کد خبر: ۹۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۵۶
المیادین:

پیشنهاد جدید ۱+۵ به ایران در مورد بازرسی ها‎

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد ظاهرا گروه 1+5 پیشنهاد جدیدی برای حل مسئله بازرسی ها به طرف ایرانی داده است که اختیارات گسترده ای برای رد یا قبول بازرسی ها به مقامات ایرانی می دهد.
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد ظاهرا گروه 1+5 پیشنهاد جدیدی برای حل مسئله بازرسی ها به طرف ایرانی داده است که اختیارات گسترده ای برای رد یا قبول بازرسی ها به مقامات ایرانی می دهد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک»، علی هاشم گزارشگر المیادین درباره مذاکرات هسته ای در روز پنج شنبه از وین گزارش داد: هوای وین به اندازه فضای حاکم بر مذاکرات در این شهر داغ است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می داند که همه نگاه ها متوجه او و همتایانش است ولی تصمیم گرفت از بالکن اتاق خود پیامی برای کسانی که مذاکرات را دنبال می کنند بفرستد: ما به اندازه کافی وقت داریم که از یک روز زیبای تابستانی لذت ببریم. این شیوه ایرانی ها است که می خواهند بگویند عجله ای در کار خود ندارند.

در پائین این ساختمان، کاروان خودروهای وزیران شش کشور یکی پس از دیگری از راه می رسد. همه می گویند به دنبال راه حل هستند. وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت: این مذاکرات وارد آخرین مرحله خود شده است ولی ما مسائل حساس و مهمی در پیش داریم.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: ما شاهد پیشرفت در زمینه های سیاسی و فنی هستیم. سفر آقای آمانو به تهران مهم است و ما در حال پیشرفت هستیم.
وزیران امور خارجه آلمان ، انگلیس ، فرانسه و چین به اضافه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همگی با ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کردند. مذاکرات بار دیگر بر حل مسائل باقی مانده یعنی تحریم ها و بازرسی ها متمرکز شده است. در خصوص بازرسی ها ظاهرا شش قدرت جهان پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه کرده اند که شامل تضمین های گسترده است و به ایران اختیارات گسترده ای برای قبول یا رد ورود بازرسان می دهد.

تورج شیرعلی متخصص در مسائل بین المللی در وین به خبرنگار المیادین گفت: مردم ایران و مقامات این کشور به آژانس بین المللی انرژی اتمی و آقای آمانو به عنوان اشخاص بی طرف نگاه نمی کنند. دفعه قبل که ایران تاسیساتش را به روی بازرسان باز کرد مشخص شد این کشور هیچ برنامه (هسته ای) نظامی ندارد.

برخی وزیران به کشورهایشان باز می گردند ولی ظریف و کری اینجا باقی خواهند ماند تا هرکدام با قلم خاص خود خطوط افقی و عمودی چارچوب توافقی را که همه جهان چشم به آن دوخته است ترسیم کند.

گزارشگر المیادین در پایان گفت: اکنون بیش از آن که بازی سیاسی مطرح باشد، بازی با زمان مطرح است. هرطرف منتظر است صبر طرف مقابل پایان یابد تا امتیازی از او بگیرد و به فهرست پیروزی هایش اضافه کند. هرچند همه طرف ها می دانند بازی هسته ای، از خطوط قرمزی که با فاصله زیادی از لبه پرتگاه ترسیم شده است، عبور نخواهد کرد.