کد خبر: ۹۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۶

آموزش بازیافت در منازل

زندگی سالم اقتضا می‌کند روش‌های مدیریت شهری و اجتماعی خود را بهبود دهیم در همین راستا و با هدف بازیافت مواد و حفظ منابع طبیعی برای نسلهای آینده سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با استفاده از تجربیات قبلی، دانش روز و با کمک و همکاری شهروندان اقدام به اجرای طرح تفکیک و جمع آوری پسماندها به صورت تر و خشک کرده است.

به گزارش خبرگزاری تیک ،اجرای کارآمد برنامه‌های مدیریت پسماند، نیازمند مشارکت مطلوب تولیدکنندگان پسماند در قالب فعالیتهای تبیین شده و راهبردی مدیریت پسماند و توسعه پایدار است به گونه‌ای که حفظ این برنامه ها در دراز مدت بدون این مشارکت عملاً غیر ممکن است.

یکی از کارهای روزانه که می‌تواند در حفظ محیط زیست موثر باشد تفکیک از مبدا یا از منازل است، امری که هزینه‌های بازیافت مواد را کاهش می‌دهد و با اهدافی چون بهبود روش ذخیره سازی، جمع آوری و بازیافت پسماند، خالص سازی پسماندهای تر برای تولید کمپوست مرغوب، خالص سازی پسماندهای خشک برای بازیافت و بازگشت بهینه این گونه مواد به چرخه تولید، جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های ملی و کمک به اقتصاد جامعه، به حداقل رساندن دفن پسماند و حذف آن در آینده، ارتقا سطح کیفیت خدمات شهری، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تولید و انتشار آلودگی‌ها و ارتقا سطح فرهنگ عمومی در برخورد با پسماندها اجرا می‌شود.

بازیافت از مبدا

اما اجرای چنین طرحی نیاز به داشتن برخی آگاهی‌ها است. شهروندان باید پسماندهای خود را به دو قسمت تر و خشک جدا کرده و در کیسه‌های موقت نگهدارند. پسماندهای تر را در صورت عدم دسترسی به مخازن، به ماموران جمع آوری تحویل و پسماندهای خشک را در مخازن آبی رنگ و یا در اختیار غرفه‌های بازیافت و خودروهای مکانیزه جمع آوری پسماند خشک قرار دهید. پسماندهای تر پس از جمع آوری به کود آلی (کمپوست) تبدیل شده و از پسماندهای خشک، مجددا مواد و مصنوعات قابل استفاده می سازند.

پسماندهای تر:

پسماندهای تر (فاسد شدنی) که در طبیعت به آسانی تجزیه می گردد و و عبارتند از: پسماند غذایی، تفاله چای پس از آبگیری و ضایعات سبزی و میوه

پسماندهای تر را در کیسه‌های در بسته راس ساعت 21 داخل مخازن مکانیزه نصب شده در محله خود قرار دهید.

پسماندهای خشک:

پسماندهایی هستند که در طبیعت پایدارند و یا به سختی و در مدت بسیار طولانی تجزیه می شوند عبارتند از: پلاستیک، نان خشک، فلز، شیشه، کاغذ و مقوا