کد خبر: ۹۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۰

الاخبار: تفاهم‌نامه 20 صفحه‌اي با 5 پيوست تنظيم شده است

  روزنامه «الاخبار» در گزارشي از مذاکرات هسته‌اي ميان ايران و گروه 5+1 نوشت پس از سخنان روز جمعه وزير امور خارجه و سخنان روز شنبه معاون وزير امورخارجه ايران، فضايي از خوش‌بيني ميان طرف‌هاي مذاکره به‌وجود آمده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه‌ «الاخبار» در گزارشي از مذاکرات هسته‌اي نوشت: پس از گذشت يک ماه مذاکرات سخت، ايران و قدرت‌هاي جهاني اکنون وارد مرحله حساسي از مذاکرات هسته‌اي شده‌اند و اميدوارند که بتوانند به توافقي تاريخي دست يابند.

براساس اين گزارش، «الاخبار» مي‌نويسد: در حالي‌که فردا (سه‌شنبه) را روز پاياني مذاکرات هسته‌اي تمديد شده مي‌دانند گزارش‌هاي متفاوتي از ميز مذاکرات مي‌رسد که برخي از آن‌ها نشان از دستيابي به توافقاتي ميان طرف‌ها مي‌دهد و در برخي ديگر نمي‌توان نشاني از نزديکي دستيابي به توافق يافت.

اين روزنامه لبناني مي‌افزايد: فردا (سه‌شنبه) شايد مهم‌ترين روز در ميان ماه‌هاي گذشته باشد که در آن سراسر از مذاکرات سخت بر سر برنامه هسته‌اي ايران بود ولي هيچ توافق جامع و تاريخي‌اي به‌دست نيامده است.

 در حال حاضر سخنان مذاکره‌کنندگان از سويي و ابراز نارضايتي غير مذاکره‌کنندگان (همچون اسرائيل) از سوي ديگر، نشان از «قريب‌الوقوع» بودن توافق مي‌دهد ولي اين بدان معني نيست که همه‌چيز پايان يافته است بلکه هنوز مسيري سخت و طولاني فراروي ايران و شش کشور غربي قرار دارد.

به‌نوشته «الاخبار»، در ميان «بله» و «خير» گفتن منابع آگاه به احتمال دستيابي به توافق هسته‌اي «يوکيا آمانو» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز شنبه گفت: در سايه همکاري‌هاي ايران امکان اين وجود دارد که بتوان تا پايان سال جاري ميلادي گزارشي از نتيجه تحقيقات آژانس در زمينه برنامه هسته‌اي ايران ارائه کرد.

«الاخبار» نوشت: در اين ميان خبرگزاري رسمي ايران به‌نقل از منبع آگاه نزديک به تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي گزارش کرد، با وجود اينکه سازمان بين‌المللي انرژي اتمي تاکنون نتوانسته است ابزارهاي بادوام و قابل اعتمادي براي اثبات ادعاهاي خود ارائه کند، ايران اعلام کرده است که آمادگي دارد به آژانس در مسير حل موضوع کمک کند.

در حال حاضر و پس از سخنان روز جمعه «محمدجواد ظريف» وزير امورخارجه و سخنان روز شنبه «عباس عراقچي» معاون وزير امورخارجه ايران، فضايي از خوش‌بيني ميان طرف‌هاي مذاکره به‌وجود آمده است. مقام‌هاي ايراني در اين دو روز بر تحقق يافتن پيشرفت مذاکرات در روزهاي گذشته تاکيد کردند و اين پيشرفت‌ها را بسيار بيشتر از گذشته خواندند.

«عراقچي» در برنامه «نگاه يک» که شامگاه شنبه درباره آخرين روند مذاکرات هسته‌اي انجام گرفت، گفت: ما مقيد هستيم در اين فرصت و مهلت زماني توافق را به سرانجام برسانيم.

وي افزود: طولاني شدن مدت به نفع مذاکرات نيست و ما مقيد به زمان هستيم، ولي اسير زمان نيستيم. ما مقيد به توافق خوب هستيم.

«عراقچي» با بيان اينکه توافق نهايي حدود 20 صفحه است، تصريح کرد: اين توافق 5 ضميمه مختلف دارد که در مجموع اين توافق با ضمائم فکر مي‌کنم حدود 70 تا 80 صفحه باشد.

معاون وزير امورخارجه ايران درباره موضوع «تحقيق و توسعه» برنامه هسته‌اي گفت: برنامه «تحقيق و توسعه» سانتريفيوژهاي پيشرفته از جماه «IR8» همچون گذشته ادامه خواهد يافت و در اين زمينه مجوز (سند) رسمي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اخذ خواهد شد.

وي درباره لغو فوري تحريم‌هاي مالي، اقتصادي و بانکي نيز اظهار کرد: در روز توافق همه تحريم‌هاي اقتصادي و مالي اتحاديه اروپا، آمريکا و شوراي امنيت يک‌جا لغو و متوقف مي‌شود و هم‌زمان نيز اقدامات ما انجام مي‌گيرد که البته همزماني اقدامات ما و آن‌ها مشکلي است که بايد به گونه‌اي رفع شود.
*آنا