کد خبر: ۹۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۶۱

اگر در تهران زلزله بيايد، چقدر زمان براي آواربرداري لازم است؟

  موعد زلزله تهران گذشته است؟ نرسيده است؟ مهم نيست، مهم اين است که تخريب در زلزله تهران احتمالا بالاست. يک امدادگر مي گويد آواربرداري پس از زلزله تهران کار ساده اي نيست.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اوضاع ساخت و ساز در تهران چندان مناسب نيست. باوجود انواع و اقسام آيين نامه ها و مقررات ساخت و ساز، اما خانه هاي تهران مقاومت چنداني دربرابر زلزله بزرگتر از ۶.۵-۷ ريشتر ندارند. چندسال پيش يکي از اعضاي شوراي شهر تهران گفته بود خانه هاي نوساز تهران از همين حالا، فرسوده هستند.

اما از زلزله خانمان برانداز تهران، زمين لرزه اي که در محدوده تهران فعلي اتفاق افتاده است، حدود ۳ هزار سال مي گذرد که تمدن قيطريه را نابود کرده است. اگر آن زلزله که ظاهرا هر ۳ هزار سال يا ۳هزار و ۵۰۰ سال يکبار اتفاق مي افتد، دوباره در تهران تجربه شود،‌ چه مي شود؟ پيش بيني ها مبني بر حجم خسارت بسيار بالاست.

دکتر بهروز مقدسي، عضو گروه امدادگران بين المللي بدون مرز و عضو جمعيت هلال احمر ايران که جريان امدادرساني در زلزله هاي زيادي در ايران و کشورهاي ديگر بوده است، مي گويد اوضاع پس از زلزله تهران چندان مناسب نيست.

او در بخشي از ميزگرد خبرآنلاين که با موضوع بررسي توانايي هاي ايران براي مقابله با زلزله و البته به مناسبت ۲۵ سال پس از زلزله منجيل در کافه خبر برگزار شد، گفت: بستگي به اين دارد که آن ساختمان از نظر مهندسي چطور ساخته شده باشد. هر جايي که تراکم باشد، امکان امدادرساني کم مي شود. در تهران تراکم ساختمان زياد مي شود و حتي جاي پارک ماشين پيدا نمي شود؛ در نظر بگيريد يک حادثه کوچک اتفاق بيفتد، تردد نيروهاي امدادي غيرممکن است.

دسترسي هوايي هم که هميشه امکان پذير نيست. ما نه لجستيکش را در کشور داريم يعني اگر ارتش و سپاه و هر چه بالگرد در اختيار دارند که زياد نيست و همه هم غير از يک تعداد محدود فرسوده هستند و بالگردهاي تخصصي نجات نيستند، آن هم در محوطه هاي آپارتماني که نياز به بالگردهاي کوچک و پر سرعت دارد، ما هيچ کاري نمي توانيم بکنيم.

مقدسي گفت: يکي از معضلاتي که تهران دارد رشد بي حد و حساب ساختمان هاست. درست است که ساختمان هايش ايمن تر شده اند، اما رشد عمودي مان بسيار زياده بوده است. وقتي يک ساختمان راه را ببندد ديگر تمام است، هيچ کاري نمي شود کرد. نه نيروي امدادي مي تواند به شما برسد و نه مي شود ساختمان را تخليه کرد. اين يک معضل بسيار جدي در تهران است.

او در پاسخ به اين سوال که «تيم هاي آواربردار متخصص در ايران که واقعا آوار بردار هستند؛ چند نفر هستند که اگر در تهران اين اتفاق بيفتد مي توانيم به آنها اميد داشته باشيم؟» گفت: تعداد کساني که واقعا آوار برداري بلد هستند را از کل کشور جمع کنيد به هزار نفر نمي رسد. ما ۲۰۰ تا تيم ۵ نفره آواربردار، نداريم.

اين امدادگر همچنين درپاسخ به سال ديگري زمان مورد نياز براي آواربرداري پس از زلزله گفت: ما با يک گروه ژاپني منطقه ۱۹ تهران را بررسي کرديم که اگر دچار حادثه جدي شود و ما تيم هاي آواربردار خوبي داشته باشيم، چقدر زمان مي برد؛ گفتند ۳۶۵ تيم آوار بردار کاملا مجهز نياز داريد که ۳۶۵ روزه اينجا را پاکسازي کند. يعني يک سال طول مي کشد که منطقه ۱۹ را پاکسازي کنيم.
*خبرآنلاين