کد خبر: ۹۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۵

هشدار سازمان‌ جهانی هواشناسی درباره موج گرما

 سازمان جهانی هواشناسی (دبلیو.ام.او) و سازمان جهانی بهداشت (دبلیو.اچ.او) به طور مشترک، راهنمای جدید سیستم های هشدار بهداشت گرما را صادر کردند تا خطرات بهداشتی موج های گرما را گوشزد کنند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی هواشناسی، موج های گرما به دلیل تغییر آب و هوا، بیشتر از گذشته و با شدت بیشتری اتفاق می افتند.

مکس دایلی مدیر بخش آب و هوا و شاخه سازگاری سازمان جهانی هواشناسی و ماریا نیرا مدیر بخش بهداشت عمومی، محیطی و شاخص های بهداشت اجتماعی سازمان بهداشت جهانی، گفتند: موج های گرما، خطرات طبیعی مضری هستند که مقابله با آنها مستلزم توجه بیشتر مسوولان و مردم است.

آنها اظهار داشتند: موج های گرما همچنین، دیگر خطرات مانند طوفان های گرمسیری یا سیل های غیرمنتظره را به همراه دارند که پیامد آنها می تواند بسیار شدید باشد.

براساس پانل بین دولتی تغییر آب و هوا، در 50 سال گذشته، تعداد روزها و شبهای بسیار گرم افزایش یافته و به دفعات بیشتری موج های گرما اتفاق افتاده است. در قرن حاضر احتمالا شدت این موج ها در اغلب مناطق جهان افزایش می یابد.

موج های گرما علاوه بر اینکه روی بهداشت اثر می گذارند، فشار بیشتری نیز بر زیرساخت ها از قبیل برق، آب و حمل و نقل می گذارند.

در هفته های اخیر، دو کشور هند و پاکستان بشدت از موج های کشنده گرما آسیب دیدند و صدها نفر از مردم در این کشورها جان خود را از دست دادند.

همچنین در اروپا موج های گرما در تابستان سال 2003 نیمکره شمالی، عامل مرگ ده ها هزار نفر از مردم بودند.

خبر خوب این است که خطرات بهداشتی امواج گرما می تواند از طریق سیستم های هشدار
دهنده جدید کاهش یابد.

شماری از کشورها در سراسر جهان، این سیستم های هشداردهنده جدید را با موفقیت بسط و گسترش داده اند که این کار مستلزم همکاری سازمان های هواشناسی و بهداشت است.

نشریه موج های گرما و بهداشت سازمان های جهانی هواشناسی و بهداشت با عنوان راهنمای توسعه و گسترش سیستم های هشدار دهنده، قصد دارد این سیستم را در سراسر جهان توسعه و گسترش دهد.