کد خبر: ۹۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۱

کشوهای خلیج فارس برای مبارزان کرد اسلحه می‌فرستند

منابع آگاه در کشورهای خلیج فارس تأکید کردند که برخی متحدان آمریکا در خاورمیانه قصد دارند علی‌رغم مخالفت واشنگتن، به‌صورت مستقیم تسلیحات نظامی را برای نیروهای پیشمرگه که در حال مبارزه با داعش هستند، ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری تیک، منابع آگاه کشورهای خلیج فارس به روزنامه انگلیسی تلگراف گفتند، در حالی که آمریکا از کلیه کشورها خواسته است تا هرگونه کمک تسلیحاتی برای نیروهای پیشمرگه را از طریق مقام‌های عراقی ارسال کنند، ولی برخی کشورهای عربی خلیج فارس قصد دارند تا تسلیحات را به‌صورت مستقیم برای نیروهای پیشمرگه ارسال کنند.

ماه گذشته سنای آمریکا با طرح حمایت از کردها مخالفت کُرد و مانع از ارسال مستقیم سلاح برای نیروهای کُرد بدون نظارت دولت عراق شده است.

یک مقام ارشد یکی از دولت‌های عربی در این باره گفت: اگر آمریکایی‌ها و غرب حاضر نیستند تا برای شکست داعش اقدامی جدی انجام دهند، ما مجبور خواهیم بود تا راهکارهای جدیدی را برای مقابله با این تهدید پیدا کنیم.

وی افزود: کشورهای خلیج فارس نمی‌توانند منتظر واشنگتن باشند تا برای مقابله با این تهدید از خواب بیدار شود.

بغداد و نیروهای کُرد روابط پرتنشی دارند. دولت عراق اجازه ارسال سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته که توسط ائتلاف آمریکایی تهیه شده را برای نیروهای پیشمرگه نمی‌دهد. نیروهای کُرد در حال مبارزه با تروریست‌های داعش هستند که بخش‌های زیادی از عراق و سوریه را تصرف کرده‌اند.

داعش از سال 2012 میلادی تاکنون علیه دولت بشار اسد در سوریه می‌جنگد. این گروه از ژوئن 2014 میلادی حملات خود را به عراق نیز گسترش داد و بخش‌های زیادی از شمال و غرب این کشور را تصرف کرده است.

داعش در مناطق تحت تصرف خود خلافت اسلامی اعلام کرده است. در ماه اوت آمریکا حملات هوایی علیه داعش در عراق را آغاز کرد. واشنگتن در ماه سپتامبر دامنه حملات خود علیه داعش را به سوریه نیز گسترش داده است.