کد خبر: ۹۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۹۱
المانیتور:

روابط ایران و آمریکا پس از توافق هسته اي به کدام سوء خواهد رفت؟

المانیتور نوشت فرصتها برای همکاری آمریکا و ایران منتظر توافق هسته ای است به گزارش پایگاه خبری تیک ، پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله ای به قلم لورا روزن نوشت توافق هسته ای اگر امضا شود ممکن است باعث روابط بهتر بین آمریکا و ایران شود.
به گزارش پایگاه خبری تیک،این مسئول ارشد ایرانی که نخواست این اظهارات به وی نسبت داده شود در گفتگوی حاشیه ای نادری با خبرنگاران خارجی در روز دوم ژوییه در پاسخ به سؤال المانیتور گفت: «اول بگذارید این کار را تمام کنیم سپس می توانیم درباره فرصتهای دیگر صحبت کنیم».

وی افزود: «در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا می توانم بگویم صحبت کردن در این باره واقعا زود است. اما می توانم به شما بگویم اگر به توافقی درباره موضوع هسته ای دست یابیم فرصتهایی در آینده برای ایران و آمریکا وجود خواهد داشت».

این مسئول ایرانی گفت: «اما در حال حاضر، واقعا مفید نیست که از کار اصلی مان که تلاش برای حل و فصل این مسئله هسته ای است منحرف شویم. این کاری است که ما در حال انجام آن بوده ایم. ما درباره موضوعات دیگری که ممکن است مورد علاقه آمریکا و ایران باشند گفتگو نمی کنیم».

این مسئول ایرانی خوشبینی محتاطانه ای درباره چشم انداز نهایی کردن توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی در روزها یا هفته های آینده اظهار کرد.

وی گفت: «ما معتقدیم از بین بردن شکافها و انجام دادن کار امکان پذیر است. برخی موضوعات که در ابتدا (این دور از گفتگوها) وقتی کارشناسان به آنها می پرداختند دشوار بودند اکنون تقریبا حل و فصل شده اند.

این مسئول ایرانی افزود: «به نفع همه است که توافق خوبی داشته باشیم و تلاش کنیم تا آنجا که می توانیم این توافق را صادقانه اجرا کنیم. و اگر به سابقه ایران در مسیر اجرای - طرح مشترک اقدام- نگاه کنید خواهید دید که ایران رو راست بوده و با آژانس (بین المللی انرژی اتمی) همکاری کرده است. شما نمی توانید حتی یک مورد در گزارشهای آژانس پیدا کنید که ایران تعهدات خود در طرح مشترک اقدام را نقض کرده باشد».

وی گفت: «ما به آنچه درباره آن توافق خواهیم کرد متعهدیم. ما به تعهداتمان احترام خواهیم گذاشت. در این شکی نیست».

این مسئول ایرانی افزود: «ما معتقدیم که این به نفع ایران، منطقه و کل جهان است که این بحران غیر ضروری پشت سر گذاشته شود».

مهدی آهویی استاد دانشگاه تهران که اکنون در وین است سی ام ژوئن به المانیتور گفت: «غیر محتمل به نظر می رسد که همه چیز فرو بپاشد. در پایان روز فکر می کنم چیزی از این چانه زنی بیرون خواهد آمد چون فکر می کنم سطح سرمایه گذاری سیاسی که دو طرف در این مذاکرات انجام داده اند آنها را از رها کردن آن منع می کند».

وی در خصوص چشم انداز رایزنی های بیشتر آمریکا و ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای ایران گفت رهبری ایران مذاکرات توافق هسته ای را نوع آزمایش می داند.

آهویی افزود: «اگر این مذاکرات نتیجه بدهد و برای اولین بار موفقیتی (از مذاکرات آمریکا و ایران) به دست آید آنگاه کم کم آمریکا و ایران ممکن است برخی موضوعات دیگر را بررسی کنند».