ و همه جور غذای خاص و متفاوت مثل کلم پلوی شیرازی، ماهی شکم پر، میگو سوخاری، انواع استیک و بیف، روی میزهای سرو، آماده است و سالادها و دسرها و میوه ها و نوشیدنی ها به قدری متنوع و زیادند که شمردنشان سخت است. مهمانان، طبقِ معمول، بیش از ظرفیت واقعی شان غذا و سالاد کشیده اند و آخر مهمانی، یک عالم دیس خوراکی و بشقابِ غذای نیم خورده روی میزها و تخت ها باقی می ماند. این ضیافت افطاری دویست نفره، چیزی حدود بیست میلیون تومان برای برگزار کننده اش که بزرگِ خاندان است، آب خورده.

یک منوی شیکِ 180هزارتومانی در تهران

ظاهرا برگزار کننده این ضیافت افطاری، یک آدم امروزی و مدرن است. این را می توان از روی منوی خوراکی هایی که برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته شده فهمید. یک منوی شیک، شامل انواع پاستا، لازانیا، استیک و بیف، ماهی و میگو و لابستر، سالادها و اسنک های دریایی و مدیترانه ای شامل انواع ژامبون، سوسیس، ذرت و زیتون، پیراشکی های کرانچی، دیس بال مرغ کبابی و انواع نوشیدنی های طبیعی و دسرهای فرنگی. چندین بوقلمون درسته و سرخ شده هم روی میزها خودنمایی می کند که مهمانان با لبخند و آرامش، از یک کنار برش می زنند و میل می کنند. یک حلقه پرجمعیت دوستانه که به دعوت یکی از دوستان، افطار را دور هم جمع شده اند و مشغول گپ و گفت و بگو و بخندند. از این مهمانان هم قبل از غذا، با بوفه ویژه افطار که از شیر مرغ تا جانِ آدمیزاد در آن پیدا می شود، پذیرایی شده است. منوی تدارک دیده شده برای این مهمانی پنجاه نفره، به ازای هر نفر، ۱۸۰ هزار تومان خرج روی دست صاحب این ضیافت گذاشته است! یعنی چیزی حدود نه میلیون تومان.