کد خبر: ۹۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۳

افشای اطلاعات جدید از درون کشور مرموز


به تازگی یکی از دانشمندان کره شمالی به طور پنهانی از این کشور خارج شده و به فنلاند گریخته است. وی می‌گوید اطلاعاتی بسیار مهم از فعالیت‌های شیمیایی کره شمالی در دست دارد.
 
به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، یکی از دانشمندان سلاح‌های بیوشیمیایی کره شمالی در ماه گذشته میلادی از کره شمالی فرار کرد و قصد دارد این اطلاعات را مستقیم به پارلمان اتحادیه اروپا تحویل دهد. این مححق به همراه چندین گیگابایت اطلاعات ارزشمند از آزمایش‌های شیمیایی کره شمالی بر روی انسان به فنلاند گریخته و هنوز مشخص نیست در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

یک گروه محافظ حقوق بشر در کره شمالی در مصاحبه با خبرگزاری یون‌هاپ گفته است که این کارشناس از یک مرکز تحقیقاتی در نزدیکی مرز چین در روز شش ژوئن از طریق فیلیپین فرار کرده است. آن‌ها اضافه کردند: «ظاهرا دلیل او برای فرار این است که نسبت به پژوهشی که انجام می‌داده بدبین شده بود.» این دانشمند 47 ساله به گروه محافظ حقوق بشر گفت که حدود 15 گیگابایت اطلاعات از آزمایش‌های خطرناک انجام شده بر روی انسان در آن لابراتوار را در اختیار دارد.

در گزارش یون‌هاپ آمده است که این پژوهشگر در اواخر ماه جاری میلای تمامی اطلاعات خود را به پارلمان اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد. «گرِگ اسکارلاتوین» مدیر کمیته حقوق بشری در کره شمالی به روزنامه فینیش دیلیِ فنلاند گفت: «حرف‌های لی به نظر باورکردنی می‌رسد. ما قبلا هم داستان‌های مشابهی از انجام آزمایش بر روی انسان در اردوگاه‌های زندانیان را شنیده بودیم.» اسکارلاتوین در ادامه افزود: «می‌توان حدس زد که این اطلاعات گواهی بر انجام آزمایش‌های شیمیایی بر روی انسان توسط دولت کره شمالی باشد.» وزیر امور خارجه فنلاند نیز تاکنون ورود لی به این کشور را تایید نکرده و از هرگونه اظهار نظر در ارتباط با تحویل مدارک این شخص به پارلمان خودداری کرد.

مقامات کره شمالی رسما در اختیار داشتن سلاح‌های شیمیایی را تکذیب کرده‌اند. اما بر اساس پژوهش انجام شده توسط «موسسه کره‌ای ایالات متحده در سایس» که توسط 38north به چاپ رسید، کره شمالی بیش از 20 نوع ماده شیمیایی برای مصارف جنگی تولید می‌کند.

گرچه نمی‌توان در مورد میزان تولیدات کره شمالی آماری دقیق ارائه داد، اما تخمین زده شده که این کشور در زمان صلح حدود 4500 تن عامل شیمیایی و در حالت جنگ نیز حدود 12000 تن عامل شیمیایی تولید می‌کند. گفتنی است لی اولین فراری کره شمالی نیست که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند. پیش از او نیز یک افسر سابق نیروهای ویژه کره شمالی گفت که این کشور سلاح‌های بیوشیمیایی و شیمیایی را بر روی بزرگسالان و کودکان معلول آزمایش می‌کند.