کد خبر: ۹۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۵

معظلي به نام طلاق توافقي!

 صحبت از طلاق و افزايش آن اين روزها حرف جديدي نيست اما حالا بعد از طلاق عاطفي اين طلاق توافقي است که در دادگاه ‌ها در حال جولان دادن است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، تلخي واژه‌اش نشان از جدايي انسان‌ها دارد،‌واژه‌اي که نمايانگر اقيانوسي متلاطم و ناامن براي ادامه زندگي است و گاه صدمات سهمگين آن تا پايان عمر فراموش نمي‌شود.

آري سخن از منفورترين حلال خداست که اين روزها در زير پوست شهر ريشه مي دواند و نه تنها پاي پيشگيري آن مي‌لنگد بلکه هر روز شاهد افزايش آن هستيم.

اين روزها بحث طلاق توافقي زياد به گوش مي‌رسد.وقتي صفحات آگهي روزنامه‌ها را ورق مي زنيم آن چه که شايد بيشتر از بقيه نظرمان را جلب کند وفور ْآگهي‌هاي مشاوره حقوقي و طلاق‌هاي توافقي است که با وکالت دادن بدون حضور در دادگاه صورت مي‌گيرد ؛ يک طلاق از جنس توافق!

آمار‌ها نشان مي دهد ميزان طلاق روز به روز در حال افزايش است و بسياري از ازدواج‌ها اين روزها به بن‌بست طلاق مي‌رسد.

سازمان ثبت احوال آمار تازه‌اي از ميزان طلاق اعلام کرده، آماري که نشان از افزايش 17.5 درصدي اين پديده نسبت به سال گذشته است.

اين در حالي است که رئيس دادگاه هاي عمومي و انقلاب تهران در هفته گذشته اعلام کرد: طلاق توافقي با 27 هزار و 320 فقره پرونده در صدر دعاوي مجتمع‌هاي خانواده شهروندان در سال 93 قرار داشته است.
اين آمارهاي معنادار مي‌شود که آن را با تمامي پرونده هاي طلاق در تهران مقايسه کنيم.

براساس آمارهاي ثبت احوال استان تهران سالانه بيش از 30 هزار نفر در تهران از يکديگر جدا مي‌شوند که بر پايه اين آمار و 27 هزار طلاق توافقي در اين کلانشهر مي‌توان گفت 90 درصد طلاق‌ها در تهران توافقي است.

*طلاق توافقي چيست


براساس قوانين کشور طلاق به سه صورت انجام مي‌پذيرد : طلاق به درخواست زن، طلاق به درخواست مرد و طلاق توافقي!

طلاق توافقي طلاقي است که در آن زن و شوهر در تمام زمينه هاي مربوط به زندگي مشترک از جمله مهريه ، نفقه ، جهيزيه و در صورت داشتن فرزند در خصوص حضانت فرزند توافق مي‌کنند.

در اين نوع از طلاق زوجين توافق مي‌کنند از يکديگر جدا شوند و اين توافق در حکم دادگاه ثبت مي‌شود و ضمانت اجراي قانوني پيدا مي‌کند.

*تشويق به ادامه زندگي مشترک در دو جلسه

بعد از درخواست طلاق توافقي از سوي زوجين در صورتي که دادگاه نتواند اختلاف زوجين را رفع کند و آن را متقاعد به زندگي مشترک کند هر يک از طرفين مکلف مي‌شوند ظرف 20 روز يک داور از ميان نزديکان خود انتخاب و به دادگاه معرفي کنند.

اين داوران موظفند دردو جلسه با مذاکره و نصيحت زوجين را به ادامه زندگي مشترک ترغيب کنند و در تاريخ تعيين شده از سوي دادگاه نظر خود را مبني بر امکان يا عدم امکان سازش به دادگاه بيان کنند.

*افزايش روز افزون طلاق توافقي در جامعه

زندگي خانواده ها نسبت به گذشته متحول شده است.در گذشته در صورت اختلاف بين زوجين بزرگان فاميل پا در مياني مي‌کردند و مانع جدايي مي‌شدند ، ضمن اينکه طلاق امري کاملا ناپسند بوده اما امروز نگاه به طلاق متفاوت شده و گويي طلاق شکل گذشته خود را از دست داده و نوعي قابل قبول شده است و حالا راهروي مجتمع‌هاي قضايي خانواده پر است از زوجيني که آمده اند تا بصورت توافقي از هم جدا شوند!

اگر چه از ديدگاه برخي کارشناسان حقوقي و افراد صاحب نظر شايد بتوان طلاق توافقي را بهترين نوع طلاق برشمرد!! چرا که طرفين بدون آن که دچار درگيري‌هاي مداوم خانوادگي شوند و عليه يکديگر شکايت کنند تنها از طريق مذاکره و در نتيجه توافق به زندگي مشترک خود پايان مي دهند اما به طور کلي طلاق به هر شکلي که باشد آفت و زلزله خاموشي است که در کمين خانواده‌هاست و در پي آن آسيب‌هاي اجتماعي بسياري نهفته است...

*باشگاه خبرنگاران