کد خبر: ۹۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۴

انهدام ۱۲۹ شبکه قاچاق کالا در کشور


رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی از انهدام ۱۲۹ باند قاچاق کالا در سه ماه نخست امسال در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار سرتیپ محمدرضا مقیمی در نشست خبری گفت: در بازدید از استان های مرزی و جنوبی مشخص شد در زمینه مبارزه با قاچاق کالا برخوردهای خوبی شده است.

وی افزود: در سه ماه نخست امسال باندهای متلاشی شده و دستگیری متهمان مرد دو درصد افزایش یافته است در حالی که دستگیری متهمان زن دو درصد کاهش را نشان می دهد.

سردار مقیمی گفت: مجموع پرونده های مکشوفه در این مدت شش درصد افزایش یافته است در حالی که ارزش ریالی آن  11 درصد رشد دارد.

وی افزود: پرونده های بالای 100 میلیون تومان در سه ماه نخست امسال هشت درصد افزایش یافته است.  

سردار مقیمی با اشاره به راهبرد نیروی انتظامی در سال 94 در زمینه مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: تقویت و گسترش فعالیت های اطلاعاتی ، مبارزه قاطع با قاچاق اقلام ممنوعه، ضد فرهنگی و منابع طبیعی، مبارزه جدی با مظاهر علنی قاچاق در نقاط آلوده و استان های مرزی، همکاری و همگرایی با سازمان های مرتبط و تقویت و تجهیز واحدهای اجرایی مبارزه با قاچاق کالا از جمله این راهبردها است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اقدامات انجام شده در سال 93 درحوزه مبارزه با قاچاق افزود: 14 طرح عملیاتی در سراسر کشور انجام و پرونده های خوبی کشف شد.

سردار مقیمی همچنین از برگزاری نشست های تخصصی در محله های جرم خیز و انجام پنج مرحله طرح کنترل مجرمان سابقه‌دار خبر داد.

وی گفت: در سال 93  اتاق فکر با محوریت وسایل آرایشی و دخانی برگزار و طرح کنترل مصرف کنندگان عمده سوخت در مرزهای جنوبی و جلسات مختلف با صنوف و اتحادیه ها برای همکاری و مقابله با قاچاق کالا انجام شد.

سردار مقیمی افزود: کل پرونده های مکشوفه پارسال یک درصد کاهش یافت اما افزایش ریالی کشفیات به میزان 31 درصد رسید.

وی گفت: ارزش ریالی کشفیات قاچاق سال 93 حدود 17 میلیارد ریال و در سه ماه امسال نیز این رقم به بیش از چهار هزار و 800 میلیارد ریال رسیده است.  

سردار مقیمی بالاترین رقم قاچاق را اقلام ممنوعه و منابع طبیعی به ویژه سوخت دانست و افزود: قاچاق سوخت فقط خروج سوخت نیست و اکنون میزان قاچاق سوخت عمده به صفر رسیده به گونه ای که در استان های مرزی انبوه قاچاق سوخت با لوله کشی به اعماق دریا وجود ندارد.

وی گفت: درسه ماه نخست امسال میزان وقوع سرقت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد کاهش یافته است.  

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: میزان سرقت های خرد، سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو در سه ماه نخست سال جاری 17 درصد و موتورسیکلت 13 درصد کاهش یافته است.

80 درصد سرقت خودرو مربوط به دو خودروی تولید داخل است

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: دو برند از خودروهای ساخت داخل، 80 درصد سرقت خودرو را به خود اختصاص داده است.

سردار سرتیپ محمدرضا مقیمی در نشست خبری افزود: این سرقت ها  مربوط به تاریخ تولید این دو خودرو از سال های 86 و قبل آن است.

وی گفت: خودروسازان در سال های اخیر قدم های خوبی را در زمینه ارتقاء سیستم های امنیت خودروهای تولید داخل برداشته اند اما پلیس در این زمینه انتظار بیشتری دارد .

