کد خبر: ۹۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۲

بی‌قراری برای گرانی لبنیات


هنوز چند روز از اطلاعیه دفتر معاون اجرایی رییس‌جمهور درباره تصمیم‌گیری در خصوص قیمت لبنیات بعد از ماه رمضان نگذشته که افزایش قیمت صنایع لبنی بالاتر از نرخ مصوب ۱۰ درصدی آغاز شد.

بعد از اعلام رسمی افزایش 10 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی توسط وزیر صنعت و اتحادیه لبنیات، حواشی زیادی در بازار مصرف و میان صنایع لبنی (‌تولید‌کنندگان) ایجاد شد.

به گزارش جهان صنعت، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت اعلام کرد که افزایش قیمت شیر کار دولت نبوده و ستاد تنظیم بازار این کار را انجام داده است و برای برگشتن قیمت این محصول اقدام می‌کند.
همچنین دفتر معاون اجرایی رییس‌جمهور اطلاعیه داد‌ ادعای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش قیمت پنیر، شیر و ماست در دولت و آنچه در این زمینه به نقل از محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس‌جمهور در برخی از رسانه‌ها منعکس شده کذب محض است و تاکنون بررسی نرخ محصولات لبنی در هیچ یک از جلسات هیات دولت مطرح نشده است. درخواست خرید شیر خام با قیمت 1440 تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با نرخ محصولات لبنی دارد در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح و اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.‌

این تصمیم همراه شد با اعلام صنایع لبنی درباره اینکه در صورت ابلاغ نرخ‌های جدید ستاد تنظیم بازار به کارخانه ها نیز اقدامی برای افزایش قیمت نخواهند کرد، ولی هنوز چند روزی از این حرف‌ها نگذشته بود که ظاهرا بدعهدی برخی صنایع لبنی حتی قبل از تصمیم ستاد تنظیم بازار آغاز شده بود.

تخطی از سقف 10 درصدی

در یک هفته گذشته تعدادی از برندهای صنایع لبنی در حالی که هیچ گونه افزایش قیمتی در مورد خرید شیرخام اعمال نشده برخی محصولاتشان از قبیل شیر کم چرب را 200 تومان گران‌ کرده‌اند.
در یک سال گذشته شیرخام به طور متوسط با قیمت 1250 تومان از تولیدکنندگان خریداری شده و این موضوع به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید بارها زمینه نارضایتی دامداران را فراهم کرده است.

براساس تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار صنایع لبنی تنها اجازه افزایش 10 درصدی قیمت محصولات خود را دارند اما افزایش قیمت جدید اعمال شده بیشتر از سقف مجاز است به طوری که شیر کم چرب یک لیتری که قبل از مجوز گرانی 2500 تومان به فروش می‌رسید با اعمال گرانی 10 درصدی باید 2750 تومان به فروش می‌رسید در حالی که قیمت این محصول به 2800 افزایش یافته است.

افزایش قیمت خزنده فرآورده‌های لبنی و سایر کالاهای پر مصرف، یکی از شگرد‌هایی است که برخی صنایع لبنی برای بالا بردن قیمت خود بر گزیده‌اند تا مصرف‌کننده به تدریج خود را با افزایش قیمت‌ها وقف دهد به طوری که در سال گذشته نیز صنایع لبنی، مجوز افزایش 15 درصدی لبنیات را به یکباره اعمال نکردند اما این مرتبه ظاهرا ماجرا متفاوت است.

قیمت سلیقه‌ای

در حالی که هنوز ستاد تنظیم بازار هیچ مجوزی را برای افزایش قیمت نداده است بنابراین اقدام خودسرانه حتی تعداد محدود از برندها تخلف است.

در این رابطه رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: اگر تخلفی از سوی صنایع لبنی صورت گیرد، مصرف‌کننده مطابق قانون می‌تواند واحد متخلف را به سازمان بازرسی و نظارت به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات معرفی کند.

وی افزود: بنابراین مصرف‌کننده می‌‌تواند هر شرکت و برند متخلف را طی نامه‌ای به همراه نمونه کالا به سازمان بازرسی معرفی و موضوع را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کند.

دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار داشت: تولید شیر غنی‌ شده‌ با امگا 3 یا ویتامین‌های مختلف هزینه‌بر است بنابراین نمی‌توان برای این محصولات قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را در نظر گرفت.

دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: نمی‌توان برخی محصولات را براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری کرد زیرا این مصوبه برای برخی محصولات قیمت تعیین می‌کند در حالی که انواع و اقسام پنیر و حتی محصولات دیگر توسط برندهای مختلف تولید می‌شود که دارای هزینه تمام شده مختلفی هستند.باکری اظهار داشت: انجمن در مورد قیمت‌گذاری صنایع لبنی وظیفه‌ای برعهده ندارد و این انجمن وظیفه نظارت بر قیمت‌های محصولات لبنی را بر عهده ندارد.

کاهش بیشتر سرانه مصرف

در حالی که میزان مصرف سرانه شیر در کشور کمتر از 90 کیلوگرم است، گفته می‌شود که میزان مصرف سرانه شیر در کشورهای توسعه یافته بیش از 300 کیلوگرم و در برخی کشورها مانند هلند، نروژ، سوئد، دانمارک و نیوزیلند بیش از 500 کیلوگرم است.

برای حفظ و ارتقای سلامت، بدن هر انسان نیز به حدود 270 کیلوگرم شیر در سال نیاز دارد. همچنین میانگین مصرف شیر و لبنیات در جهان سالانه 160 کیلوگرم برای هر فرد است که این میزان در کشور ما طبق آمار وزارت بهداشت به حدود 70 کیلوگرم می‌رسد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی 85 کیلوگرم است که هر دوی این آمار با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.‌

سالانه حدود 5//8 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود و سال‌هاست که برای افزایش سرانه مصرف شیر به ‌متوسط جهانی یعنی 160 کیلوگرم در کشور تلاش می‌شود، اما به دلایل مختلف که شاید یکی از آن عوامل قدرت پایین خرید مردم باشد، دولتمردان هنوز نتوانسته‌اند به این هدف مهم نائل شوند.

این عدم موفقیت در افزایش سرانه مصرف شیر در حالی اتفاق می‌افتد که کشور با یک معضل اساسی به نام پوکی استخوان مواجه است و بخش قابل ملاحظه‌ای از بروز این بیماری به سرانه مصرف شیر در کشور برمی‌گردد.