کد خبر: ۹۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۱

سامان‌دهی گردشگران عراقی در ایران

در سال 2013 حدود یک میلیون و 600 هزار عراقی به ایران سفر کردند، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید؛ آمار ورود عراقی‌ها به ایران در سال 1393 حدود 10 درصد رشد داشته است. ایران پیش‌بینی کرده بود؛ تا پایان سال 93 بیش از دو میلیون عراقی به کشورمان سفر کنند.

به گزارش خبرگزادی تیک ،با آن‌که عراقی‌ها در صدر جدول گردشگران ورودی به ایران قرار دارند،اما به تایید مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آن‌ها جزو سامان نیافته‌ترین گردشگرانی هستند که به ایران سفر می‌کنند.

عراقی‌ها عادت دارند آزاد و بدون تور و در بیشتر مواقع با هماهنگی حَمَله‌ها، واسطه‌ها یا دلال‌ها به ایران سفر کنند. آن‌ها هتل‌های خاص خود را دارند و شخصا با رانندگان اتوبوس‌ها برای سفر در ایران هماهنگی می‌کنند و با بیمارستان‌های خاصی در ارتباط‌اند که اگر برای درمان به ایران آمدند مستقیم و بدون واسطه به آن‌جا مراجعه کنند.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بارها برای سامان‌دهی سفر گردشگران عراقی در ایران و تنظیم چرخه درآمدی آن برنامه‌ریزی کرده و طرح‌های مختلفی را ارائه داده و همینط‌ور بارها پای میز مذاکره با مقامات عراقی نشسته‌ است ولی دست آخر نتیجه‌ی ملموسی حاصل نشده است. اکنون یک بار دیگر این سازمان قصد دارد با وسط کشیدن دفاتر خدمات مسافرتی، طرح سامان‌دهی گردشگران عراقی را به اجرا بگذارد.

مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری این سازمان از تعیین دفاتر خدمات مسافرتی پیشگام با هدف ساماندهی گردشگران و زائران عراقی خبر داده است.

او در جلسه‌ایی که به منظور ساماندهی زائران و گردشگران عراقی با حضور دستگاه‌های فرابخشی، اصناف مرتبط و دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شد، گفت: با توجه به این‌که مسافران و زائران عراقی سهم قابل توجهی از آمار گردشگران ورودی به کشور را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین میزبانی شایسته و ارائه خدمات برتر به آن‌ها در کنار حذف فعالیت واسطه‌ها و مراکز فاقد اعتبار، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام به شمار می‌آید که در گام نخست با ساماندهی ورود به صورت دسته‌جمعی و از طریق دفاتر خدمات مسافرتی منتخب دو کشور آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر مبنای این اقدام، دفاتر خدمات مسافرتی فعال طی برگزاری جلسات متعدد به منظور تقسیم‌بندی و ارائه خدمات در سه بخش مبدأ، طول مسیر و مقصد، مورد بررسی قرار گرفتند که نتیجه آن انتخاب اولیه 15 دفتر به عنوان پیشگام در این زمینه بود.

معاون گردشگری ادامه داد: طبق این طرح در تلاش هستیم با هدایت گردشگران ورودی از عراق به سمت انجام سفرهای گروهی و در نظرگرفتن طرف امین و معتمد در ایران، گردشگران مربوطه را از محل مبدأ تا طول مسیر و سپس مقصد هدایت و حمایت کنیم.

رحمانی‌موحد اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه دفاتر خدمات مسافرتی پیشگام در ساماندهی زائران عراقی، سرمایه‌گذاری معنوی آن‌ها است تا بر مبنای آن تغییر نگاه، همت و اراده مورد نیاز برای ارائه خدمات شایسته و نیز حفظ شأن، منزلت و تکریم زائران و گردشگران عراقی محقق شود.

او با بیان این‌که در ازای همکاری و همت مضاعف بخش خصوصی، سازمان و سایر دستگاه‌های دولتی مرتبط نیز در مقام پشتیبانی و حمایت حضور خواهند یافت، افزود: فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی پیشگام،ارتقای اعتبار ملی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین هر یک از دفاتر ضمن پذیرش مسئولیت و حجم بالای فعالیت، دائماً از سوی معاونت گردشگری نظارت و در صورت کوتاهی در ارائه خدمات به سرعت جایگزین می‌شوند.

وی گفت: تعداد دفاتر خدمات مسافرتی منتخب در مسیر اجرای طرح قابل افزایش است و متناسب با پیشرفت و موفقیت طرح، تنوع خدمات و پشتیبانی‌های مربوطه نیز ایجاد خواهد شد.

رحمانی‌موحد سپس با یادآوری این نکته که در حال حاضر متاسفانه واسطه‌ها به صورت مستقل با مراکز اقامتی و ارائه‌دهندگان خدمات کشور برای پذیرش مسافران و زائران عراقی قرارداد می‌بندند، افزود: تلاش دفاتر خدمات مسافرتی پیشگام در تبلیغات، اطلاع‌رسانی، بازاریابی، ساماندهی نیروی انسانی و در نهایت ارائه خدمات شایسته می‌تواند در چرخه صحیح نقل و انتقال مسافران و زائران عراقی و رفع چالش‌های ایجاد شده تاثیرگذار باشد.