کد خبر: ۹۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۸

گاردین: توافق هسته ای موجب همکاری ایران و غرب علیه افراط گرایی می شود

  روزنامه گاردین روز شنبه در گزارشی با اشاره به پیام ویدئویی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: حصول توافق هسته ای سبب می شود که غرب و ایران بتوانند بر سر چالش مشترک افراط گرایی با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، گاردین نوشت: این پیام ویدئویی که از سوی محمد جواد ظریف، پنجشنبه در بالکن 'پله کوبورگ' در وین، محل مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک ضبط شده، می گوید: برخی لجوجانه معتقدند که فشار اقتصادی و نظامی به تسلیم می انجامد. آنها فکر می کنند که می توانند کماکان به هزینه جان و مال دیگران، خیال پردازی های موهوم خود را دنبال کنند.

گاردین به نقل از وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: 'با این حال من امیدوار هستم؛ چراکه نشانه های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می کنم. احساس می کنم که طرف های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل های پایدار نمی انجامد، بلکه تنش ها و دشمنی ها را افزایش می دهد.'

این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه 'ظریف پیام آور مساله ای مهم از سوی تهران درخصوص پیوستن ایران به مقابله مشترک علیه افراط گرایی است'، نوشت: وزیر خارجه ایران می گوید ما آماده دستیابی به یک توافق خوب و متوازن و گشودن افق های جدیدی برای برخورد با چالش های مهم و مشترک هستیم؛ امروز تهدید مشترک ما رشد سریع افراط گرایی خشن و وحشیگرانه است. تهدیدی که «ما» با آن رو به رو هستیم در قالب مردانی نقاب دار نمود یافته است که مهد تمدن را هدف گرفته اند. برای مقابله با این چالش ها، ضرورت یافتن راهکار های تازه ای به شدت نیاز است.

گاردین نوشت: ظریف، این پیام را در حساس ترین لحظات مذاکرات در وین منتشر کرد که انتظار می رود توافقی جامع و پایدار بر سر برنامه هسته ای ایران قابل دستیابی باشد.

گاردین همچنین افزود: پنجشنبه گذشته، یک مقام ارشد ایرانی به خبرنگاران گفت که من می توانم به شما بگویم که اگر توافق هسته ای حاصل شود در آن صورت فرصت هایی پیش روی آمریکا و ایران خواهد بود.

این روزنامه انگلیسی به نقل از 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: تیم مذاکره کننده ما هر روز به شدت کار می کنند و با پشتکاری فراوان تلاش می کنند تا دستاورد حداکثری داشته باشند؛ من فکر می کنم که این عادلانه است که بگوییم طرفین به شدت و به گونه ای هدفمند و با اعتقاد به حصول پیشرفت تلاش می کنند، و ما در حال پیشرفت هستیم.

این روزنامه انگلیسی به نقل از وی افزود: ما کارهای زیادی را در پیش داریم و مشکلات زیاد است، اما تمام افراد در این جریان به صورت جدی تلاش شان را می کنند و متوجه فشار زمانی که ما در آن بسر می بریم هستند. بنابراین ما به ادامه کارهایمان، امشب، فردا و روز یکشنبه ادامه خواهیم داد، و مطمئنا می خواهیم که تلاش کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

گاردین افزود: در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی، پس از انتشار پیام ویدیویی آقای ظریف، در گفت وگو با خبرنگاران، وضعیت مذاکرات را 'در پایان راه' توصیف کرد، اما افزود که مذاکره کنندگان به صورت خاص به مساله هسته ای متمرکز شده اند و نه بررسی احتمال همکاری های آینده.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، انتظار می رود که سایر وزرای خارجه، اعم از 'فیلیپ هاموند' وزیر خارجه انگلیس و 'لوران فابیوس' وزیر خارجه فرانسه نیز روز یکشنبه به جمع مذاکره کنندگان بپیوندند. این در حالی است که مذاکرات هم اینک به دست محمد جواد ظریف و جان کری رهبری می شود.

گاردین نوشت: ایران و شش قدرت جهانی، به رهبری آمریکا تا پایان سه شنبه به خودشان فرصت دادند تا به یک توافق با ایران دست یابند؛ پس از آن ممکن است آنها با چالش بیشتری از سوی جمهوری خواهان که اکثریت کنگره را در دست دارند و نسبت به توافق هسته ای با ایران دیدگاه خصمانه ای دارند، مواجه شوند.
*ایرنا