کد خبر: ۹۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۹

وزیر: بیمه‌ها زیر بار برخی بیماری‌های مزمن نمی‌روند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیمه‌ها زیر بار حمایت از برخی بیماری‌های مزمن نمی‌روند گفت: بیمه ها زیر بار پرداخت هزینه‌ های بیماری‌های مزمن روانی و برخی سوختگی ها نمی روند.

به گزارش خبرگزاری تیک، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه جلسه هم‌اندیشی با دانشجویان استعداد درخشان با تاکید بر اینکه انجمن‌ها و سمن های حمایت ازبیماری های خاص باید فعال شوند، اظهار کرد: به عنوان مثال درباره بیماران مبتلا "ای بی" که از بدو تولد بدنشان تاول می زند و اندام هایشان به هم می چسبند و گرفتاری های زیادی برای خودشان و خانواده هایشان ایجاد می‌کند، باید از طریق سمن ها و انجمن ها مشکلاتشان پیگیری شود، آن‌ها باید جلو بیفتند و ما در وزارت بهداشت و خیرین نیز کمکشان کنیم. این اقدام برای بیماران مبتلا به تالاسمی و کلیوی اتفاق افتاده و بنیاد بیماری های خاص هم کمک کرده است. در مورد سایر بیماران از جمله اوتیسم نیز باید این اتفاق رخ دهد.

وی تاکید کرد که دولت خود را موظف به حمایت از این انجمن ها می‌داند. باید برای این بیماری‌ها سازمان‌های مردم نهاد تاسیس کنیم و بودجه های عمومی هم سالانه از طرف مجلس به آن‌ها تخصیص دهیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تاثیر رفع تحریم‌ها در وضعیت بهداشت و سلامت کشور نیز گفت: پاسخ این سوال را در چند روز آینده می دهم. به طور کلی تحریم یک مسأله غیر انسانی است و مشکلاتی در حوزه‌های آموزش ، پژوهش و حوزه درمان ایجاد می‌کند که نمی توان آن‌ها را کتمان کرد، برای مثال به خاطر تحریم ها خرید مجلات با گرفتاریهایی روبرو است و امکان ارسال پول برای ما در خرید مجلات بین‌المللی میسر نیست و پنج شش ماه طول می کشد تا مجلات را در اختیار داشته باشیم در حالیکه استفاده از تجربیات بین‌المللی برای کارآفرین علوم پزشکی شرط اول پیشرفت است. در حوزه مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی هم مشکل وجود دارد.

امکان ادغام دوره‌های عمومی و تخصصی برخی رشته ها

وزیر بهداشت همچنین به موضوع اصلاح نظام آموزشی به عنوان گام چهارم طرح تحول سلامت اشاره کرد و ادامه داد که در بحث آموزش نباید هیچ سلیقه پردازی صورت بگیرد. زیرا کار علمی است و باید از الگوهای بین‌المللی نهایت استفاده شود.

وی با بیان اینکه آموزش ها ما بالین محور است و دوره های آموزشی طولانی است گفت:‌ بسیاری از این افراد در مطب یا مراکز بهداشتی درمانی، ویزیت سرپایی می‌کنند و در بعضی از رشته ها خیلی فوق تخصصی شده در حالیکه بعضی از بیماری‌های بومی در آن‌ها گنجانده نشده است. همچنین طول دوره آموزشی به همراه تخصص و فوق تخصص خیلی طولانی است در حالی که می‌توان بعضی از رشته ها را مستقیما دوره عمومی و تخصصی و در بعضی از رشته های دیگر دوره تخصص و فوق تخصص را ادغام کرد. البته در این زمینه شورای عالی علوم پزشکی باید نظرش را اعلام کند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد آنچه به عنوان تحول مدنظر است ، بدون اینکه یک کار سطحی و نمایشی باشد در حوزه علوم پزشکی اتفاق بیفتد.