کد خبر: ۹۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۷۸
آخرین اخبار از مذاکرات اتمی‎

توافق ایران و ۱+۵ در مورد سایت های اراک و فردو‎

خبرگزاری ایتارتاس از وین گزارش داد که یک منبع دیپلماتیک در یکی از هیئت های غربی مذاکره کننده با ایران روز یکشنبه در مصاحبه با ایتارتاس گفت ایران و شش قدرت جهان درمورد حل مسائل مرتبط با رئاکتور اراک و تاسیسات هسته ای فردو به توافق رسیده اند
خبرگزاری ایتارتاس از وین گزارش داد که یک منبع دیپلماتیک در یکی از هیئت های غربی مذاکره کننده با ایران روز یکشنبه در مصاحبه با ایتارتاس گفت ایران و شش قدرت جهان درمورد حل مسائل مرتبط با رئاکتور اراک و تاسیسات هسته ای فردو به توافق رسیده اند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک»، وی افزود :« ما به راه حل هایی دست یافته ایم و اکنون تلاش برای توافق درباره جزئیات ادامه دارد اما دو طرف رسما باید توافق خود را اعلام کنند. »

از سوی دیگر شبکه سعودی العربیه گزارش داد: برای ابراز خوش بینی درباره امکان امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در مذاکرات وین، باید محتاط بود.

خبرنگار العربیه در وین گفت: تجربه های گذشته در مذاکرات هسته ای درباره پرونده هسته ای ایران مستلزم آن است که محتاطانه عمل کنیم. هر چند که در بعضی از رسانه ها خبرهایی درباره پیشرفت جدی در مذاکرات سخن گفته می شود.

 یک منبع دیپلماتیک آمریکایی تاکید کرد سخن گفتن درباره دستیابی به توافق هنوز زود است. بگفته وی بعضی از گره ها درباره مسایل مورد اختلاف باز شد، اما مسایل باقی مانده با بازگشت دیگر وزرای امور خارجه بررسی خواهد شد.

خبرنگار العربیه افزود: وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه امروز به وین خواهند آمد. بعضی از منابع از پیشرفت هایی در توافق درباره دو مسئله مورد اختلاف مربوط به مازاد اورانیوم غنی سازی شده در ایران و اعمال خودکار تحریمها علیه این کشور در صورت پایبند نبودن تهران به توافقنامه نهایی خبر دادند.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این سخنانی درباره توافق برای لغو سه مرحله ای تحریمها علیه ایران در فواصل زمانی کوتاه مطرح شده بود، اما به نظر می رسد اختلاف بر سر سازوکار لغو تحریمها همچنان ادامه دارد.

دیگر مسئله حل نشده مربوط به بازرسی از تاسیسات غیرهسته ای است. غربیها می گویند بازرسی از این تاسیسات مشمول بندهای پیمان منع اشاعه هسته ای است، اما ایران تاکید دارد این پیمان شامل مراکز غیرهسته ای نیست. غربیها می گویند اگر در مراکز نظامی هم مواد هسته ای نگهداری شود، مشمول این پیمان می شود.