کد خبر: ۹۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۴

اوباما راهی جز توافق با ایران ندارد

 تحلیلگران آمریکایی مستقر در وین معتقدند دولت اوباما راهی جز توافق با ایران ندارد چون این توافق برگ برنده دموکرات ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور و همچنین در مناسبات اروپا خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،  مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ در حالی روزهای پایانی خود را سپری می کنند که با وجود زیاده خواهی های غرب چشم انداز جدی در حصول توافق دیده می شود.

اظهارات روز گذشته جان کری مبنی بر این که ملاقاتش با ظریف سازنده بود، امیدها را برای دستیابی به توافق جامع زیادتر کرده است.

خبرنگاران و تحلیلگران آمریکایی مستقر در این دور از مذاکرات که به حاشیه برداری موضوعات مختلف می پردازند، معتقدند دولت اوباما راهی جز توافق با ایران ندارد زیرا امضاء توافق نامه با ایران برگ برنده دموکرات ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور و همچنین در مناسبات اروپا خواهد بود.

اگر چه گفته می شود موضوعات اختلافی ایران و کشورهای ۵+۱ در خصوص پی. ام. دی، تحقیق و توسعه و زمان بندی لغو تحریم ها همچنان پا بر جاست، اما طرف های مذاکره کنند ایرانی راه کارهای عملی برای خروج از بن بست ارائه نموده اند که برخی از آنها مورد قبول مقامات مذاکره کننده اروپایی و آمریکایی قرار گرفته و این امر می تواند زمینه را تا حدودی برای حل اختلافات فراهم نمایند.

گفته می شود مذاکرات از سطح کارشناسی به سطح معاونان ارتقا یافته و احتمالا در روزهای شنبه و یک شنبه هفته آینده به سطح وزرا منتقل خواهد شد و این امر به مفهوم تاثیر گذاری تصمیمات سیاسی مذاکرات در روند رسیدن به توافق جامع خواهد بود.

آقای عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در محل هتل کوبورگ وین اظهار داشت: رهنمودهای مقام معظم رهبری و خطوط تعیین شده از سوی ایشان همچنان سرلوحه برنامه مذاکراتی تیم هسته ای در وین می باشد.

به هر ترتیب باید منتظر ماند تا روز یک شنبه که نشست وزارء خارجه ۵+۱ در وین برگزار می گردد، تا چه میزان غربی ها حاضر به پذیرش حقوق حقه مردم ایران هستند.
*مهر