سردار مقیمی افزود: انتظار ما این است که ضریب امنیتی خودروها بالا رود که در این زمینه تجهیز خودرو به سوئیچ امولایزر تأثیرگذار است.

وی در باره مدت زمان کشف خودروهای سرقتی گفت: یک سوم خودروهای سرقتی در کمتر از 24 ساعت کشف می‌شوند.

رئیس پلس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه در سال 92 شیب تند افزایش سرقت را در کشور تجربه کردیم افزود: این موضوع منجر به تشکیل قرارگاه مبارزه با سرقت شد.

وی گفت: در سال 93 عمده وقوع سرقت‌ها در 14 استان بود که با ایجاد قرارگاه سرقت توانستیم جلوی سریع رشد سرقت را در این سال بگیریم.

سردار مقیمی افزود: در سال 93 در مقایسه با سال 91 نه تنها رشد سرقت مهار شد بلکه یک درصد وقوع سرقت را نیز کاهش دادیم.

وی به هدفگذاری امسال پلیس آگاهی اشاره کرد و گفت: قرار است وقوع سرقت 5 تا 10 درصد کاهش یابد. سردار مقیمی به کاهش 10 درصدی وقوع سرقت در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: توانستیم شیب سرقت را کاملا کاهش دهیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: سرقت خودرو که ما آن را سرقت مادر می‌نامیم در سه ماه اول نزدیک به 14 درصد کاهش یافت.

سردار مقیمی افزود: نتایج حاصله در سه ماهه اول سال حاکی از آن است که 10 درصد وقوع سرقت در مقایسه با  سال گذشته کاهش داشته که این شامل وقوعات مختلف سرقت بوده است.

وی درباره سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو نیز گفت: عمده سرقت ها در این زمینه نیز 17 درصد کاهش داشته وسرقت خودرو و موتورسیکلت را نیز توانسته‌‌ایم به میزان 13 درصد در سه ماهه اول امسال کاهش دهیم.

سردار مقیمی مقابله با سرقت وسایل نقلیه را از اولویت‌های پلیس آگاهی برشمرد و افزود: در سرقت منزل نیز توفیقات خوبی نداشته‌ایم گرچه 4 تا 5 درصد کاهش داشته‌ایم و توانستیم جلوی شیب تند را بگیریم اما وقوع سرقت منزل کاهش چشمگیری نداشته است.

وی به کاهش سرقت از منزل در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: نزدیک به 8 درصد سرقت منزل کاهش داشته است و 23 درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم.

سردار مقیمی افزود: در سه ماه نخست امسال 73 درصد وقوع سرقت داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه کشف وقوع سرقت 5 درصد افزایش نشان می دهد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا عملکرد پلیس آگاهی در زمینه سرقت محموله‌ها را موفق ندانست و گفت: در سه ماهه آینده اولویت برخورد با سرقت خودروها با بار را در اولویت‌ پلیس قرار داده‌ایم.

سردار مقیمی سرقت مسلحانه را به صورت ویژه در دسته جرایم جنایی عنوان کرد و افزود: قصد داریم صد در صد وقوعات را در این زمینه کشف کنیم که در سه ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته کشفیات سرقت های مسلحانه 13 درصد افزایش یافت.

وی گفت: در سرقت مسلحانه، پلیس بانک‌های اطلاعاتی خود را تکمیل ، باندهای بالفعل و بالقوه را شناسایی کرده و با توجه به شیوه و شگرد آنها اتفاقات را رصد می‌کند.

سردار مقیمی به آمار سه ماه نخست امسال در 14 استان مورد هدف اشاره کرد و افزود: از نظر درصدی کشفیات 14 استان هدف برابر با استان‌های غیر هدف شده و ما 10 درصد کشفیات در 14 استان و همچنین 10 درصد در مابقی استان‌ها داشته‌ایم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه 86 درصد کشفیات خودرو در کمتر از یک ماه انجام می‌شود گفت: تقریباً 33 درصد خودروهای سرقتی در کمتر از 24 ساعت کشف می‌شود و 50 درصد خودروها بین 2 تا 15 روز کشف می‌شود.