کد خبر: ۹۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۵۹
گزارش واشنگتن پست از

اوج گیری مذاکرات هسته ای‎

در حالی که مذاکرات هسته ای به پایان خود نزدیک می شود، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در یک پیام ویدئویی گفت اگر آمریکا و شرکایش به جای تهدید و فشار، همکاری را انتخاب کنند، توافق حاصل خواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت در حالی که مذاکرات هسته ای به پایان خود نزدیک می شود، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در یک پیام ویدئویی گفت اگر آمریکا و شرکایش به جای تهدید و فشار، همکاری را انتخاب کنند، توافق حاصل خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک»، این روزنامه امریکایی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم کارول مورلو و کارن دیانگ نوشت ظریف در حالی این پیام ویدئویی را منتشر کرد که مذاکرات هسته ای که هدف آن محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی است به اوج خود رسیده است.

 ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در وین دو بار دیدار کردند و در نظر دارند برای حصول توافق تا ضرب الاجل روز سه شنبه به تلاش های خود ادامه دهند.

قرار است وزرای امور خارجه دیگر کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک یعنی انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان روز یکشنبه برای اتخاذ تصمیمات نهایی در مورد این توافق به وین بازگردند.

یک مقام بلند پایه در وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: «پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم هیچ تردیدی در این زمینه نیست. اما هنوز مسائل بزرگ حل نشده ای باقی است.»

وی افزود اگر مذاکره کنندگان بتوانند به این توافق برسند که اصول اصلی بیانیه لوزان را دنبال کنند، توافق حاصل خواهد شد اما اگر تصمیمات درستی اتخاذ نشود، آمریکا ترجیح می دهد از مذاکرات عقب نشینی کند.

در نشانه دیگری از شدت گرفتن مذاکرات، ایران روز جمعه محمد نهاویندیان، رئیس دفتر حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور را که یک اقتصاد دان برجسته است برای ملحق شدن به تیم مذاکره کننده خود به وین فرستاد.

حضور وی نشان می دهد که مذاکرات بار دیگر بر تحریم ها متمرکز شده است.

 موضوع مذاکرات اکنون برای حل اختلافات در مورد زمان لغو تحریم های ایران دور می زند. تهران خواستار لغو فوری تحریم ها است در حالی که آمریکا می گوید تا زمانی که تعهد ایران به اجرای همه شروط توافق تایید نشود، تحریم ها باقی خواهند ماند.