کد خبر: ۹۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۲

وزير خارجه اتريش: توافق نهايي هسته‌اي، پيام مثبتي براي جهان است

 ايران نوشت: ميزباني حساس‌ترين دور مذاکرات هسته‌اي به وين رسيده است. شهري قديمي که يادآور رخدادهاي سياسي بسياري در تاريخ خبرساز خود بوده است و اينک مي‌رود که شاهد يکي از مهمترين توافقاتي باشد که طي آن ايران و شش قدرت بزرگ جهاني به بحراني ساختگي پايان مي‌دهند. «سباستين کورتس»، وزير خارجه جوان کشور اتريش، خرسندي خود و کشورش را از ميزباني مذاکره‌اي تاريخي مورد تأکيد قرار مي‌دهند. وي در گپ و گفتي کوتاه با روزنامه ايران، کشورش را پل ارتباطي براي حل و فصل اختلاف ايران و کشورهاي گروه 1+5 مي‌داند.


جايگاه وين در مذاکرات سياسي ايران و قدرت‌هاي طرف مذاکره‌اش را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

اتريش قدمتي طولاني در تاريخ مذاکرات هسته‌اي دارد. کشوري که به عنوان ميزبان گفت‌و‌گوهاي مهم و حساس جاري، نقش پل ارتباطي ميان قدرت‌ها را ايفا مي‌کند. وين به عنوان يکي از مقرهاي سازمان ملل متحد بارها ميزبان مذاکرات سياسي و کنفرانس‌هاي بين‌المللي بوده است و در اين رابطه پيشينه‌اي طولاني دارد. درخصوص مذاکرات هسته‌اي هم ما علاقه‌مندي خود را به دستيابي طرف‌ها به توافق هسته‌اي ابراز کرده‌ايم. برگزاري اين مذاکرات در اتريش بازتاب دهنده مواضع اين کشور در برقراري صلح و ايجاد امنيت بيشتر است. کشور ما حمايت خود را براي حفظ فضاي مثبت براي به ثمر رسيدن اين مذاکرات ادامه مي‌دهد.

نقش اتريش در فرآيند مذاکرات چگونه است؟

مذاکرات هسته‌اي به فاز تعيين‌کننده خود رسيده است و موضع کشور ما در راستاي تقويت گفت‌و‌گوها به سمت و سوي دستيابي به راه‌حل‌هاست. ضمن آنکه اتريش به شکل سنتي روابط خوبي با همه اعضاي گروه 1+5 دارد. در صورت دستيابي طرفين به توافق هسته‌اي رئيس جمهوري اتريش به عنوان نخستين رئيس يک کشور اروپايي بعد از سال 2005 به اين سو به ايران سفر خواهد کرد.

همزمان با آغاز مذاکرات دور پاياني در وين، خبرهايي در خصوص جاسوسي رژيم اسرائيل از محل مذاکرات هسته‌اي منتشر شد، کشور شما براي جلوگيري از اين موضوع در اين مقطع حساس مذاکره چه رويکردي را در پيش گرفته است؟
اتريش به عنوان ميزبان مذاکرات همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا چارچوب و فضاي مناسبي را براي برگزاري دور پاياني مذاکرات فراهم کند. موضوع تأمين امنيت فضاي مذاکره براي کشور ما بسيار حائز اهميت است. در جريان مذاکره همه تلاش خود را به کار گرفته‌ايم تا فضاي مثبتي بر مذاکرات حاکم شده و البته امنيت محل‌هاي برگزاري مذاکرات هم تأمين شود.
تلاش تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي ايران را در جريان گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي چگونه مي‌بينيد؟

در حال حاضر به نظر مي‌رسد که اکثر جريان‌هاي سياسي در ايران علاقه‌مند هستند تا موضوع چالش هسته‌اي را از طريق ديپلماتيک حل و فصل کنند. در صورتي که ايران و کشورهاي طرف مذاکره‌اش به توافق نهايي دست يابند، پيام مثبتي به جامعه جهاني ارسال مي‌شود مبني بر اينکه هر دو طرف مي‌خواهند مشکلات خود را پايان بخشند. توافق هسته‌اي حتماً موجب ثبات و امنيت بيشتر منطقه و جهان خواهد شد و فرصت‌هاي بهتر براي گشايش مناسبات ايران و کشورهاي مختلف جهان را فراهم خواهد کرد. همچنين اين توافق مي‌تواند باعث تقويت پيوند‌هاي اقتصادي و همکاري‌هاي گسترده ميان ايران و کشورهاي اروپايي شود. ممکن است که در دراز مدت همکاري‌هاي گسترده‌تر بيشتري در تمام حوزه‌ها ميان ايران و اروپا صورت گيرد. چرا که ظرفيت‌هاي بزرگ اقتصادي در فرداي پس از برداشته شدن تحريم‌ها وجود دارد. اما پيش از آن بايد مذاکرات به توافق منتهي شود و ما هم تمام تلاش خود را براي تحقق اين هدف به کار مي‌گيريم.