کد خبر: ۹۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۹

هاليوود نامي که در قطار انتخاب شد

 منطقه هاليوود که امروز ديگر به نمادي از سينماي غرب تبديل شده است، تاريخچه‌اي خواندني دارد که چطور يک منطقه توسعه‌نيافته که بيشتر براي چراي حيوانات استفاده مي‌شد حالا قطب سينماي جهان است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، هاليوود که سمبل جهاني صنعت سرگرمي سازي آمريکا است سال هاست که يک هدف را دنبال مي کند و پيامي که با ديدن اين نماد در منطقه هاليوود متبادر مي شود اين است: «اينجا مکاني است که جادو امکان پذير است، روياها مي توانند تحقق پيدا کنند» و شايد اين رويا يک سبک زندگي پرزرق و برق و خانه باشکوه باشد که خيلي ها را براي ورود به صنعت سينما به اين منطقه مي کشاند.

حال بد نيست نگاهي به تاريخچه اين قسمت از شهر لس آنجلس آمريکا و شکل گيري منطقه هاليوود و نامي که انتخاب شده بينداريم.

دوران پيش از شکل گيري هاليوود
پيش از آنکه منطقه هاليوودي وجود داشته باشد اين ناحيه محل زندگي مردم بومي گابريلنوها بود. اين منطقه پر از کشاورزان، کابوي ها، راهزنان، جويندگان معدن و تقريبا منطقه اي توسعه نيافته بود. براي مثال تمام زمين هاي شمال سانست بلوار بدون استفاده بودند و فقط براي چراي حيوانات استفاده مي شدند.

در پايان قرن نوزدهم منظقه هاليوود که آن زمان اين نام را نداشت حالت يک شهر را به خود گرفت و خانم دايدا ويلکاکس نام هاليوود را براي اين منطقه انتخاب کرد. در سال ۱۸۸۷ خانم ويلکاکس که همسر بنيان گذار شهر هاروي ويلکاکس بود در قطار با زني ملاقات کرد که خانه تابستاني خود در شهر فلوريدا را هاليوود مي ناميد. خانم ويلکاکس از اين نام خوشش آمد و به همسرش پيشنهاد داد که نام شهر را هاليوود بگذارند و اين نام در تاريخ ماندگار شد.

هاليوود يعني چه؟
ريشه واژه هاليوود به شمال اروپا و همچنين آيين هاي پاگان ها برمي گردد. دروئيدها (در قديم کاهن هاي بريتانياي کبير و فرانسه در دوره سلت ها) درخت پرستش مي کردند به ويژه درخت بلوط را. واژه مقدس holly مقدس ترين سمبل آنها بود چون مادر Holle يا Hel، الهه نورس از زير زمين مقدس شمرده مي شد. بنابراين Holle يا Holly-wood (کلمه Hel-wood يعني مکان جادويي) اين روزها محل تبليغات بزرگ و شرايط ماشيني، صنعت سينما در ايالت کاليفرنيا است.

هاليوود
در سال ۱۹۲۰ چهل ميليون آمريکايي هر هفته براي فيلم ديدن به سينما مي رفتند . زماني که سينما رونق گرفت هاليوود کوشيد تا اين فضا را حفظ کند. علاقه مندان تاريخ شهر لس آنجلس و طرفداران فيلم محله چيني ها مي دانند که کليد توسعه سريع منطقه در اوايل قرن بيستم توسط سيستم آب‌راه «اونز ولي» به وجود آمد که مديريتش را ويليام مالهالند بر عهده داشت (او ريس مهندسان بخش آب شهري بود) و اين سيستم در سال ۱۹۱۳ براي نخستين بار کامل شد.

پس از کش و قوس هاي فراواني که براي سيستم آب منطقه وجود داشت سرانجام در سال هاي ۱۹۲۰ هتل هايي که متاثر از صحنه هاي فيلم هاي هاليوود بودند و آپارتمان هايي در منطقه ساخته شدند و بلوارهاي بزرگي به وجود آمدند. آپارتمان هاي لوکسي در مناطقي مانند گاردن آلاه ويلا به وجود آمد که ستارگان سينما در آنجا زندگي مي کردند و به آنها خانه مي گفتند.

پيدايش اشرافي گري سينما باعث ساخته شدن رستوران ها و باشگاه هاي شبانه در قسمت هاي مختلف هاليوود و سانست بلوار شد. کاخ هاي عجيب و عريب فيلمسازي چشم انداز نمادگرايانه هاليوود را کامل کردند.
۱۹۲۳ نماد متولد شد

هاليوود حالا نماد شهر و صنعت سينما و سبک زندگي و الهام بخش بود و در سال ۱۹۲۳ تابلوي هاليوودلند بر فراز شهر پديدار شد.

هري چندلر ناشر روزنامه لس آنجلس تايمز با بودجه ۲۱ هزار دلار سفارش ساختن اين بيلبورد را براي توسعه خريد و فروش مستغلات خود داد و خيلي زود اين تابلو به نماد شهر تبديل شد.
*مهر