کد خبر: ۹۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۴

تخلف ساخت‌وساز میدان سپاه با وجود احکام توقف

 حتی چکش دادسرای نظامی هم نتوانست بر سر ساخت وساز میدان سپاه بكوبد و آن‌را متوقف کند. صبح روز سه‌شنبه 26 خرداد بازپرس شعبه‌3‌دادسرای نظامی تهران، حکم قضایی مبنی بر توقف فوری همه‌ اقدامات اجرايی میدان سپاه و در حریم منظری عمارت کلاه‌فرنگی را صادر کرد و فردای آن روز، حکم به دژبانی سپاه تسلیم شد و خیلی ها امیدوار به توقف ساخت و ساز در میدان سپاه شدند. اما گزارش خبرنگار قانون حاکی است همچنان روند ساخت و ساز ميدان سپاه ادامه داشته و حتی با سرعت بیشتر دنبال می شود. به خصوص در شب‌های رمضان، عابران میدان سپاه صدای ساخت و ساز را می شنوند و نور جوشکاری طبقات فوقانی ساختمان، چشم‌شان را می گیرد.

   آغاز يك تخلف

 اسکلت‌های فلزی قد علم کرده در میدان سپاه، چیزی حدود 70 متر با «عشرت‌آباد» تاریخی فاصله دارند و از حدود 9 ماه گذشته هر روز بالاتر می‌روند، اما هیچ قانونی تاکنون نتوانسته جلوی این اسکلت‌های آهنی غول‌پیکر که حالا حدود 14 طبقه بالا رفته‌اند را بگیرد. شهریور سال گذشته که حرکت جرثقیل‌ها در محدوده 70 متری کاخ عشرت‌آباد آغاز شد، دل‌نگرانی‌ها و هشدارها هم نسبت به وضعیت آینده‌ این کاخ تاریخی آغاز شد؛ دل‌نگرانی‌هایی که برای مسئولان فقط در حد تصویب مصوبه بود.

در کنار این هشدارها و پس از گذشت چیزی حدود 6 ماه برای نخستین‌بار 17 فروردین امسال شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نخستین جلسه‌ سال جاری خود که در ۱۷ فروردین ۹۴ موضوع ساخت‌وساز در اراضی شمال میدان سپاه تهران را مطرح کرد و با تاکید بر اینکه عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» باید برای استفاده عموم مهیا شود، مصوب کرد: عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط میراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود. اما همچنان جرثقیل ها حرکت می کنند و حکم دادسرای نظامی نیز نادیده گرفته شده است. ‌

آن زمان مسئولان پروژه ساخت‌وساز در حریم «عشرت‌آباد» مهجور مانده به این حکم توجهی نکردند و به کار خود ادامه دادند و تعداد طبقات این ساختمان در حال ساخت، موازی با دیوارهای بلند پادگان چهار طبقه بالاتر رفت و میله‌های سبز رنگ آن زورشان را به «عشرت‌آباد» زخم خورده نشان دادند. تا چهارم خرداد ماه که این بار محمد مهدی تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی از صدور رأی نهایی کمیسیون ماده پنج درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: ارتفاع این سازه تا سقف 16 متر تعیین شد.او گفت که رأی نهایی سازه‌ در‌حال‌ساخت در میدان سپاه در کمیسیون ماده پنج صادر شد و باید پیچ و مهره‌های سازه آهنی باز تا ارتفاع آن به سقف تعیین شده برسد.عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در‌ آن زمان تاکید کرد: بر اساس رأی صادره کمیسیون ماده پنج، سازندگان سازه میدان سپاه موظف به رعایت حدود قانونی بافت تاریخی از بنای این سازه شدند. با وجود احکام چند باره برای توقف ساخت‌وساز در میدان سپاه اما همچنان و در شب‌های ماه رمضان، کارگران شب تا سحر مشغول کار در طبقات ساختمان سپاه هستند و معلوم نیست سرنوشت احکام بلا اجرا درباره توقف ساخت و ساز چه خواهد شد؟

  واكنش شديد مقام قضايي

رئیس دیوان عدالت اداری اما چند روز قبل در واکنشی شدید به ادامه ساخت و ساز در میدان سپاه نشان داد و گفت: در مسیر تردد خود در میدان سپاه و پادگان ولی عصر (عج) شاهد بودم که اسکلت عظيمی بالا می‌رود و هر روز نیز به این اسکلت اضافه می‌شود، قبل از این‌که اطلاعاتی را راجع به این اسکلت به دست بیاورم، حس ششم من می‌گفت که اشکالی در آن وجود دارد تا این‌که اخیرا فهمیدم آقایان بدون پروانه شروع به ساخت و ساز کرده اند که این خیلی موجب تاسف است.حجت‌الاسلام منتظری خطاب به صاحبان این سازه تاکید کرد: برادر عزیز، می‌خواهی بسازی اول پروانه بگیر! اگر این در نقطه ای است که نباید تغییر کاربری داده شود، هر کسی می‌خواهد باشد؛ نباید حقوق شهروندان را زیر پا بگذارد. چطور به خودت اجازه می‌دهی در کلانشهری مثل تهران بدون پروانه چنین ساختمانی بسازی؟وی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ فضای سبز اشاره کرد و گفت: البته من طی این دو روز موضوع را به بعضی از مقامات منتقل کرده‌ام. معتقدم حتما باید این مسائل را دنبال کنید و پایش هم بایستید. بنده هم به عنوان یک خدمتگزار در دستگاه قضایی کمک می‌کنم تا جلوی این تخلفات را بگیرید. « ابوالفضل قناعتی» عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در این باره به خبرنگار ‌قانون‌ می‌گوید: سازمان قضایی نیروهای مسلح اخیرا رای قانونی داده که ساخت و ساز در میدان سپاه متوقف شود و از سویی شورای عالی شهرسازی و معماری نیز رای بر توقف داده ودر این شرایط رعایت قانون الزامی است. »

وی با بیان اینکه همه باید در برابر قانون مطیع باشند، تاکید کرد: در شرایطی که سازمان قضایی نیروهای مسلح کار را متوقف کرده، متولیان امر باید ادامه ساخت و ساز را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده و در صورت رای عدم ممانعت صادر شد، کار را دنبال کنند. عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اینکه شورای شهر در قبال بی توجهی به احکام توقف ساخت و ساز در میدان سپاه چه می کند، تاکید کرد: «با توجه به احکام محکمی که در این زمینه صادر شده، لازم است شهردار تهران برای جلوگیری از ساخت و ساز با توجه به احکام صادره اقدام کند و اجازه ادامه کار در میدان سپاه را ندهد.» به نظر می رسد با توجه به صدور احکام چند باره توقف ساخت و ساز و ورود جدی رئیس دیوان عدالت اداری و شورای شهر تهران به این موضوع، شاید شهرداری تهران بتواند با ورود به این پرونده عاملی برای توقف ساخت‌وساز در میدان سپاه و جوار عمارت کلاه فرنگی شود.