کد خبر: ۹۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۷

چند ميليون حساب جعلي در شبکه بانکي وجود دارد؟

  تازه‌ترين اطلاعات به‌دست‌آمده از سوي يکي از نمايندگان مجلس حکايت از آن دارد که ٣٠ ميليون حساب بانکي با کدملي نامعتبر افتتاح شده است. بدون شک در وهله اول و با تجزيه و تحليل اين آمار، کسي گمان اين را هم به ذهن نخواهد برد که اين ٣٠ ميليون نفر با يک حساب جعلي در کشور به‌دنبال امور خيرخواهانه و عام‌المنفعه هستند. اما آنچه در اين ميان اهميت بسياري دارد آن است که شبکه بانکي کشور چرا و بر چه مبنايي براي يک‌سري از افراد با هويتي نامعلوم، حساب افتتاح کرده و چطور يک عده از فيلتر استعلام‌هاي مربوطه بانکي براي ثبت اطلاعات عبور نمي‌کنند. براساس گزارش ايرنا، قاسم جعفري نماينده مردم بجنورد، در جمع توليدکنندگان و مديران واحدهاي صنعتي از قول يکي از مسئولان ارشد بانکي اين خبر را افشا کرده که حدود ٣٠ ميليون حساب بانکي در کشور با کد ملي نامعتبر افتتاح شده که تنها پنج ميليون حساب بانکي با کد ملي نامعتبر مربوط به يکي از بانک‌هاي دولتي است. اين‌طور که جعفري عنوان کرده است، با جمعيت ٧٥ ميليوني، حدود ٣٧٠ ميليون حساب بانکي براي مشتريان گشايش يافته که به‌طور ميانگين براي هريک نفر ايراني پنج حساب بانکي ثبت شده است.

جعفري: اطلاعاتي که افشا کردم، غلط نيست

قاسم جعفري، نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي، ضمن اشاره به ثبت ٣٠ ميليون حساب بانکي با کدملي نامعتبر، در جزئيات بيشتري به «شرق» گفت: ثبت ٣٠ ميليون حساب بانکي با کدملي نامعتبر به‌معناي ثبت ٣٠ ميليون حساب جعلي براي انجام امور خلاف، پول‌شويي و کلاهبرداري است.

٣٠ ميليون حساب جعلي در دست قاچاقچيان، پول‌شويان و کلاهبرداران

وي در پاسخ به اين سؤال که چه اشخاصي پشت پرده اين حساب‌هاي جعلي قرار گرفته‌اند، گفت: واضح است که اين حساب‌ها براي انجام کارهاي خلاف باز مي‌شود؛ فکر مي‌کنيد پول‌شويان و قاچاقچيان مواد مخدر پول‌هاي خودشان را در کشور چگونه جابه‌جا مي‌کنند؛ معلوم است که پول‌شويان و قاچاقچيان براي جابه‌جايي پول‌هاي خود در داخل کشور حساب‌هاي جعلي باز مي‌کنند و البته عده‌اي در کشور با اين افراد همدست هستند.

عده‌اي در کشور با خلاف‌کاران همدست هستند

اين نماينده مجلس در واکنش به پرسش خبرنگار «شرق» مبني بر اينکه اظهارات شما به اين معناست که افرادي در مجموعه شبکه بانکي کشور با پول‌شويان و کلاهبرداران و قاچاقچيان همدست هستند، گفت: من فقط يک مورد از اين خلاف‌هايي را که در کشور اتفاق مي‌افتد، افشا کردم؛ حتما کساني پيدا مي‌شوند که همدست اينها هستند؛ اگر همکاري نمي‌کردند که ٣٠ ميليون حساب بانکي جعلي ثبت نمي‌شد.

اگر اطلاعات من غلط است، اطلاعات واقعي را رو کنند

او در پاسخ به اين سؤال که شما اين اطلاعات را از کدام محل به‌دست آورديد، گفت: من نمي‌توانم منبع دريافت اطلاعاتم را بگويم، آنهايي که مي‌گويند اطلاعات اعلامي از سوي من واقعيت ندارد و غلط است، اطلاعات واقعي را رو کنند.
خطر در کمين است

جعفري با تأکيد بر اينکه متوليان بايد پاسخ‌گوي چنين خلاف‌هايي در کشور باشند، گفت: ٣٠ ميليون حساب بانکي با کدملي نامعتبر، به‌معناي وجود ٣٠ ميليون کلاهبردار است و اين خطر در بيخ گوش ماست که برخي با حساب جعلي اغراض غيرشرافتمندانه دارند و به بدنه اقتصادي کشور ضربه مي‌زنند.

به گفته وي، در کنار ٣٧٠ ميليون حساب بانکي ٣٠ ميليون حساب جعلي وجود دارد و اين به‌معناي آن است که تراکنش خلاف قانون و مجرمانه ايجاد مي‌شود.

