کد خبر: ۹۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۶

بهانه جديد آمريکا براي تحويل ندادن اف 16 به عراق

  آمريکايي ها که هر بار به بهانه اي از تحويل دادن جنگنده هاي اف ۱۶ خريداري شده از سوي عراق به اين کشور خودداري مي‌کنند باز هم بهانه ديگري را مطرح کرده‌اند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir) به نقل از پايگاه عراقي رووداو، حيدر المولي نماينده وابسته به ائتلاف همپيماني ملي اعلام کرد: آمريکا بايد به حاکميت عراق و دولت منتخب آن احترام بگذارد و به توافقنامه تسليحاتي امضا شده احترام بگذارد و در تجهيز ارتش عراق به سلاح و تحويل جنگنده‌هاي اف16 در موعد مقرر خلف وعده نکند.

وي افزود: پس از به شکست کشاندن توافق تحويل جنگنده‌ها از طريق تعويق و نيز سقوط جنگنده عراقي و کشته شدن خلبان آن، واشنگتن براي دولت عراق شرط تعيين کرده است که پايگاه هاي اين جنگنده ها در خارج از عراق باشد وگرنه آنها را تحويل نمي دهد.

المولي تاکيد کرد: اين شرط آمريکا همزمان با نزديک شدن زمان تحويل جنگنده هاي اف16 است.هدف از اين شروط، به تعويق انداختن تحويل اين جنگنده ها به نيروهاي مسلح و مردمي است که جنگ سختي عليه داعش و تروريست ها دارند.

اين درحالي است که ابراهيم الجعفري وزير خارجه عراق در ديدار با استورات جونز بر ضرورت پايبندي آمريکا به توافقنامه هاي امضا شده ميان دو کشور تاکيد کرده بود.
در شرايطي که منابع آگاه از نزديک شدن موعد تحويل سه جنگنده از مجموع 36 جنگنده اف16 خريداري شده از سوي عراق خبر مي دهند، اخباري درباره اينکه اين جنگنده ها بايد از پايگاه هاي اردن پرواز و بر زمين بنشينند مخابره شده است.

در سپتامبر سال 2011 عراق قراردادي با واشنگتن براي خريد 36 جنگنده اف16 امضا کرد و قسط اول خريد 18 جنگنده از اين تعداد پرداخت شد و وزارت دفاع عراق در سوم جولاي 2012 از تمايل دولت عراق براي افزايش اين تعداد در آينده نزديک براي حمايت از حريم هوايي کشورش خبر داد. جنگنده هاي اف 16 را شرکت لاکهيد آمريکا توليد مي کند و به بيست کشور صادرات دارد و از جنگنده هاي پرکاربرد محسوب مي شوند. در سپتامبر سال 2011 عراق قراردادي با واشنگتن براي خريد 36 جنگنده اف16 امضا کرد و قسط اول خريد 18 جنگنده از اين تعداد پرداخت شد و وزارت دفاع عراق در سوم جولاي 2012 از تمايل دولت عراق براي افزايش اين تعداد در آينده نزديک براي حمايت از حريم هوايي کشورش خبر داد.

در نهم ژوئن سال جاري ميلادي عراقي ها اعلام کردند که يکي از جنگنده ها را بزودي تحويل خواهند گرفت و اين موجي از خرسندي را به وجود آورد اما در ساعت هشت شب روز چهارشنبه 24 ژوئن 2015 خبر سقوط جنگنده عراقي در ايالت آرويزونا مخابره شد و طي آن سرتيپ خلبان محمد صديق ملقب به ابو يحي به عنوان فرمانده اسکادران اف 16 و متولد سال 1970 کشته شد.وي دانش آموخته دانشکده هوايي در سال 1990 بود که به سبب لياقت و کارداني اش از سوي نيروي هوايي براي دوره آموزشي جنگنده هاي اف16 در آمريکا انتخاب شده بود.
*تسنيم