کد خبر: ۹۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۹۴

اختلافات داخلي 1+5 مشکل دقيقه 90 مذاکرات

 مهلت تمديد شده براي ادامه مذاکرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 امشب تمام مي‌شود. با ورود همه وزراي خارجه ايران و 1+5 به وين، از عصر روز دوشنبه نقطه ثقل مذاکرات هسته‌اي از سطح معاونان و کارشناسان به سطح وزرا منتقل شد. طرفين به توافق نزديک هستند ولي همه تيم‌هاي مذاکره‌کننده حاضر در وين تأييد مي‌کنند برخي مسائل حل نشده همچنان باقي مانده است؛ اختلافاتي که برخي از آنها بين جناح غربي 1+5 با روسيه و چين است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، وانگ يي و سرگئي لاوروف وزراي خارجه چين و روسيه آخرين نفرهايي بودند که روز دوشنبه وارد وين شدند و با فاصله‌اي کوتاه، اولين نشست وزراي خارجه ايران و 1+5 برگزار شد. محمد جواد ظريف يک‌شنبه شب بعد از حضور در مراسم احياي شب قدر ضمن ابراز اميدواري درباره اينکه هر نتيجه‌اي به صلاح کشور و اسلام و مردم است در اين شب‌هاي قدر محقق شود، گفت: «هنوز هيچ چيز معلوم نيست، ما داريم تلاش مي‌کنيم و اختلافات همچنان باقي است.»

ديگر وزراي خارجه 1+5 نيز ديروز تأييد کردند اختلافاتي باقي مانده است. وانگ يي وزير خارجه چين ديروز پيش از ورود به مذاکرات وزرا گفت: «توافق جامع در دسترس است. آنچه مهم است اينکه امروز و فردا همه طرف‌ها به خصوص امريکا و ايران بايد تا جاي ممکن تصميم نهايي را بگيرند.»

فرانک والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان درباره حصول نتيجه نهايي در مذاکرات هسته‌اي ايران ابراز خوشبيني کرد و از دستيابي به طرح کلي توافق سخن گفت. او گفت: «تا پايان هفته مي‌توان گفت طرح کلي از متن توافق واضح‌تر شده است. با اين حال، فرصت تکميل برخي از مسائل حل نشده در حدي که نياز باشد همچنان وجود دارد.»

منابع غربي مي‌گويند بخش مهم اختلافات باقي مانده بيش از آنکه مربوط به مسائل فني باشد، سياسي است. سي ان ان گزارش کرده اختلافات در مذاکرات هسته‌اي بيشتر سياسي است ولي ديگر منابع مي‌گويند برخي از مسائل باقي مانده، جنبه‌هاي فني هم دارد. رويترز در گزارشي از وين نوشت: تحريم‌هاي سازمان ملل بر برنامه موشک‌هاي بالستيک ايران يکي از مسائل مهمي است که توافق هسته‌اي را گروگان گرفته است. با توجه به اينکه در قطعنامه‌هاي تحريمي تصويب شده عليه ايران به خاطر مسئله هسته‌اي، به برنامه موشکي نيز اشاره شده، طرف‌هاي غربي به خصوص امريکا اصرار دارند اين بخش از تحريم‌ها نبايد برداشته شود ولي رويترز به نقل از يک ديپلمات غربي نوشت: «ايراني‌ها خواستار هستند تحريم‌هاي موشکي برداشته شوند.

آنها مي‌گويند هيچ دليلي وجود ندارد که اين مسئله (موشکي) را به مسئله هسته‌اي ربط بدهيم ولي پذيرش اين مسئله سخت است.» خبرنگار اعزامي ايران به وين روز يک‌شنبه به نقل از ديپلمات‌هاي ايراني نقل کرد که روس‌ها نيز در مورد تحريم‌هاي تسليحاتي، موضعي مشابه ايران دارند. موضوع ديگر باقي مانده، مسئله بازگشت تحريم‌ها در صورت نقض احتمالي توافق از طرف ايران است. يک ديپلمات ايراني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فرانسه گفته که ايران خواستار تعيين مکانيسمي براي بازگشت احتمالي تحريم‌هاست که مستلزم تأييد تمام طرف‌ها باشد نه يک طرف: «اگر به طور مثال براي لغو تحريم‌ها موضوعي وجود داشته باشد، همان روند نيز براي مسائل ديگر بايد لحاظ شود.