مخفي‌کاري جواب نمي‌دهد

اين نماينده مجلس با بيان اينکه مخفي‌کاري جواب نمي‌دهد و بايد متوليان اين مسئله را پيگيري کنند، در پاسخ به اين سؤال که آيا اطلاعات اعلام‌شده از ناحيه شما توسط منبع معتبري به شما اعلام شده است، گفت: اطمينان دارم که اين اطلاعات درست است.
حکيمي: آمار واقعي نيست

اما ناصر حکيمي، معاون فناوري اطلاعات بانک مرکزي، در گفت‌وگو با «شرق» در واکنش به اظهارات اين نماينده مجلس مبني بر ثبت ٣٠ ميليون حساب بانکي با کدملي نامعتبر گفت: اولا متولي ثبت کد ملي اشخاص، ثبت احوال است که اکثر بانک‌ها به دفتر ثبت احوال متصل هستند و استعلامات مربوطه مبتني بر کد ملي را از ثبت احوال دريافت مي‌کنند؛ ثانيا در نقل قول مربوطه از اين نماينده مجلس، منبع اين آمار و اطلاعات مشخص نيست و اين مسئله عنوان نشده که ايشان اين آمار و اطلاعات و جزئيات را از کجا گرفته‌اند و منظورشان از کدملي نامعتبر چيست.

آماري نداريم

وي در واکنش به اين سؤال که اگر آمار و اطلاعات اعلام‌شده توسط اين نماينده مجلس غلط است، شما آمار صحيح را اعلام بفرماييد، اظهار کرد: ما آماري نداريم و من نمي‌توانم دراين‌باره اظهارنظر کنم. تنها مي‌توانم بگويم تعداد زيادي حساب راکد وجود دارد که سال‌هاي پيش اين حساب‌ها باز شده و مبلغ چنداني هم در اين حساب‌ها نيست و صاحبان حساب هم به حساب خود سرنمي‌زنند؛ گاهي اطلاعات اين حساب‌ها ناقص و مخدوش هم هست.

به گفته معاون فناوري اطلاعات بانک مرکزي، اينکه چه تعداد حساب واقعي با اطلاعات معتبر و کامل وجود دارد، مشخص نيست و اين مسئله نياز به داده‌کاوي در هر بانک دارد. حکيمي اعلام کرد: هم‌اينک بانک مرکزي در پي آن است که سيستم پروفايل مشتري را تا يک سال ديگر راه‌اندازي کند که مشتريان هر بانک با شناسه مربوطه شناسايي شوند؛ در اين شرايط حساب هر مشتري که شناسه بانکي نداشته باشد، غيرفعال مي‌شود.

خطري سپرده‌هاي مردم را تهديد نمي‌کند

وي همچنين درباره تبعات و خطر احتمالي ثبت ٣٠ ميليون حساب بانکي با کد ملي نامعتبر نيز گفت: اگر چنين مسئله‌اي صحت داشته باشد، در درجه اول شناسايي مشتريان به‌درستي انجام نشده است، اما خطري متوجه سپرده‌هاي مردم نيست.

تراکنش‌هاي مشکوک در شبکه با ٣٠ ميليون حساب بانکي نامعتبر

اين مقام مسئول در بانک مرکزي اضافه کرد: تنها مسئله‌اي که از حيث وجود ٣٠ ميليون حساب بانکي با کدملي نامعتبر وجود دارد، مبارزه با پول‌شويي است. ممکن است از طريق اين حساب‌ها، تراکنش‌هاي مشکوکي در شبکه ايجاد شود، اما اينکه چه شخص واقعي‌اي پشت آن تراکنش‌هاي مشکوک است، معلوم نخواهد شد و محل سؤال خواهد بود.

آمار تراکنش مشکوک محرمانه است

او در پاسخ به اين سؤال که هم‌اکنون چه ميزان تراکنش‌هاي مشکوک در شبکه وجود دارد، گفت: تراکنش‌هاي مشکوک شبکه در دست واحد مبارزه با پول‌شويي است و اين واحد روي اين تراکنش‌هاي مشکوک نظارت و آنها را رديابي مي‌کند، ضمن اينکه هم‌راستا با واحد مبارزه با پول‌شويي مستقر در بانک مرکزي، واحد اطلاعات مالي بخش مبارزه با پول‌شويي وزارت اقتصاد نيز روي رديابي تراکنش‌هاي مشکوک گزارش‌هايي در دست دارند که البته اين گزارش‌ها محرمانه است. وي همچنين درباره آمار ديگري به نقل از اين نماينده مجلس مبني بر وجود ٣٧٠ ميليون حساب بانکي براي ٧٥ ميليون ايراني که به‌طور متوسط هر ايراني داراي پنج حساب بانکي ثبت‌شده است، نيز اظهار کرد: بانک بين‌المللي تسويه ميزان کارت‌هاي اعتباري را منتشر مي‌کند، با قياس آمار ما با بانک‌هاي جهاني مي‌توان به اين نتيجه رسيد که از اين حيث فرق چنداني بين ما و کشورهاي آمريکايي و اروپايي نيست و فقط ممکن است ميزان کاربرد کارت‌ها متفاوت باشد.


منبع : شرق