کد خبر: ۹۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۳

ايده اوليه آيفون از کجا آمد؟

  يکي از مديران سابق اپل و همکار و شريک استيو جابز با نام «جان اسکولي» در مصاحبه اخير خود با نشريه «تک کرانچ» به موضوعات جالب توجهي اشاره کرده ‌که يکي از آنها، مربوط به ايده ساخت آيفون مي‌شود.

آيفون، يکي از بهترين هوشمند‌هاي حال حاضر دنيا توانسته است، سود سرشاري ‌براي اپل رقم بزند، تا جايي که اکنون به عنوان سود آور‌ترين محصول اپل شناخته مي‌شود؛ هرچند هم‌اکنون داستان رونمايي از اين هوشمند در سال 2007 ‌به يکي از داستان‌هاي مشهور بدل شده است، ‌دانستن اين نکته که ايده اوليه ساخت آن از کجا به ذهن استيو جابز رسيده نيز در نوع خود جالب توجه است.

يکي از مديران سابق اپل و همکار و شريک استيو جابز با نام «جان اسکولي» در مصاحبه اخير خود با نشريه «تک کرانچ» به موضوعات جالب توجهي اشاره کرده ‌که يکي از آنها، مربوط به ايده ساخت آيفون مي‌شود. وي مي‌گويد ‌در سال 1984 جابز در حال روياپردازي در خصوص دستگاهي به نام Mac Phone بوده است.

در واقع Mac Phone يک دستگاه از نوع دسکتاپ بوده ‌که دقيقا مشابه يک گوشي تلفن عمل ميکرده، ولي نسخه‌اي از نرم افزار Mac ‌روي آن نصب بوده است.

اسکولي در اين باره مي‌گويد، وي بعد از کمک به توسعه و ساخت پلتفرم نيوتن براي اپل، به خوبي درک کرده بود که دنياي بعدي دنياي موبايل است، اما استيو جابز در‌باره آنچه ‌Mac Phone بايد به نظر آيد، ديدگاه پيشرو داشته است؛ بنا‌بر‌اين، ‌از اسکولي مي‌خواهد تا طرحي براي اين موضوع ارائه کند.

اسکولي مي‌گويد: او (جابز) يک طراح نبود ولي خيال پردازي خوبي داشت؛ اما نمي‌توانست تخيلات خود را طراحي کند، ولي من در اين کار توانا بودم، چون در رشته طراحي تحصيل کرده بودم. در نتيجه جابز تخيل خود را براي من تشريح کرد و من آن را طراحي نمودم.

کار طراحي شروع شد و استيو جابز در هر نمونه به اسکولي مي‌گفت، از چه چيز طرح راضي است و از کدام قسمت ناراضي و به همين ترتيب، اسکولي طرح را مطابق نيازهاي جابز به پيش مي‌برد. گاهي صفحه نمايش بايد بزرگ‌تر ‌و گاهي کل طرح از ابتدا ريخته مي‌شد.

اما سرنوشت Mac Phone اين بود که هيچ گاه توليد ‌و از حد طرح خارج نشد؛ اما ايده اوليه آن سنگ بنايي شد، براي يکي از مهم ترين محصولات اپل در چندين سال بعد. اسکولي در اين باره مي‌گويد: متأسفانه Mac Phone به اندازه آيفون خوب نبود.

«پير کروو» که مهندس طراح است بر اساس آنچه اسکولي تشريح کرده، رندري از ايده اوليه Mac Phone به دست داده ‌که به شکلي خارق العاده شبيه به آيفون است، اگر در سال 1984 توليد مي‌شد.

اسکولي در اين باب بر اين باور است: بهترين تعريف از يک نابغه کسي است که پيش از همه ما 20 سال آينده را به خوبي ديده و پيش بيني کند.