در حالت کلي، بازگشت تحريم‌ها چيزي است که نيازمند آن است که به همه طرف‌ها ارائه شود، نه فقط يک طرف.» اين ديپلمات ايراني گفته که ايران تا کنون مصالحه‌هايي انجام داده که نشان‌دهنده انعطاف‌پذيري است.» اين ديپلمات ايراني تأکيد کرده: اگر لازم باشد که چند روزي بيشتر در وين بمانيم بهتر از اين است که زماني را در اينجا صرف کرده و به کشورهايمان برويم و دوباره برگرديم.» چين و روسيه نيز هر دو با موضع ايران موافقند و مخالف بازگشت فوري و خودکار تحريم‌هاي ايران (در صورت طرح ادعاي نقض توافق نهايي) هستند.

 تحت چنين شرايطي در حالي که طرف امريکايي تأکيد دارد تا پايان امروز توافق احتمالي به دست بيايد، احتمال تمديد مجدد حدوداً دو روزه مذاکرات بار ديگر تقويت شده است. شبکه تلويزيوني يورونيوز با توجه به نزديک شدن به پايان مهلت اضافه تمديد شده مذاکرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 در وين گفت، برخي مسائل حل نشده مي‌تواند زمان مذاکرات را طولاني‌تر کند. اين شبکه خبري در ادامه گزارش داد: مذاکره‌کنندگان از پيشرفت‌هاي چشمگير خبر مي‌دهند، اما در عين حال تأکيد مي‌کنند پرسش‌هاي بي‌پاسخ و مسائل حل نشده بسياري باقي مانده است که مي‌تواند زمان مذاکرات را طولاني‌تر کند. ايلنا به نقل از يک منبع غربي گزارش کرد: با توجه به حساسيت موضوع و اينکه برخي مسائل مهم همچنان حل‌نشده باقي مانده، امکان تمديد دو روزه مذاکرات تا نهم جولاي وجود دارد.

تل‌آويو آماده خرابکاري
با نزديک شدن ايران و 1+5 بحث امکان تأييد توافق احتمالي در کنگره امريکا بارديگر مطرح شده است. روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت»، ديروز درباره پيش‌بيني مسئولان سياسي اسرائيلي نوشت: دو طرف به يک توافق نهايي خواهند رسيد و اين توافق به مراتب بدتر از توافق ابتدايي در لوزان طي چهار ماه پيش است و دولت‌هاي بزرگ امتيازات بيشتري به ايران تقديم خواهند کرد. اين روزنامه افزود: اسرائيل پس از احتمال قوي امضاي توافق، براي مرحله بعد آماده مي‌شود و به دنبال آن است که اين توافق در کنگره امريکا به تصويب نرسد.

يديعوت در ادامه نوشت: حکومت اسرائيل همچنان به وارد کردن اصلاحاتي در توافق تا لحظات آخر مي‌انديشد، با وجود اينکه احتمالات در اين‌باره ضعيف است. اسرائيل خود را براي مقابله با اين موضوع که «باراک اوباما» رئيس‌جمهور امريکا در صورت مخالفت بيشتر اعضاي کنگره با توافق از حق وتوي خود استفاده کند، آماده مي‌کند. يک روزنامه صهيونيستي هم ديروز گزارش کرد، پس از انتشار اخباري مبني بر قوي بودن احتمال توافق ايران با غرب، تل‌آويو به دنبال آن است که حداقل دو سوم اعضاي کنگره امريکا را براي دادن رأي منفي به توافق احتمالي مذکور با خود همراه کند.

منبع : روزنامه جوان