کد خبر: ۹۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۵۵
اینترنشنال بیزینش تایمز گزارش داد

ایران و عربستان وارد جنگ سایبری می شوند؟

  بر اساس گزارش جدید شرکت داده‌ کاوی Recorded Future ایران و عربستان به عنوان دو رقیب منطقه ای در خاورمیانه ممکن است وارد یک جنگ سایبری شوند. در شرایطی که این دو قدرت برای نفوذ بر جنگ های داخلی در یمن و سوریه و همچنین تسلط منطقه ای رقابت می کنند، تهران و ریاض از حملات سایبری برای افشای اطلاعات مهم استفاده می کنند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز، ویکی لیکس در 19 ژوئن بیش از نیم میلیون اسناد وزارت خارجه عربستان، از جمله چندین گزارش «بسیار محرمانه» از وزارت خدمات عمومی این کشور را افشا کرد و این امر در حالی صورت گرفت که یک هک توسط گروهی به نام ارتش سایبری یمن اتفاق افتاده بود. جمعه گذشته، واشنگتن پست گزارش داد که این هکرهای اسناد عربستان دارای نشانه هایی از هکرهای ایران است.

جن وودن، مدیر اطلاعات تهدید در فایرآی، یک شرکت متخصص در امنیت سایبری به واشنگتن پست گفت: «این وقایع با الگویی که بازیگران جنگ نیابتی به آن شبیه هستند، یکی است.» وی در ادامه افزود: «این اقدام دقیقا مشابه همان فعالیتی است که ما در گذشته از سوی گروه های ایرانی شاهدش بودیم.»

عربستان از اواخر ماه مارس است که به مواضع نیروهای حوثی در یمن حمله هوایی می کند. برخی این مسئله را مطرح می کنند که جنگ داخلی یمن، یک جنگ نیابتی میان این دو قدرت منطقه ای است و ایران از شیعیان حوثی حمایت می کند در حالیکه سعودی های عربستان از دولت فعلی این کشور طرفداری می کنند.

کریستوفر آلبرگ، مدیر اجرایی شرکت Recorded Future به فاکس نیوز گفت: «این درگیری دایمی میان دو کشور مدت های مدیدی است که ادامه دارد و حال در یمن به شکل جنگ نیابتی درآمده است.»

به ادعای فاکس نیوز، در سال 2014 هکرهای ایرانی یک عملیات سایبری را علیه 16 کشور، از جمله آمریکا آغاز کردند و سازمان های اطلاعات دولتی را هدف قرار دادند. واشنگتن پست نیز مدعی است از زمانیکه آمریکا و اسرائیل برنامه هسته ای ایران را در سال 2010 با یک ویروس کامپیوتری متوقف کردند، ایران نیز حملات سایبری خود را افزایش داده است.

کریستوفر گریفین، مدیر اجرایی موسسه «ابتکار سیاست خارجی» آمریکا گفت: «رقابت درازمدتی میان ایران و عربستان وجود دارد... عربستان ما را متحد خود می داند، ایران ما را دشمن—این مسئله همواره محدودیت هایی را بر آنچه آنها می توانند علیه هم انجام دهند، وارد می کند.»

آلبرگ به فاکس نیوز گفت: «این شلیک های سایبری سطح پائین مدت ها است که ادامه داشته و حال به نظر می رسد یکی از طرفین خسته شده و گفته «ببین من بازی را به یک سطح متفاوت می برم». زمانیکه به این مسئله نگاه می کنیم و ارتش سایبری یمن را بررسی می کنیم و واقعا تلاش می کنیم که دریابیم آنها چه کسانی هستند... آنها بسیار شبیه به بازیگران ایرانی هستند.»

*فرارو