کد خبر: ۹۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۳

جان کری: هیچ گاه نزدیک تر از الان به توافق نزدیک نبوده ایم / قرار نیست در رسانه ها مذاکره کنیم

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری که در وین برگزار شد گفت : امید داریم توافقی خوب و منصفانه به دست آید ولی هنوز به چنین مرحله ای نرسیده ایم و مسائلی دشوار پیش رو داریم.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری که در وین برگزار شد گفت : امید داریم توافقی خوب و منصفانه به دست آید ولی هنوز به چنین مرحله ای نرسیده ایم و مسائلی دشوار پیش رو داریم.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک»، کری گفت : از شکیبایی همه شما تشکر می کنم؛ می دانم که ساعات زیادی را در اینجا در انتظار بودید. می خواهم با توجه به گمانه زنی های زیادی که صورت می گیرد، در خصوص روند مذاکرات توضیحاتی بدهم. می خواهم اطمینان یابم که (این گمانه زنی ها) بر اساس برخی واقعیات باشد.

وی گفت امروز عصر، همکاران من (در پنج بعلاوه یک) به وین باز می گردند و اکنون زمان آن است که ببینیم آیا می توانیم به توافقی دست یابیم یا نه.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت : در واقع، مذاکرات سالهاست که جریان دارد و در چند روز گذشته در واقع، پیشرفتی واقعی به دست آورده ایم.

کری گفت : با این حال، می خواهم برای همه به روشنی این را بگویم که در برخی از دشوار ترین موضوعات، هنوز آنجایی که بایست باشیم، نیستیم. حقیقت این است که هر چند کاملا با ظریف، وزیر امور خارجه ایران موافق هستم که ما تا کنون هرگز به این اندازه (به توافق) نزدیک نبوده ایم ولی ممکن است در هر لحظه ای، این توافق به یکی از دو راه (توافق یا عدم توافق) کشیده شود.

وی افزود : در صورتی که انتخاب های سخت در روزهای آینده صورت گیرد و این انتخاب ها با سرعت باشد، می توانیم این هفته به توافق برسیم. ولی در صورتی که این انتخاب ها صورت نگیرد، اینگونه نخواهد بود. از این رو، تیم های ما در ساعات و روزهای آینده خیلی جدی مشغول کار می شوند تا جایی که می توانیم، سخت تلاش می کنیم تا به پیش برویم. ما در برابر رسانه ها مذاکره نمی کنیم بلکه این مذاکرات خصوصی و بدون سر و صداست و زمانی که موعد مناسب برسد، همه ما حرف هایی برای گفتن خواهیم داشت.

وی درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ممکن است این گفتگوها بعد از روز سه شنبه نیز ادامه داشته باشد یا نه گفت : در حال حاضر، تلاش ما این است که در مدت زمانی که تعیین کرده ایم، این کار را تمام کنیم. هدف ما این است که همه تلاش خود را برای این منظور به کار بگیریم.

کری گفت اگر به توافق نرسیم، اگر این درک باشد که تمایلی برای پیش رفتن در مواردی که رئیس جمهور اوباما همواره گفته است وجود نداشته باشد، ما آماده ایم میز گفتگوها را ترک کنیم . این چیزی نیست که کسی خواستارش باشد، ما خواستار توافق هستیم ولی از زمانی که مذاکرات شروع شد گفته ام که ما خواستار توافق خوب هستیم، فقط توافق خوب و قرار نیست برای رسیدن به توافق، حاشیه ها را بزنیم.

 این چیزی است که جهانیان آن را تحلیل می کنند، کارشناسان در همه جا به آن نگاه می کنند و بسیاری در کشورهای عضو پیمان منع اشاعه و کارشناسان هسته ای به این توافق نگاه خواهند کرد و هیچکدام از ما نیز نمی خواهیم بر روی چیزی توافق کنیم که نتواند از این بررسی ها موفق بیرون بیاید.

کری افزود : مهم تر از همه، رئیس جمهور اوباما به روشنی گفته است که بایست همه چهار مسیر منتهی به احتمال (ساخت) بمب را مسدود کنیم. همتایان ایرانی ما نیز به شدت مشغول هستند. آنها زمان زیادی را صرف کرده اند. همه مذاکراتی سخت را دنبال می کنیم و این باعث سختی کار می شود.

با این حال، امید ما این است که بتوانیم به توافق برسیم، توافقی که منصفانه باشد، کار را تمام کند و دستانمان را بالا بگیریم و به جهانیان نشان بدهیم که این کشورها گرد هم آمدند و این کار را شدنی کردند. با این حال، هنوز در این مرحله نیستیم، من روی این مساله تاکید دارم، هنوز مسائلی سخت را پیش روی داریم.