کد خبر: ۹۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۸

فرانسوي‌ها درصدد نوسازي فرودگاه تهران و مشهد


رسانه‌هاي فرانسوي با پرداختن به نتايج مذاكرات وزير راه و شهرسازي در پاريس، اعلام كردند كه برترين شركت‌هاي سرمايه‌گذاري اين كشور شهريورماه به تهران مي‌آيند و شركت‌هاي فرانسوي درصدد نوسازي و اداره فرودگاه‌هاي تهران و مشهد هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، نشريه نيوزلتر هبدو نوشت: بخش‌‌هاي حمل ونقل و شهري موضوع اختصاصي مذاكرات آينده شركت‌هاي مدف اينترناسيونال (برترين شركت‌هاي سرمايه‌گذاري فرانسه) در سپتامبر (شهريور) در تهران خواهد بود.

اين رسانه گزارش داد: مديران بيش از70 شركت فرانسوي به رياست ايوتيبول دو سيلگي معاون مدف (MEDEF) در حاشيه ديدار با وزير راه و شهرسازي در سالن بورژه تشكيل جلسه دادند و در خصوص طرح‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه حمل ونقل جاده‌اي، ريلي و هوايي و مسكن تبادل نظر كردند.

روزنامه لوموند از مهمترین روزنامه‌های اروپا و معتبرترین روزنامه فرانسه نوشت: آخوندي در حوزه حمل ونقل هوايي بر خريد حدود 400 هواپيما با سرمنايه گذاري بيش از 20 ميليارد دلار و احداث  9 ]ترمينال[ فرودگاه ‌بين المللي تاكيد كرده است.

لوموند گزارش داد: بازار شبكه خطوط ريلي ايران 25 ميليارد دلار و در حوزه حمل ونقل جاده‌اي ظرفيت سرمايه‌گذاري 30 ميليارد دلاري را دارد.

اين روزنامه معتبر فرانوسوي به نقل از وزير راه و شهرسازي كشورمان تصريح كرد: "مطمئنم كه مسئولان اقتصادي بيش از ميئولان سياسي فرانسه واقع‌گراترند" و "دير يا زود، مناقشه هسته‌اي حل و فصل خواهد شد و فرانسه بايد تصميم بگيرد چه موضعي مي خواهد اتخاذ كند.
 
شركت‌هاي فرانسوي درصدد نوسازي و اداره فرودگاه‌هاي تهران و مشهد
 
راديو فرانس اينتر فرانسه نيز در گزارشي از نتايج سفر وزير راه و شهرسازي كشورمان به پاريس و مذاكره با رئيس اجرايي شركت ايرباس و رئيس شركت اير فرانس.ك ال ام ومديران ارشد شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه بين‌المللي صنايع هوانوردي بورژه يادآور شد: براي شركت‌هاي بزرگ غربي توافق را امضاي شده تلقي مي‌شود و با بازار مصرفي 80 ميليوني و ثروت نفت و گاز فراوان، ايران اشتهاي آنها را تحريك مي كند.

 اين راديو دولتي فرانسه با اشاره به فصل تازه ايجاد شده با حضور وزير راه و شهرسازي در پاريس اعلام كرد: شركت‌هاي فرانسوي درصدد نوسازي و اداره فرودگاه‌هاي تهران و مشهد هستند و عباس آخوندي به پاريس آمد تا نبض بازار را بسنجد.

اين رسانه بين المللي با اشاره به اينكه آيا موضع سخت  فرانسه در مذاكرات هسته‌اي، مي تواند بر مذاكرات جاري قراردادهاي عظيم تاثير‌ بگذارد؟ بيان داشت: اطرافيان فرانسوا اولاند، درباره آخرين ديدار وي از منطقه ]خليج فارس[ گفته‌اند كه "به محض اعقاد قرارداد توافق هسته‌اي، فرانسه جايگاه خود را در اقتصاد ايران بازخواهد يافت".

وزير راه و شهرسازي در سخنراني  26 خردادماه خود در آكادمي ديپلماتيك بين المللي فرانسه، با اعلام ظرفيت سرمايه‌گذاري 80 ميليارد دلاري در حوزه حمل ونقل ايران به فرانسوي‌ها هشدار داد چنانچه موضع خود را در قبال ايران تغيير ندهد با خطر از دست دادن اين فرصت روبرو خواهند بود.

خبرگزاري رويترز در گزارشي از پاريس به نقل از وزير راه و شهرسازي كشورمان نوشت: هيچ استراتژي در مورد ايران در فرانسه وجود ندارد و اين مايه تاسف است و دير يا زود مسئله هسته اي حل خواهد شد و فرانسه اكنون بايد درباره موضع خود تصميم گيري كند.

هفته نامه لوپوئن، خبرگزاري فرانسه و پايگاه اطلاع رساني فرانسه زبان 'زون بورس' در زمان سفر وزير راه و شهرسازي به پاريس در خردادماه گذشته گزارش‌هايي را از سخنان وزير راه و شهرسازي منتشر كردند.

عباس آخوندي بنابر دعوت مسئولان وزارت حمل و نقل فرانسه از از نمايشگاه بين‌المللي هوايي در پاريس كه از ۱۵ تا ۲۱ ژوئن (۲۵ تا ۳۱ خرداد) با حضور فعالان حوزه حمل و نقل هوايي برگزار ‌شد، بازديد و با مديران ارشد شركت كننده ملاقات و مذاكره كرد.

هدف ايران از شركت در اين نمايشگاه مذاكره و گفت وگو با عرضه‌كنندگان درجه يك ناوگان هوايي در جهان به منظور تشويق فروش هواپيما به ايران و همچنين دعوت به سرمايه‌گذاري در توسعه فرودگاه‌ها به ويژه در بخش تجهيزات ناوبري ابود.

وزير راه و شهرسازي در سفر سه روزه به فرانسه علاوه بر مذاكره با وزير مسكن و دبير دولت دولت فرانسه در امور حمل ونقل با رئيس اجرايي شركت ايرباس، با رئيس شركت اير فرانس.ك ال ام، رئيس فرودگاه پاريس ومديران ارشد شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه ديدار و مذاكره كرد.

ملاقات با آگوستين دي رومانيت، رئيس فرودگاه‌هاي پاريس در نمايشگاه صنعت هوانوردي جهان و نشست با مديران انجمن برترين شركت‌هاي سرمايه‌گذاري فرانسه (MEDEF) از ديگر برنامه‌هاي وزير راه و شهرسازي در سفر به فرانسه بود.